اختلاف دستمزد زنان ومردان ازآمریکا تا کره
بهار امسال سردبیر روزنامه نیویورک‌تایمز، به دلیل اختلاف با مدیر مسوول، استعفا داد. این استعفا اما حقیقتی را درباره وضعیت بازار کار و موقعیت زنان در این بازار در آمریکا روشن کرد که سرآغاز گزارش‌‌ها و بررسی‌های جنجالی و احتمال تغییر برخی سیاست‌های بازار کار و اقتصاد این کشور شده‌ است. وقتی خانم ژیل آبرامسون که اولین سردبیر زن روزنامه نیویورک‌تایمز در تاریخ 160 ساله این روزنامه بود، متوجه شد که حقوق و دستمزد سالانه‌اش از سردبیر قبلی که یک مرد بود، صدهزار دلار کمتر است، این موضوع را با وکیلش درمیان گذاشت و آن را رسانه‌ای کرد. این البته بخشی از اختلافات این خانم سردبیر با مدیر مسوول نیویورک‌تایمز بود که درنهایت به استعفای او در بهار امسال منجر شد. حقوق سالانه خانم آبرامسون که از سال 2011 سردبیر نیویورک‌تایمز بود، 475 هزار دلار بود. این درحالی است که حقوق سردبیر قبلی 559 هزار دلار بوده‌ است.
بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع، مدیرمسوول و ناشر نیویورک‌تایمز، اعلام کرد که آبرامسون را به‌خاطر افشای مسائل داخلی موسسه اخراج کرده و این درواقع استعفا نبوده بلکه اخراج بوده‌ است؛ اما این مساله خیلی زود از یک موضوع اختلاف داخلی در یک موسسه مطبوعاتی، به دغدغه‌ای برای تحلیلگران اقتصادی و اجتماعی آمریکا تبدیل شد. دغدغه‌ای که نتیجه آن انتشار گزارشی بود که هفته گذشته درباره میزان تفاوت دستمزد زنان و مردان در بازار کار آمریکا منتشر شد. این گزارش نشان می‌دهد که اختلاف دستمزد زنان و مردان در بازار کار آمریکا، قابل توجه است.
موضوع این گزارش که انجمن زنان دانشگاهی آمریکا آن را براساس اطلاعات اداره این کشور تهیه کرده، پاسخ به این پرسش است که آیا اختلاف دستمزد میان زنان و مردان در بازار کار آمریکا واقعا وجود دارد یا این اختلاف به انتخاب زنان و عواملی چون آموزش، نوع شغل و سبک زندگی بستگی دارد؟ بر اساس اطلاعات اداره آمار آمریکا و با مقایسه متوسط دستمزد زنان و مردان برای شغل‌های یکسان با مدت زمان کاری برابر، سال گذشته، اختلاف دستمزد میان زنان و مردان در آمریکا 22 درصد بوده‌ است. به عبارت دیگر، زنان بالای 15 سال در یک شغل تمام وقت در سال گذشته، 22 درصد کمتر از مردان با همین ویژگی سنی و با همین ساعت کاری، حقوق دریافت کرده‌اند. این اختلاف میزان دستمزد البته در همه ایالت‌ها یکسان نیست. در واشنگتن، این اختلاف میزان دستمزد به کمترین حدش در سراسر آمریکا می‌رسد و زنان 9 درصد کمتر از مردان حقوق می‌گیرند؛ اما این اختلاف رقم در لوییزیانا به 34 درصد می‌رسد.
تحلیلگران جامعه‌شناس در آمریکا می‌گویند، این اختلاف دستمزد میان زنان و مردان شاید نوعی پیشرفت در جامعه آمریکا باشد؛ چرا که در ۱۹۶۰، این اختلاف به نزدیک ۵۰ درصد می‌رسید. با این حال جامعه آمریکا از یک نظر در این باره دچار عقب‌گرد شده، چرا که آمارها نشان می‌دهد میزان اختلاف دستمزد زنان و مردان در سال ۲۰۱۰، رقمی بین ۹ تا ۱۷ درصد بوده‌ است. این درحالی است که گزارش امسال نشان می‌دهد که این اختلاف بیشتر شده‌ است. پیام این گزارش تحقیقی برای زنان آمریکا این می‌تواند باشد که اگرچه برای احقاق حقوقشان راه طولانی را طی کرده‌اند؛ اما هنوز راهی طولانی برای برابری با مردان در پیش دارند.
در این گزارش، همه عواملی که ممکن است بر این تفاوت میزان دستمزد موثر باشد مورد بررسی قرار گرفته‌است. نتیجه این شده که اصلی‌ترین عامل، تبعیض جنسیتی است. عوامل مورد بررسی در این گزارش به عنوان متغیرهایی که ممکن است بر پایین‌بودن دستمزد زنان نسبت به مردان تاثیر بگذارد، مدرک دانشگاهی، نوع شغل، جایگاه شغل در اقتصاد کشور، ساعات کاری، سابقه کاری، درجه شغلی، دانشگاه محل تحصیل و اعتبار آن، انتخاب نوع کار، سن، منطقه جغرافیایی و وضعیت تاهل و تجرد، مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از نکاتی که مقایسه این متغیرها روشن می‌کند این است که وقتی سن افزایش می‌یابد، میزان تفاوت دستمزد هم بیشتر می‌شود.
همچنین اخیرا تحقیق دیگری درباره این موضوع توسط موسسه تحقیقات اقتصادی آمریکا انجام شده که در آن، میزان تفاوت دستمزد زنان و مردان در دو بخش مهم اقتصاد آمریکا یعنی بخش مالی و بخش تکنولوژی مقایسه شده‌ است. این تحقیق، بعد از کنترل عواملی چون تفاوت تحصیلی، جغرافیایی، جایگاه شغلی، درجه شغلی، قومیت و نژاد و دیگر عوامل، به این نتیجه رسیده‌است که تفاوت دستمزد زنان و مردان در بخش مالی بیشتر از بخش تکنولوژی است.
گزارش‌های سازمان ملل و سازمان توسعه و همکاری بین‌المللی نشان می‌دهد در میان کشورهای جهان، کره جنوبی و ژاپن بیشترین و بالاترین اختلاف دستمزد میان زنان و مردان را دارند. بلژیک و نیوزیلند در کنار فرانسه و اسلواکی، از کشورهایی هستند که کمترین اختلاف دستمزد میان زنان و مردان را دارند. اما حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان که از نظر آمارهای توسعه انسانی و استانداردهای برابری حقوق غرب، نمره بالایی دارند، اختلاف دستمزد میان زنان و مردان را می‌توان یافت.