الگویی برای اشتغال‌زایی، سودآوری و خصوصی‌سازی
صنعت فولاد یکی از صنایع مهم در اقتصاد کشورها محسوب شده و نقش حساسی در شالوده و زیربنای اقتصاد و به طور کلی در توسعه اقتصادی بازی می‌کند. صنایع پایه از قبیل حمل ونقل، ساختمان، ساخت ماشین‌آلات، معدن و دیگر صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی به صنعت فولاد وابستگی زیادی دارند. حجم تولید فولاد خام در جهان 1,582 میلیون تن می باشد که از این میزان ایران با 15.4 میلیون تن حدوداً 1درصد تولید فولاد خام جهان را در اختیار دارد که از این حیث رتبه پانزدهم را در جهان داراست.
میانگین حاشیه سود این صنعت در جهان در حدود۱۱درصد می باشد که از حدود ۱۵درصد در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۱۱ تا ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۴ رسیده است.
شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین مجتمع صنعتی کشور با ظرفیت بالغ بر 7 میلیون تن (با احتساب شرکت‌های زیرمجموعه خود از جمله فولاد سبا و هرمزگان) در تولید انواع محصولات فولادی فعالیت می کند.
تولیدات اصلی شرکت شامل محصولات فولادی تخت گرم و سرد نورد شده، قلع اندود، گالوانیزه و رنگی در قطعات و ضخامت های مختلف می باشند. محصولات این شرکت عمده نیاز صنایع خودروسازی را در داخل برطرف می نماید.
سهام شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از شرکتهای مشمول اصل 44 اواخر اسفندماه 1385 در بورس اوراق بهادار تهران عرضه گردید.
شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان در سال ۱۳۸۶ با خرید ۵درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه از سازمان خصوصی سازی در ترکیب سهامداری این شرکت بزرگ بورسی ورود پیدا کرد و درحال حاضر با مالکیت ۱۳درصد سهام شرکت مذکور از جمله سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌گردد.
سرمایه شرکت در زمان واگذاری (سال 1386 ) بالغ بر 15800 میلیارد ریال بوده که در طی سالیان مذکور وطی سه مرحله به مبلغ 50هزار میلیارد ریال در سال 1393 رسیده است.
شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان همگام با سایر سهامداران در روند توسعه شرکت نقش به سزایی داشته و نه تنها در افزایش سرمایه شرکت حضور فعال داشته بلکه میزان مالکیت خود در این بنگاه ملی را از ۵درصد به بیش از ۱۳ درصد افزایش داده است.
با اجرای طرحهای توسعه ای، میزان تولید شرکت از 4 میلیون و 900 هزار تن در سال 86 به بیش از 7 میلیون و 170 هزار تن در سال 92 رسیده است و پیش بینی می‌شود به حدود 7.5 میلیون تن در سال جاری برسد.
این شرکت دارای طرح های توسعه ای ارزشمندی بوده به طوری که در چشم‌انداز و برنامه های ۵ سال آینده ظرفیت تولید آن را به ۱۲ میلیون تن انواع محصول خواهد رساند.
از جمله این طرح ها می توان به طرح‌های توسعه زیرسقف فولاد تا 7.2 میلیون تن و طرح 1.4 میلیون تنی فولاد سبا با مجموع برآوردی بالغ بر 9 میلیون دلار سرمایه گذاری در این طرح ها اشاره نمود . فولاد هرمزگان نیز ظرفیت تولید تا 3میلیون تن را خواهد داشت که در حال حاضر با نیمی از ظرفیت به تولید خود ادامه می دهد.
همچنین فولاد، سرمایه گذاری های ارزشمندی در صنایع بالادستی داشته و براین اساس زنجیره ارزش خود را تا حدودی تکمیل نموده است. این روند با بهره برداری از طرح توسعه سنگان که شامل تولید ۵ میلیون تن کنسانتره و گندله می باشد تکمیل تر نیز می‌گردد.
فروش صادراتی شرکت در سال گذشته حدود یک میلیون تن بوده که انتظار افزایش آن به بالای 1.5 میلیون تن در سال جاری می‌رود که از این حیث نیز می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه آورد. امیدواریم با اجرای طرحهای توسعه ای شرکت در سالهای آینده و افزایش تولید، بعد از تامین نیاز داخل، صادرات محصولات شرکت نیز افزایش یابد.
میزان اشتغال شرکت در سال ۱۳۸۵ بالغ بر ۷۲۱۸ نفر بوده که در حال حاضر به بیش از ۱۴۹۰۰ نفر افزایش یافته است. همچنین سودآوری شرکت از ۶۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۸۵ به بیش از ۳۰۸۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۲ افزایش یافته است. در مجموع شرکت در طی سالیان مذکور عملکرد موفقی از لحاظ اشتغال زایی و سودآوری داشته و الگوی مناسبی از خصوصی سازی را به همراه داشته است که به نوبه خود از مدیران و پرسنل محترم شرکت مخصوصا کارگران خدوم و زحمت کش آن تشکر می‌کنم.
امیدوارم با حمایت دولت محترم و سهامداران و با کوشش و جدیت هر چه بیشتر مدیران محترم و پرسنل زحمتکش شرکت شاهد شکوفایی و رشد بیشتر این صنعت در کشور عزیزمان باشیم.