چگونه تلاش برای بی نقص بودن  بازاریابی را نابود می‌کند
مترجم: پریسا لاجوردی هنگامی که شرکت‌ها اقدام به تهیه استراتژی تبلیغاتی خود می‌کنند با مشکلات زیادی در راه برقراری ارتباط با مخاطب مواجه می‌شوند. هر یک از شرکت‌ها چه بزرگ و چه کوچک ممکن است چالش‌هایی نظیر زمان، منابع و رقابت را در این راه تجربه کنند.
در بسیاری از مواقع تامین مالی، بزرگ‌ترین مشکل نیست و مسائل روانشناختی دردسرساز می‌شود. گاهی ممکن است بر اساس ویژگی‌های روانشناختی آن‌چنان میل به بی‌نقصی در رهبر شرکت شدید باشد که او را وارد چرخه بی‌پایان عیب‌یابی کند و درنهایت منجر شود که هـیچ کاری صورت نگیرد. همچنین ممکن است این رهبران تصمیم به عملی کردن طرحی را داشته باشند؛ اما چون برنامه زمانی خاصی برای انتشار آن ندارند با وجود فعالیت‌های زیاد، اثرگذاری مورد انتظار را به‌دست نمی‌آورند.
موارد زیر نشانه‌هایی است که می‌گویند شما نیز در طرح بازاریابی خود دچار این مشکلات هستید:
۱- شما به مدت ٦ ماه است که فقط بر روی «کاغذ سفید»
White paper: نوعی گزارش معتبر یا راهنمایی برای کمک به مخاطبان است که به منظور درک یک مساله، حل یک مشکل یا اتخاذ یک تصمیم در بازاریابی تدوین می‌‌شود) کار می‌کنید.
۲- ماهنامه شما تنها سالی ۲-۳ بار منتشر می‌شود. شاید شما منتظر این هستید که آخرین اخبار یک دپارتمان دیگر را نیز به نشریه خود اضافه کنید یا منتظر به‌دست آوردن وقت ملاقات با یکی از چهره‌های برتر مدیریت هستید. باید به شما بگوییم که تمام اینها نمی‌تواند بهانه‌ای برای تاخیر در زمان انتشار ماهنامه باشد.
۳- پست‌های وبلاگ یا سایت شما بیش از حد بلند هستند یا تنها به‌صورت فصلی منتشر می‌شوند. پست‌های وبلاگ باید تقریبا ۵۰۰ کلمه باشند و نگارشی روان داشته باشند. وبلاگ‌نویسی مدیران تنها زمانی اثر بخش است که حداقل هفته‌ای ۲ مرتبه انجام شود.
۴- ساعت‌ها تبلیغات ضبط کرده‌اید؛ ولی ایده‌ای خلاقانه به ذهنتان نمی‌رسد. در مورد آن تحقیق کنید پس اگر روی مطلبی تاکید دارید حداقل باید ٢بار در هفته به چشم و گوش مشتری برسد، اگر اهل تبلیغ از نوع فیلم هستید فیلم ساده و کوتاه بسازید، مشتری انتظار فیلمی که اسکار را ببرد ندارد، پس ساده همیشه بهتر است.
اگر می‌خواهید به اهداف بالا دست پیدا کنید به نکته‌های زیر توجه کنید:
۱- از یک برنامه‌ریزی کلی شروع کنید.
یعنی اعتماد به نفس شما وقتی یک برنامه‌ریزی کلی و هدفمند دارید خیلی بالاتر است. کار را به چند بخش کلی تقسیم کنید و روی بازخوردهاخیلی توجه کنید.
٢- به بازخوردها توجه زیادی داشته باشید
یادتان باشد که بازخورد منفی مشتری باعث شکست شما نمی‌شود، بی‌توجهی به آن باعث شکست شما می‌شود؛ یعنی باز خورد مشتری بسیار مهم است. سعی کنید در سایت‌های اینترنتی خود از نظرسنجی استفاده کنید تا در همه حالت به‌روز باشید و ایده‌های خود را هر چه زودتر به مرحله اجرا در بیاورید و در بازار عرضه کنید.
۳-آهسته و پیوسته روید.
یعنی هدف اصلی خود را فقط با موفقیت یا شکست نسنجید. همیشه با روندی آهسته فعالیت‌های خود را ادامه دهید. این رویکرد باعث به وجود آمدن مشتری‌های وفادار می‌شود، آنها را حمایت کنید؛ زیرا پشتوانهشرکت شما هستند.
منبع: forbes