سه راهکار مالی برای خانواده‌های گـرفتار

هیچ‌کس نیست که بگوید اداره خانواده راحت است، اما ممکن است آن‌قدر که باید ندانیم که اداره خانواده واقعا هزینه بر است. اگر نرخ تورم را در نظر بگیرید، بزرگ کردن فرزندان نه‌تنها دشوار است، بلکه روز‌به‌روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. این وضعیت می‌تواند آزاردهنده و تحمل آن در برخی موارد دشوار باشد، حتی برای کسانی که در زندگی از ثبات مالی برخوردارند. اگر شما و همسرتان برای رسیدگی به امور مالی در حال تلاش هستید، ممکن است به کمک بیشتری برای اداره خانواده نیاز داشته باشید. توصیه‌های زیر می‌تواند شما را در این مسیر کمک کند. نگاهی به این توصیه‌ها بیندازید تا ببینید چطور می‌شود بیشترین استفاده را از پول و درآمد کرد.

بودجه تنظیم کنید

این که خانواده باید بودجه تنظیم شده‌ای داشته باشد، واضح است، این‌طور نیست؟ بودجه بسیار شبیه نقشه‌ای است که مقصد نهایی در آن مشخص است و آن مقصد نهایی همان هدف مالی شما است. بدون بودجه، ممکن است مسیر اشتباه را بروید و به‌جایی برسید که نمی‌خواهید آنجا باشید. بدون بودجه، ممکن است دستیابی به اهداف مالی خود را هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها به تعویق بیندازید. متاسفانه، بسیاری از افراد، خانوار خود را بدون بودجه اداره می‌کنند. نظرسنجی‌ها هم همین امر را اثبات می‌کند. این واقعیت توضیح دهنده این است که چرا خانواده‌های کمی، در حساب پس‌انداز برای شرایط اضطراری، پول کمی دارند.

اینکه برای تنظیم بودجه از چه ابزاری استفاده می‌کنید خیلی مهم نیست. ممکن است روی یک کاغذ کار کنید یا ممکن است از نرم‌افزار اکسل مایکروسافت استفاده کنید. مهم این است که بودجه داشته باشید. از هر روشی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که با خود صداقت دارید. برنامه مالی شما در صورتی جواب خواهد داد که ورودی را پس از کسر مالیات و هزینه‌های جاری هر ماه در نظر بگیرید. همچنین باید اهداف واقع‌بیانیه‌ای تعیین کنید که مناسب خانواده شماست. وقتی در حال تنظیم بودجه هستید ممکن است کسر همه هزینه‌ها بجز هزینه‌های ضروری معقول به نظر برسد، ولی زندگی این‌طور نیست! اگر اقدامات ریاضتی شدیدی برای خانواده در نظر بگیرید، ممکن است بیشتر از آنکه به خانواده نفع برسانید، به آن ضرر بزنید.

آماده اتفاق باشید

بودجه خانوار به رسیدن به اهدافی مانند پرداخت بدهی‌ها، رفتن به مسافرت در تعطیلات یا خرید وسائل سرگرمی کمک می‌کند. بودجه همچنین در صورت رخداد اضطرارهای مالی مانند تعمیر وسائل یا خانه، بیماری هزینه بر یکی از اعضای خانواده یا مواردی از این دست، شبکه ایمنی خوبی برای خانواده است. متاسفانه، بودجه شما- مخصوصا اگر برای اولین بار است که بودجه تنظیم می‌کنید- ممکن است توان رویارویی با چنین مسائلی را نداشته باشد. شکاف این بخش بودجه را می‌توان با وام‌های شخصی یا مساعده پر‌کرد، اما باید به نرخ‌های بازپرداخت، شرایط و نکات دیگر توجه داشته باشید. باید این مسائل را قبل از هر اقدامی در نظر بگیرید. اگر وامی بگیرید که مبلغ آن بسیار زیاد است، ممکن است برای بازپرداخت آن به مشکل بخورید که باعث می‌شود مواردی مانند تعمیر خانه را به تاخیر بیندازید. برای گرفتن وام حتما از کسانی که تجربه دارند مشاوره بگیرید. اگر مشاوره کارشناسی بگیرید و خودتان هم به اندازه کافی تحقیق کنید، وامی خواهید گرفت که به بهبود وضعیت مالی شما کمک و شما را برای اتفاقات غیرمترقبه آماده خواهد کرد.

کل خانواده را در نظر بگیرید

از تمرکز مالی خود به‌عنوان ابزار آموزش خانواده استفاده کنید. وقتی با همسر خود درباره مسائل مالی صحبت می‌کنید، فرزندان را هم مشمول گفت‌وگوها کنید. این گفته‌ها می‌تواند بر اساس سن آنها متفاوت باشد اما درهرحال آنها را درگیر این مسائل کنید. اگر کودکان بسیار کم سنی دارید، به آنها توضیح بدهید که بودجه چیست و چرا خانواده باید بودجه داشته باشد. اگر سن بیشتری دارند، می‌توانید جزئیات بیشتری از تصمیم‌های مالی را به آنها بدهید یا توضیح دهید که چرا نیاز به گرفتن وام دارید. تا آنجا که راحت هستید، رک باشید. صحبت کردن از پول در اوائل زندگی هر فردی، می‌تواند شانس بالا رفتن سواد مالی فرزندان را به شدت افزایش دهد. این سه راهکار گرچه ساده هستند، اما می‌توانند به شما و خانواده شما کمک کنند که در مسیر درست مالی قدم بردارید. برای بودجه خود حتما زمان بندی‌ای در نظر بگیرید که در پایان آن بتوانید به اهداف مفروض برسید. اداره خانوار ممکن است دشار و پرهزینه باشد، اما با برنامه‌ریزی درست، قادر خواهید بود یک خانه به لحاظ مالی سالم خلق کنید.

منبع:‌ای بی‌ام