یارگیری نوظهورها از خودروسازان

فارادای فیوچر از جمله شرکت‌های نوظهوری است که در حال آماده‌سازی بسترهای لازم برای ورودی مقتدرانه به بازار خودروهای سوپر اسپرت برقی است. این شرکت که با سرمایه چینی‌ها شروع به کار کرده است در تلاش است تا افراد برجسته شرکت‌های خودرو‌سازی بزرگ را به خود جذب کند. آخرین خبرهای رسیده از این شرکت حاکی از آن است که پای مهندس ارشد جنرال موتورز به این شرکت باز شده است.

پیتر ساوائیان به‌عنوان یکی از مدیران و مهندسان سابق جنرال موتورز در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است که در فارادای فیوچر به‌عنوان معاون بخش مهندسی فارادای فیوچر خود را معرفی کرده است. این شرکت با سرمایه چینی‌ها اما در آمریکا فعالیت دارد و محصولاتش را قرار است در خاک این کشور تولید کند.

از همان ابتدا فارادای به دنبال استفاده از مهندسان شرکت‌های معروف بوده است و آنها را از سراسر دنیا به این شرکت دعوت کرده است که نتیجه این همکاری‌ها معرفی یک مدل مفهومی و برقی با نام FFZERO۱ که به موتور چهار هسته‌ای با توان ۱۰۰۰ اسب بخار و سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت باعث شگفتی در نمایشگاه CES ۲۰۱۶ شد. این سوپر‌خودرو برقی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰‌کیلومتر در ساعت تنها به سه ثانیه زمان نیاز دارد. رسیدن به قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار در خودرویی برقی تا به حال درهیچ خودروی تولیدی اتفاق نیفتاده است و تسلا در غول برقی‌اش به ۷۰۰ اسب بخار رسیده است.

این مدل مفهومی همچنان وارد خط تولید نشده است و در حال گذراندن آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم است. با اضافه شدن مهندس ارشد جنرال موتورز به نظر می‌رسد این شرکت در تلاش است تا موتور‌های جدید برقی، باتری‌ها و سیستم‌های ولتاژ بالا برای این خودروی مفهومی بسازد. فارادای فیوچر با توجه به برنامه‌هایی که در دست دارد قرار است در مسابقات فرمول E فعالیت‌های حرفه‌ای انجام دهد. استفاده از مدیران کارکشته در شرکت‌های نوپا باعث می‌شود آنها پله‌های ترقی را زود‌تر طی کنند روشی که تسلا هم از آن بهره برده است. به نظر می‌رسد رسیدن به رویای خودروهای فرمول E با عملکردی حتی بهتر از فرمول ۱ چندان دور از انتظار نیست. مدل مفهومی FFZERO۱ توانسته است حداقل روی کاغذ با خودروهای فوق اسپرت ایتالیایی و آمریکایی رقابت کند.

با اضافه شدن نیروهای جدید به فارادای فیوچر باید منتظر تحولات گسترده در تعریف خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت برقی بود. مهم ترین موضوعی که شرکت‌های خودرو‌سازی این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موضوع سرمایه است که در شرکت‌های نوپا با حضور برخی افراد و تزریق میلیاردها دلار پول به این شرکت‌ها امکان مطرح شدن سریع تر در بازارهای جهانی برایشان فراهم خواهد شد. موضوعی که طرفداران خودروهای سوپر اسپرت را نسبت به سوپر اسپرت‌های برقی کمی بی انگیزه می‌کند سکوت نسبی موتورهای این خودروها است که هیجان داشتن صدای اگزوز را از افراد می‌گیرد.