حضور متفاوت رنو در ایران

شرکت رنو مدت‌ها بر سر حضوری متفاوت در بازار ایران با مسوولان صنعتی و خودرویی کشور وارد مذاکره شده بود این در شرایطی است که خودروسازان نه‌تنها شرایط این شرکت فرانسوی را پذیرا نبودند بلکه رنو را به آنچه پایبندی به شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت خوانده می‌شد، دعوت هم می‌کردند، اما این شرکت فرانسوی به دلیل عدم ترک ایران در شرایط بحرانی تشدید تحریم‌ها علیه ایران خواهان حضوری متفاوت و سهمی بیشتر از آنچه هموطن خود در ایران داشت، بود. حال آنکه دو شرکت خودروساز نه‌تنها به خواسته‌های رنو تمکین نمی‌کردند؛ بلکه شروطی همچون همکاری تنها با یک شرکت و یا تولید محصولاتی خاص را پیش پای این تولید‌کننده خودروی فرانسوی قرار دادند، اما در کنار این چانه‌زنی‌ها شرکت رنو نیز بیکار نبوده و مذاکرات پنهانی را با مسوولان صنعتی کشور آغاز کرده بود.

اینکه دو خودروساز بزرگ کشور نیز در جریان این مذاکرات بودند یا نه، شاید چندان اهمیتی نداشته باشد اما اینکه شرکت‌های مذکور عدم توافق خود با رنو را گردن وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌انداختند شاید هم‌اکنون از اهمیت زیادی برخوردار باشد؛ به‌طوری‌که مسوولان این دو شرکت بارها اعلام کردند که همکاری خارجی‌ها تنها با یک خودروساز داخلی از جمله شروط وزارت صنعت است و رنو به این امر تمکین نمی‌کند. با این حال رنو هم فعالیت‌های خود را پیش می‌برد؛ به‌طوری‌که پیمان کارگر مدیرعامل رنو پارس بارها تاکید کرده بود که رنو برای همکاری با دو شرکت خودروساز داخلی و همچنین پیشبرد اهداف خود در ایران عجله‌ای ندارد. با تمام این تفاسیر اما جمعه گذشته در حاشیه نمایشگاه خودروی پاریس اتفاقی افتاد که شاید خودروسازان کشورمان نیز خیلی در جریان جزئیات آن نبودند. انتشار عکس‌های محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در کنار کارلوس گوسن مدیر عامل رنو- نیسان و لبخند رضایت این دو نشان از فعالیتی متفاوت در صنعت خودروی کشور داشت. اما عجیب‌تر از لبخند این دو، عدم‌حضور مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا در کنار وزیر صنعت بود؛ به‌طوری‌که با پیگیری خبرنگار ما مشخص شد که مدیرعامل سایپا در لبنان به سر می‌برده و مدیرعامل ایران‌خودرو هم در ایران و شاید در آن روز جمعه در منزل خود به سر می‌برده است.

اما عجیب تر از آن بی اطلاعی خبرنگاران ایرانی بود که برای پوشش خبری نمایشگاه خودروی پاریس در این شهر حضور یافته بودند، اما از جزئیات توافق ایران و رنو خبر نداشتند. در هر صورت انتشار عکس‌ها و همچنین اطلاعیه‌ای که در این زمینه به دست رسانه‌ها رسید تا حدودی مشخص‌کننده برنامه‌ریزی وزارت صنعت و رنو در این زمینه بود. بر این اساس در حالی منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در کنار تیری بلوره قائم‌مقام شرکت رنو جهت امضای توافقنامه ایران و رنو قرار گرفت که انتشار عکس‌ها از حضور متفاوت رنو در ایران خبر می‌داد، اما بلافاصله پس از امضای توافقنامه مذکور اطلاعیه‌ای در این زمینه بر خروجی سایت‌های خبری قرار گرفت. در این اطلاعیه تاکید شده بود که این توافقنامه برای ایجاد یک جوینت‌ونچر میان گروه خودروسازی رنو و سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) به امضا رسیده که منجر به گسترش حضور رنو در ایران خواهد شد.

این جوینت‌ونچر شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی و یک کارخانه تولید خودرو با ظرفیت اولیه ۱۵۰ هزار دستگاه در سال است.در ادامه این اطلاعیه آمده است که دو خودروی سیمبل و داستر جدید اولین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می‌رسند و رنو برای اولین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت. همکاری‌های کنونی رنو با دو شریک خود سایپا و ایران‌خودرو در قالب جوینت‌ونچر رنو پارس، همچنان ادامه خواهد داشت.

اما در ادامه این اطلاعیه محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تاکید بر اینکه ایران به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو است تا خودروهای به روز و رقابتی را به مشتریان ایرانی عرضه کند در این مراسم تاکید کرد که شرکت‌های زیادی را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر ۱۲ ساله خود در ایران، شریکی ایده‌آل برای به انجام رساندن این پروژه است. اما کارلوس گوسن مدیرعامل رنو- نیسان نیز با توجه به ظرفیت بازار ایران تاکید کرده که بازار خودروی ایران تا سال ۲۰۲۰ تعداد ۲ میلیون ظرفیت خواهد داشت و این ظرفیتی غیر قابل انکار است.

امضای این توافقنامه، مهر تاییدی است بر انتخاب‌های استراتژیک رنو در ایران. اما در ادامه اطلاعیه‌ای که در این زمینه منتشر شد عنوان شده که با جوینت‌ونچر جدید ایران و رنو یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه ۱۵۰ هزار دستگاه در سال نیز فعال خواهد شد. با این حساب مجموع ظرفیت تولیدی گروه رنو در ایران ۳۵۰ هزار دستگاه خواهد بود. همچنین دو خودروی سیمبل و داستر جدید اولین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می‌رسند. رنو فعالیت خود را در ایران، از سال ۲۰۰۳ با تاسیس یک جوینت‌ونچر با دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو آغاز کرد. رنو با همکاری شرکای خود تاکنون ۵۰۰ هزار خودرو در ایران تولید کرده است.