نمایشگاهی جذاب برای  هتلداران، انبوه سازان، مهندسان  و خانواده‌ها - ۶ آبان ۹۲
رضـا دهـقان - دومین نمایشگاه برترین محصولات مبلمان، کابینت، نورپردازی و دکوراسیون خانه، آشپزخانه، هتل- دکولایت 2013- شنبه چهارم آبان ماه توسط مهندس ترکان مشاور ارشد رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری کشور و با حضور روسای تشکل‌های ذیربط در محل دائمی نمایشگاههای برترین‌های مبلمان ایران- بازار مبل ایران شماره 3- افتتاح گردید.
در این مراسم که با حضور روسا و مسئولان شورای ملی مبلمان و دکوراسیون، انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ابران، اتحادیه لوستر و چینی و روشنایی، انجمن فرش ماشینی ایران، اتحادیه صوتی - تصویری و گوشی تلفن همراه، تعاونی اتحادیه درودگران، اتحادیه لوازم خانگی، موزه مبل ایران، بازارهای مبل و موبایل ایران، اساتید دانشگاهی، پیشکسوتان و دست اندرکاران و اصحاب رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب برگزار شد، مهندس ترکان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سالهای گذشته اختصاص ارز ارزان قیمت به صنعت موجب اضمحلال تولید داخلی شده و چون قیمت تمام شده تولید داخل با تورم بالامی رود و ارز به صورت دستوری روی قیمت ۱۲۰۰ تومان نگه داشته شده بود، این موضوع باعث افزایش واردات شد.
وی افزود: تنها راه گریز از فساد، تک نرخی کردن و واقعی سازی قیمت ارز است. امسال تا ماه گذشته تورم ۳۹ درصدی را در کشور تجربه کردیم که امیدواریم این رقم را تا ۳۵ درصد کاهش دهیم. این بدین معنی است که قیمت تمام شده تولید داخلی ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته گران‌تر تمام می‌شود. در این شرایط اگر قیمت ارزثابت بماند نتیجه این می شودکه قیمت تمام شده تولید داخلی گران شده ولی قیمت واردات ارزان مانده که باید از این مسئله پرهیز کرد.
مشاور ارشد رییس جمهور با اشاره به حمایت دولت یازدهم از تولید داخلی گفت: مهمترین حمایت این است که از تولید داخل در برابر واردات حمایت شود، ولی زمانی که به واردات یارانه دهیم تولید داخلی نابود می‌شود.
وی خاطرنشان ساخت: در هشت سال گذشته با ارزان فروشی ارز به واردات یارانه دادیم به همین خاطر هزاران نوع کالا که توان تولید آنها را درداخل داشتیم به اقلام وارداتی ما پیوست و در نهایت نیمی از ظرفیت شهرکهای صنعتی ما غیر فعال شد.
ترکان با اشاره به مشکلات صنعت و تولید داخلی در سالهای گذشته افزود : در حالت طبیعی ، تولیدکنندگان و بازرگانان بر اساس اعتماد متقابل کار می کنند ولی وقتی این اعتماد آسیب ببیندو چک آنها برگشت بخورد، یک تولید کننده و بازرگان برای فعالیت در بازار به سرمایه در گردش بیشتری نیاز خواهد داشت و همه می خواهند با پول نقد معامله می کنند که آسیب بزرگی به تولید داخلی خواهد زد.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری کشور در خصوص راهکار دولت جدید در حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی اظهار کرد: وظیفه بانکها جمع آوری پس اندازهای کوچک وتشکیل سرمایه های بزرگ و پرداخت آنها در قالب وام است. اما به رغم تورم ۳۹ درصدی، به پس اندازها سود ۲۰ درصدی و کمتر می دهیم و در نتیجه کسی که پس اندازی دارد با این شرایط تمایلی به سرمایه گذاری در بانک نخواهد داشت و تجهیز منابع در بانکها هم صورت نمی گیرد و قدرت وام دهی آنها ضعیف می شود، ضمن اینکه بخش زیادی از مطالبات برگشت داده نمی شود.
به گفته وی، در حال حاضر حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکها در قالب مجموع وامهایی که داده شده ، هنوز برگشت داده نشده است. بخشی از منابع برگشت داده نشده نیز با صورت سازی توسط بانکها به ظاهر درست شده است؛ به این معنی که در پایان سال مالی، بانک مشتری خود را فراخوانده و به اندازه مبلغ وام و سود آن به او وام داده و او را از فهرست وام گیرندگان خود خارج کرده است. لذا بانکها هم وضعیت مناسبی ندارند. تجربیات قبلی هم نشان داده است که تصمیمات احساسی و ناگهانی نتیجه ناگواری بدنبال خواهد داشت.
ترکان برگزاری این نمایشگاه را رخدادی رو به جلو دانست و گفت: تولیدکننده ایرانی و طراحان داخلی فعال شده اند که نشان دهنده ارتقای دانش داخلی است.
وی افزود: شغل پدر من هم مبل سازی است و از کودکی در مبلسازی کار کرده ام. از اینکه می بینم فروشندگان مبل خارجی بازار مارا تسخیر کرده اند رنج می برم. این در حالی است که صنعتگران ما امروز محصولات خوبی در حد بازارهای جهانی ارائه می دهند که باعث رضایت است.