کاربرد سازه‌های پیش ساخته  در ساختمان‌سازی
یکی از جدیدترین روش‌های ساختمان سازی استفاده از دیوارهای پیش ساخته است. این دیوارها می‌توانند جایگزین مناسبی برای آجر نما، آجر توپر رسی، سفال، پانل‌های فلزی، بلوک‌های گچی و.... باشند.
بنابراین کاربردهای گوناگونی در ساختمان سازی دارند. تنوع تکنولوژی‌های ساختمان بسیار زیاد است و هر کدام ویژگی‌ها و قاعدتا محدودیت‌های خاص خود را دارند. سیستم سازه‌های پیش ساخته سبک را حدود ۳۴ سال پیش یک آمریکایی ابداع کرد.
عمده‌ترین شرکت‌هایی که در دنیا این تکنولوژی را به کار می‌گیرند، شرکت E.V.G اتریش و شرکت‌های ۳D Panel و RAM در آمریکا هستند.
با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی، روش سازه‌های پیش ساخته سبک، مناسب‌ترین روش برای ایران تشخیص داده شده است. به طور مثال تکنولوژی‌های جدید، قیمت مسکن را خیلی بالا می‌برند که این با نیاز اغلب مردم ما به خانه‌های ارزان قیمت سازگار نیست، ولی روش سازه‌های پیش ساخته سبک قیمت را بالا نمی‌برد.
ویژگی‌ها و مزایای دیوار‌های پیش ساخته
این دیوارها به دلیل وزن کم و با توجه به توپر بودن آنها استحکام بالایی دارند و توانایی کشش اجسام سنگین را تا حد بسیار بالایی دارند و همچنین باعث کاهش وزن ۲۵ درصدی و ۱۵ درصدی مصالح مورد استفاده در ساختمان می‌شوند و از مصرف زیاد میلگرد، آهن‌آلات و بتن هم در ساختمان جلوگیری می‌شود.
با توجه به اینکه دیوارهای پیش ساخته در برابر حرارت عایق هستند درجه حرارت محیط را در حد یکنواختی می‌توانند کنترل کنند و در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی می‌شود و شما هزینه کمتری برای سرمایش و گرمایش می‌پردازید.یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این دیوارها عایق بودن در برابر حریق است که روکش‌های ضد حریق ۵/۴ میلیمتری سیمان الیاف دار دارد که در حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد ۴ ساعت می‌تواند در برابر آتش دوام بیاورد.
ویژگی دیگر این محصول مقاومت در برابر رطوبت است در حدی که شما می‌توانید از این دیوارها برای ساخت حوضچه‌های آب هم استفاده کنید و دربرابر ورود حشرات موذی هم نفوذناپذیر هستند.
دیوارهای پیش ساخته فضای بسیار کمی اشغال می‌کنند و در مقایسه با بلوک‌های سنتی ضخیم حداقل ۱۰ درصد در صرفه‌جویی فضا تاثیر می‌گذارند. همچنین استفاده از دانه‌های پلی استایرن در ترکیب این دیوار‌ها خاصیت عایق صوتی را به آن می‌بخشد.
سرعت نصب دیوار پیش ساخته بسیار بالا است؛ طوری که یک اکیپ سه نفره در روز ۲۰ الی ۴۰ متر مربع نصب را می‌توانند انجام دهند و سرعت آن ۵ برابر سرعت نصب سفال است. به همین دلیل هزینه‌های سربار ساختمان‌سازی تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.
با استفاده از این دیوارها بسیاری مصالح یا کاربردشان کم می‌شود یا اینکه کاملا حذف می‌شوند. از جمله این مصالح می‌توان به ماسه سیمان، گچ، خاک و آب شرب مصرفی جهت ساخت ملات اشاره کرد. در مناطق زلزله خیز مانند ایران، یکی از پارامترهای مهم در ساختمان سازی کاهش وزن ساختمان است. چرا که نیروهای زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارد. همچنین استفاده از چسب و دوخت دیوارها با میلگرد یا نبشی باعث می‌شود مقاومت این دیوارها در برابر زلزله بالا برود.
اگر شما از دیوارهای پیش ساخته برای نمای ساختمان استفاده کنید مهم‌ترین مزیت آن، راحت نصب شدن هر نوع نمای دلخواه شما است و همچنین چون سطح نما صاف است و نصب آن راحت، هزینه‌های کمتری برای شما در این بخش می‌تراشد و در دیوارهای غیرنما هم می‌توانید ملات آست را حذف کنید بدون اینکه به مقاومت یا استحکام دیوار آسیبی برسد. همین طور در بخش‌های داخلی خانه می‌توانید پس از نصب دیوار آن را با کاغذ دیواری یا رنگ‌های پوششی تبدیل به یک دیوار چشم نواز و جذاب کنید.
در صورتی که دیوار پیش ساخته شما آسیب ببیند به راحتی ترمیم آن حتی برای افراد غیرمتخصص و با ابزار ابتدایی بنایی امکان‌پذیر است و هزینه تعمیری برای شما ایجاد نمی‌کند. بد نیست بدانید که به راحتی می‌توانید روی این دیوارها قاب و فریم در و پنجره نصب کنید؛ ضمن اینکه نصب پنجره‌های یو پی وی سی آسان تر هم هست و اگر زمانی بخواهید می‌توانید این دیوار را جا به جا و به مکان دیگری منتقل کنید و حداقل تخریب را خواهید داشت. همین‌طور این دیوارهای پیش ساخته قابلیت اتصال و ترکیب با کلیه پارتیشن‌های رایج را دارد و می‌توانید به راحتی به صورت اشکال هندسی منظم و نامنظم جهت اجرا در نما از آنها استفاده کنید.
محدودیت‌های اجرایی دیوار پیش ساخته
برای دیوارهای داخلی ساختمان باید از پانل‌هایی با ضخامت ۹۰ میلیمتر استفاده شود و در دیوارهای خارجی یا دیوارهایی که نیاز به عایق صوتی بالا دارند ضخامت ۱۲۰ میلیمتری یا پانل دو لایه مناسب است.
حداکثر ارتفاع دیوار بدون نیاز به سازه تقویتی و کمکی در دیوارهایی با ضخامت ۶۰ میلیمتر ۳ متر، در دیوارهایی با ضخامت ۹۰ میلیمتر ۴ متر، دیوارهایی با ضخامت ۱۲۰ میلیمتر ۵ متر و حداقل طول نصب ۸ متر است، بنابراین در صورتی که نیاز به افزایش ارتفاع بیشتر و طول بیشتر باشد باید در ساختار مناسبی اجرا شود.