مصالح کشور فدای منافع بازرگان‌نماها نشود

دنیای اقتصاد- استاندار خراسان رضوی گفت: برخی از بازرگان‌نماها برای به‌دست آوردن منافع کوتاه‌مدت خود حاضر می‌شوند منافع و مصالح بلندمدت کشور را نادیده بگیرند و با صادرات کالاهای بی‌کیفیت موجب از دست رفتن بازارهای هدف شوند. به گزارش ایسنا، علیرضا رشیدیان در کارگروه توسعه صادرات استان که در محل ساختمان استانداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت بالای کیفیت کالاهای صادراتی، تصریح کرد: هر زمان که یک بازار صادراتی را از دست می‌دهیم باید عامل آن را در کاهش کیفیت محصولات جست‌وجو کرد. وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی استفاده کنیم، عنوان کرد: با برداشته شدن بعضی از محدودیت‌ها مانند تحریم، واردات برخی کالاها مانند بذرهای کشاورزی موجب افزایش سطح تولید شده است.استاندار خراسان رضوی بر لزوم یافتن بازارهای جدید صادراتی تأکید و خاطرنشان کرد: تولید گندم استان در سال جاری با ۱۷ درصد و جو با ۲۳ درصد افزایش همراه بوده که خودکفایی تولید را نشان می‌دهد، بنابراین باید تلاش کنیم تا در آینده با برنامه‌ریزی درست و مناسب صادرات این دو محصول به‌طور مناسب شکل گیرد. وی قیمت بالای برخی کالاهای صادراتی را یکی از عوامل از دست رفتن بازارهای هدف اعلام کرد و گفت: باید کیفیت کالاهای صادراتی به‌خصوص کالاهایی که به افغانستان صادر می‌شود، حفظ شوند تا این بازار را به خود اختصاص داده و آن را گسترش دهیم.

سهم 4 درصدی خراسان رضوی از صادرات کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در بخشی از این جلسه از صادرات ۵۱۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۸۸ میلیون دلار در سه ماهه نخست امسال خبر داد. راضیه علیرضایی با بیان اینکه این مقدار صادرات بدون احتساب صادرات چمدانی تعیین شده است، اظهار کرد: صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۱۱ درصدی به لحاظ وزنی و افزایش ۰.۵ درصدی ارزشی برخوردار بوده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی سهم صادرات استان در کشور را چهار درصد اعلام و خاطرنشان کرد: بعد از تهران دومین استان صادرکننده هستیم و عمده محصولات به افغانستان و سپس به ترکمنستان، عراق، اسپانیا، ازبکستان و... صادر می‌شود. وی درخصوص مقصد کالاهای صادراتی اعلام کرد: افغانستان با واردات ۵۶ درصدی کالا از ایران رتبه نخست را به خود اختصاص داده و پس از آن کشورهای آسیای میانه با ۳۳درصد، کشورهای حوزه خلیج فارس با هفت درصد و در انتها کشورهای اروپایی با چهار درصد در صادرات کالا از ایران سهم دارند. وی با بیان اینکه در تمامی کالاهای صادراتی شاهد رشد بوده‌ایم، اظهار کرد: تنها در دو محصول رب گوجه فرنگی و سیمان کاهش صادرات داشته‌ایم که سیمان با کاهش ۲۸ درصدی به لحاظ وزنی و ۱۰ درصدی ارزشی بسیار چشم‌گیر است. علیرضایی یکی از دلایل کاهش صادرات در اقلام ذکر شده و به‌طور کلی در کالاهای صادراتی استان را کاهش ارزش پول آسیایی‌ها در مقابل دلار دانست و عنوان کرد: هزینه بالای حمل‌ونقل، قوانین سخت‌گیرانه کشورها برای صادرات کالا به آن‌ها و تمرکز این دولت‌ها بر تولید داخلی دیگر دلایل کاهش صادرات را تشکیل می‌دهند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درخصوص اولویت‌های صادراتی استان گفت: خدمات فنی مهندسی، صنایع غذایی و آشامیدنی، کشاورزی و باغی، لبنی، کاشی و سرامیک به ترتیب اولویت‌های صادراتی استان هستند.

افزایش 182 درصدی واردات از افغانستان

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان هم در این جلسه با بیان اینکه واردات استان در سه ماهه نخست امسال ۱۸۲ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: عمده واردات استان کنجد است که به‌عنوان یکی از کالاهای مورد نیاز استان و کشور ۹۰ درصد واردات کالای خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. محمود سیادت صادرات استان را ۲۱۹ میلیون دلار اعلام و اظهار کرد: خراسان رضوی بیشترین صادرات خود را به افغانستان دارد و سهم این کشور از واردات کالاهای ایرانی ۵۴.۶ درصد است. وی با بیان اینکه کاهش صادرات به تاجیکستان یکی از عوامل افزایش صادرات به افغانستان است، تصریح کرد: سهم واردات خراسان رضوی نسبت به کشور از افغانستان ۹۹.۸ درصد بوده و بدین ترتیب تمامی واردات کالا از افغانستان در گمرک دوغارون انجام گرفته است. وی درخصوص مشکلات توسعه روابط اقتصادی با افغانستان، یادآور شد: امور کنسولی، مسائل اقامتی و سرمایه‌گذاری تجار افغانی در ایران، ترانزیت، بیمه و ضمانت کالای صادراتی مسائلی هستند که باید برای ایجاد روابط بیشتر بررسی شده و برطرف گردند. سیادت با بیان اینکه تجار افغانی برای سکونت در ایران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، اظهار کرد: روابط ایران و افغانستان به هیچ عنوان بر طبق روابط بین‌المللی شکل نگرفته و همین موضوع باعث درگیری‌های مختلفی بین تجار ایرانی و افغانی شده است؛ برای برطرف کردن این مشکلات ایجاد یک کمیته داوری اتاق مشترک ایران و افغانستان در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان از تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای بررسی مسائل صادراتی ایران به افغانستان خبر داد و اعلام کرد: حضور نماینده بخش خصوصی و دولتی استان‌های مرزی در تعاملات دو جانبه ایران- افغانستان و کمیته‌های مشترک یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند باعث افزایش صادرات به این کشور و کاهش مشکلات شود. سیادت رقبای ایران در افغانستان را پاکستان، چین، هند، ترکیه و ترکمنستان اعلام کرد و افزود: ایران اگر می‌خواهد این بازار را از دست ندهد باید از تجار خود حمایت‌های لازم را به عمل بیاورد. رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان بر لزوم سوبسید‌دهی سیاست به اقتصاد تاکید کرد و گفت: بسیاری از کمک‌های میلیاردی افغانستان به تجار ایرانی را به دلیل تحریم و مسائل سیاسی از دست داده‌ایم و باید با برنامه‌ریزی و داشتن طرح‌هایی نو بازار افغانستان را برای خود حفظ کنیم.

مصالح کشور فدای منافع بازرگان‌نماها نشود

مصالح کشور فدای منافع بازرگان‌نماها نشود

مصالح کشور فدای منافع بازرگان‌نماها نشود