آرد 2 نرخی؛ بزرگترین معضل تولیدکنندگان نان صنعتی

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- جمعی از اهالی رسانه در هفته‏ای که گذشت، به بهانه روز ملی صنعت و معدن، بازدیدی از شرکت گندم دشت مشهد (نان مزرعه) داشتند و با مراحل مختلف تولید انواع نان‏های صنعتی این کارخانه آشنا شدند.

مدیرعامل شرکت گندم دشت مشهد که از ابتدای این بازدید، خبرنگاران را همراهی می‎کرد، در نشست خبری صمیمانه‏ای به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ داد. علی‏محمد نوری‏فر در این نشست از دغدغه‏ها و چالش‏های تولیدکنندگان نان صنعتی سخن گفت و دو نرخی بودن قیمت آرد و عدم یکسان‎سازی را بزرگترین مانع فراروی واحدهای تولید نان صنعتی برشمرد و اظهار کرد: نانوایی‏های سنتی آرد یارانه‏ای را با قیمت هر کیلوگرم ۴۰۰ تومان دریافت می‏کنند اما این آرد با قیمت هر کیلوگرم ۱۴۰۰ تومان در اختیار تولیدکنندگان نان صنعتی قرار می‏گیرد بنابراین هزینه تمام شده تولید نان صنعتی بیشتر از نان سنتی است؛ باتوجه به هزینه‎های سربار بالاتر در رقابت با نان سنتی، باید واحدهای نان صنعتی نیز از آرد سوبسیددار برخوردار باشند. مدیرعامل شرکت گندم دشت مشهد به سالم‏تر بودن نان‏ صنعتی اشاره و خاطرنشان کرد: برخی نانوایی‏های سنتی در پخت نان از جوش‎شیرین به جای خمیرمایه استفاده می‏کنند زیرا هزینه استفاده از خمیرمایه سه برابر جوش‏شیرین است در حالی که در تولید نان صنعتی راهی برای استفاده از جوش‎‏شیرین وجود ندارد. نوری‎فر با بیان اینکه یکسان‎سازی نرخ آرد و حذف یارانه آن منجر به افزایش کیفیت نان، استقبال مردم از مصرف نان سالم و باکیفیت و توسعه این شاخه صنعتی می‎شود، تصریح کرد: قیمت آرد باید یکسان‎سازی شود زیرا با این اقدام بسیاری از مشکلات حوزه نان صنعتی حل می‏شود و رانت‏های موجود در این زمینه نیز از بین می‏رود.

تعطیلی 18 واحد تولیدی نان صنعتی

نوری فر ادامه داد: از سال ۸۶ تاکنون حدود ۲۳ واحد بزرگ نان صنعتی درکشور با سرمایه‏گذاری سنگین تأسیس شده اما از مجموع این واحدها فقط پنج واحد با ظرفیت پایین درحال کار هستند و مابقی تعطیل شده‏اند. مدیرعامل شرکت گندم دشت مشهد با اشاره به آیین‏نامه اجرایی دولت ابلاغی تیر ماه سال ۸۶ برای حمایت از واحدهای تولیدکننده نان صنعتی، عنوان کرد: متأسفانه هیچ‎یک از تعهدات دولت اجرایی نشده و موارد آیین‎‏نامه اجرایی دولت فقط در حد شعار باقی مانده است؛ واحدهای نان صنعتی هم اکنون فراموش شده هستند و هیچ حمایتی از آن‎ها نمی‎شود. نوری‎فر در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه شرکت گندم دشت مشهد در حال حاضر تنها با حدود ۳۵ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت است، افزود: این شرکت از سال ۹۰ تاکنون با سه برند «نان مزرعه، برشت و نابت» برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۹۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

آرد 2 نرخی؛ بزرگترین معضل تولیدکنندگان نان صنعتی