صنایع غذایی  ایران نیازمند حمایت‌های لازم است

رشد ارزش افزوده صنایع غذایی در کشور نسبت به سایر صنایع دارای شتاب نیست. این نکته‌ای است که نایب رئیس اول اتاق البرز بیان کرد. وی در حالی از توانمندی‌های صنایع غذایی در کشور سخن گفت که نبود تنوع محصولات غذایی از یک سو و به روز نبودن ماشین‌آلات از دیگر سو، موجب عقب ماندن صنایع غذایی ایران شده است. نایب رئیس اول اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی در البرز، گفت: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار در حوزه‌های مختلف است که می‌تواند سرمایه‌گذاران زیادی را جذب کند. وی افزود: با معرفی توانمندی‌های استان البرز در حوزه‌های مختلف می‌توانیم در جلب مشارکت‌های سرمایه‌گذاران، سهم مهم و اساسی داشته باشیم.

خانی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به توسعه و پیشرفت باید از توان سرمایه‌گذاران بهره مند شویم. وی با تاکید براینکه افزایش تولید داخل لازمه دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی مشروط بر این است که علاوه بر انتقال فناوری به ایران در امر صادرات در بازارهای بین‌المللی نیز همکاری لازم صورت گیرد. نایب رئیس اول اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: با وجود اینکه صنایع غذایی در مقایسه با سایر فعالیت‌های صنعتی همچنان از توجیه اقتصادی لازم برای توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش برخوردار است، اما از حمایت‌های موردنظر در این صنعت خبری نیست و رشد ارزش افزوده صنایع غذایی در کشور نسبت به سایر صنایع شتاب لازم را ندارد. حسن خانی افزود: اشتغالزایی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، دسترسی به این محصولات در غیرفصل تولید، ارزش افزوده محصول و ارزآوری از جمله مزایای ایجاد و احداث واحدهای صنایع غذایی است. عضو هیات رئیسه اتاق البرز افزود: در حال حاضر بیشتر محصولات کشاورزی به صورت خام و فرآوری نشده صادر می‌شود که با رونق و توسعه این صنایع و مطابقت تولید با استانداردهای جهانی می‌توان بازارهای صادراتی بهتر و ارزش افزوده بیشتری به دست آورد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف نیازمند رعایت نکات بهداشتی و استفاده از فناوری‌های جدید تولید برای تطابق تولیدات با استاندارد‌های جهانی، بسته‌بندی خوب و ایجاد انگیزه فعالیت در این عرصه هستیم. خانی در ادامه گفت: به روز نبودن ماشین‌آلات بعضی از کارخانه های صنایع غذایی نیز یکی دیگر از علل افزایش قیمت تمام شده تولیدات صنایع غذایی است که این موضوع نیز باعث شده است تولیدات این صنعت در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی از کیفیت پایین‌تری برخوردار باشد. خانی همچنین تاکید کرد: عدم تنوع در تولید محصولات غذایی در کشور باعث شده است از رقبای خارجی در بازارهای هدف عقب بمانیم، چراکه باید با تنوع تولید، جذب مشتری نیز افزایش یابد. وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیشترین ضایعات محصولات کشاورزی را ضایعات بعد از برداشت تا کارخانه دانست و یادآور شد: حمل‌و‌نقل، نگهداری، کمبود سردخانه و گرانی نگهداری محصولات کشاورزی در کشور باعث شده است ضایعات محصولات کشاورزی افزایش یابد. خانی افزود: صنایع غذایی ارزش افزوده زیادی دارند. به عنوان مثال، تولید یک بشکه رب گوجه فرنگی ضمن ایجاد اشتغال می‌تواند چند برابر یک بشکه نفت ارزآوری داشته باشد.