مهتاب رحمتعلی هشتمین نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه با حضور صدها کشورهای خارجی رنگ و بویی متفاوت به خود گرفته است. نمایشگاه بورس در حالی با ویژگی های جدید و متفاوتش فعالان بازارهای پول و سرمایه را دور هم جمع کرده که با بهبود فضای سیاسی کشور، شاهد حضور گسترده شرکت های خارجی در این نمایشگاه هستیم؛ امری که از گشایش‌ اساسی در فضای بین المللی حکایت داردو بدون شک تاثیرات خود را بر بازار های پولی و سرمایه نیز خواهد داشت.
نمایشگاه امسال به زعم برگزارکنندگان‌اش، بزرگ ترین نمایشگاه مالی در دنیا است که با حضور پر شمار شرکت ها داخلی و خارجی برگزار می شود تا جذابیت های بازار های پول و سرمایه کشورمان را در معرض دید سرمایه گذاران قرار دهد. هر چند بازارهای پول و سرمایه همواره رقیبی برای یکدیگر هستند اما جذب نقدینگی در این بازارها همواره از سوی مسئولان مورد تاکید بوده است؛ به طوری که افزایش نرخ سود بانکی به عنوان محرکی برای جذب سپرده ها در دستور کار قرار گرفت. اما در کنار جذابیت های سپرده گذاری در بازار پول، سیاست های اقتصادی دولت نیز همواره در جهت حمایت از بازار سرمایه است تا دماسنج اقتصاد کشور با بازدهی قابل قبولی روبه رو باشد. از همین رو، روی کار آمدن دولت جدید و توافقاتی که در مذاکرات ژنو به دست آمد بورس تهران را در سال ۹۲ با صعودی رویایی مواجه کرد .
این در حالی است که در سال جدید روند مثبتی را در بازار سرمایه شاهد نبوده ایم امری که طی 2 ماه پایان سال 92 و همزمان با مباحث بودجه ای آغاز شد و کماکان به دلیل ابهامات در مشخص نبودن هزینه های مالی ناشی از هدفمندی یارانه ها در شرکت‌ها و صنایع مختلف ادامه دارد . به نظر می رسد حال که در صدد هستیم کشورهای دیگر را با بازارهای مالی خود آشنا کنیم بهتر است در گام نخست اینگونه ابهامات را از پیش پای سرمایه گذاران برداریم تا شفافیت در عملکرد، اطمینان دوچندانی را برای سودآوری شرکت ها ایجاد کند. در این زمینه نیز بهتر است با اتخاذ تدابیر ویژه دیدگاه‌های بلند مدتی را برای تعیین مباحثی چون عوارض و هزینه ها داشته باشیم تا هر سال سرمایه گذاران با طرح این موضوعات برای ادامه فعالیت در بازار با تردید مواجه نشوند، امری که می تواند زمینه ساز خروج نقدینگی از بازار باشد.
امید است نمایشگاه امسال با رویکرد بین المللی این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد تا با بهره گیری از آخرین دستاوردهای مالی در این نمایشگاه و خدمات جدیدی که شرکت ها به فعالان این حوزه ها معرفی می کنند، استراتژهای مناسب تری را برای حضور در بازار سرمایه در سال ۹۳ داشته باشند.
در همین حال باید تعداد پر شمارشرکت کنندگان در نمایشگاه امسال را به فال نیک گرفت و آن را دلیلی بر چشم انداز مثبت پیش روی این بازارها دانست؛ امری که در سایه سیاست های حمایتی و تصمیمات اقتصادی و نیز رکود بازار‌های موازی به سرعت دست یافتنی است .