بزرگترین سرمایه گذاری فرودگاهی در خطر بن بست

دنیای اقتصاد- طبق آمار رسمی شرکت فرودگاه های کشور، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از ابتدای سال ۹۵ تا کنون در بین فرودگاه های کشور با رشد ۳۴ درصدی بالاترین نرخ رشد در پروازهای خارجی را بدست آورده است. این درحالیست که بطورکلی ۸۵ درصد پروازهای بین المللی کشور در سه فرودگاه امام خمینی (ره)، شهید بهشتی اصفهان و شهید هاشمی نژاد مشهد صورت می گیرد. فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان دروازه ورود و خروج مسافران و گردشگران که با هواپیما به اصفهان سفر می کنند، مطرح می باشد. اما نکته قابل تامل اینجاست که فرودگاه اصفهان تنها از حیث داشتن نام بین المللی برخوردار است ولی فاقد ترمینال بین المللی است.

سرمایه گذاری فرانسوی ها در فرودگاه اصفهان

فرودگاه اصفهان جزء یکی از معدود موافقت نامه‌هایی بود که در سفر رئیس‌جمهور به فرانسه به امضا رسید. این قرارداد بین شرکت فرودگاه‌های کشور و یک شرکت مهندسی فرانسه که بعنوان چهارمین شرکت توسعه‌ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه اروپایی مطرح می‌باشد، منعقد شده است. شرکت فرانسوی وینسی در مدیریت پروژه‏ های فرودگاهی تخصص دارد و با فعالیت در ۲۵ فرودگاه از این محل در سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۵۰ میلیون یورو درآمد کسب کرده است. وب سایت شرکت وینسی بلافاصله از امضای این پروتکل با ابراز خرسندی از توافقات به عمل آمده پتانسیل همکاری را بسیار زیاد ارزیابی کرد. این شرکت از فرودگاه اصفهان به عنوان پنجمین فرودگاه ایران با سالانه ۴/ ۲ میلیون مسافر داخلی و خارجی یاد کرد و افزایش ۳۵ درصدی گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۴ در این پایتخت پیشین ایران را زمینه مساعد برای توسعه این فرودگاه خواند. بر اساس این توافق نامه ترمینال خارجی ۲۵ هزار مترمربعی به ظرفیت دو میلیون مسافر به اضافه ۱۰ پارکینگ هواپیما و نیز پارکینگ مدرن طبقاتی خودرو در بازه زمانی دو تا دو و نیم ساله از زمان آغاز عملیات اجرایی آن در اصفهان ساخته خواهد شد.

تملک زمین مهم ترین چالش توسعه فرودگاه اصفهان

یکی از ویژگی های مهم فرودگاه اصفهان وسعت آن می باشد، به طوریکه اگر مساحت کل فرودگاه اصفهان شامل پایگاه نظامی شهید بابایی و فرودگاه شهید بهشتی، را در نظر بگیریم معادل ۱۳ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین می باشد و تقریبا عرصه آن با ۲۰ درصد عرصه ی کل فرودگاه های کشور برابری می کند.اما نکته اصلی اینجاست که زمین های فرودگاه اصفهان در تملک نهادهای نظامی قرار دارد و عرصه کافی جهت ساخت ترمینال بین المللی و توسعه اپرون(پارکینگ هواپیما) در اختیار شرکت فرودگاه های کشور نیست. همچنین شرکت فرودگاه های کشور سه ماه فرصت دارد تا سایت مورد نظر را برای توسعه فرودگاه اصفهان مشخص کند، و باید قبل از اتمام فرصت سه ماهه، سایت مورد نظر مشخص شود تا سرمایه گذار خارجی بتواند مطالعات خود را آغاز کند تا در اواخر شش ماهه اول سال جاری، عملیات احداث آغاز شود زیرا در صورت مشخص نشدن سایت، قرارداد فسخ خواهد شد.

اصفهان فاقد قطب اصلی خطوط پروازی

یکی از معضلات بزرگ اصفهان به عنوان یک کلانشهر بین المللی، کمبود خطوط پروازی بیس و پایه در فرودگاه این شهر است که هرچند لفظ بین المللی را یدک می کشد، ولی مطمئنا در حد و اندازه های بین المللی ظاهر نشده و برای رسیدن به جایگاه اسمی خود راه طولانی در پیش دارد. انتظاری که می تواند سالیانه زمینه سفر هوایی تعداد بیشتری گردشگر خارجی و داخلی را به این کلان شهر رقم بزند،

کمبود پارکینگ مشکل فرودگاه اصفهان

اینکه هم اکنون در اتفاقی خوشایند برای صنعت هوایی استان خبر راه اندازی ایرلاین های هوایی که قطب آن در فرودگاه اصفهان مستقر می باشد به گوش می رسد، تنها یک روی سکه است و روی دیگر آن، عدم وجود فضای کافی برای جایگاه پذیرش هواپیماها است. چرا که پارکینگ فرودگاه اصفهان تنها پذیرای ۱۰ فروند هواپیما است.از طرفی اصفهان در بحث صنعت هوایی معین تهران است و فرودگاه اصفهان به دلیل واقع شدن در مرکز کشور و نزدیکی آن به تهران به عنوان فرودگاه اضطراری برای فرودگاه های مهرآباد، امام خمینی (ره)، شیراز، مشهد و اهواز نقش اساسی دارد.

فرصت طلایی سرمایه گذاری خارجی نباید از بین برود

با وجود ظرفیت های بیشمار اصفهان در زمینه‌های مختلف، توسعه حمل و نقل هوایی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و همچنین ایجاد ترمینال پروازهای خارجی و توسعه ایرون (پارکینگ هواپیما) و ساخت سالن CIP از نیازهای ضروری استان است. اگر فرصت طلایی ایجاد شده برای سرمایه گذاری خارجی از بین برود، بودجه داخلی جوابگوی توسعه این فرودگاه نخواهد بود. از طرفی این میزان سرمایه گذاری، بزرگترین سرمایه گذاری است که بعد از فرودگاه امام(ره) قرار است در یک فرودگاه کشور انجام شود. لذا باید از شرایط طلایی پیش آمده استفاده کرد و بتوان در یک فرآیند قابل اطمینان روند اجرای طرح های توسعه ی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان را به پیش برد.