شاسی‌بلندهای بازار
امیررشید مهرآبادی
خودروهای شاسی‌بلند همواره از طرفداران ویژه‌ای برخوردارند و خریداران نیز توجیه منطقی برای خرید شاسی‌بلندها دارند؛ چرا‌که علاوه بر اینکه یک خودرو خانوادگی با فضای بار مناسب را خواهند داشت، از قابلیت‌های خارج از جاده مناسبی نیز بهره می‌برند. در ضمن میدان دید بیشتر و تسلط به اطراف به خصوص در ترافیک‌های شهری از دلایل روی آوردن بسیاری از خریداران به خودروهای شاسی‌بلند است.

پژو ۲۰۰۸ که یک خودروی شاسی‌بلند است حدود ۳ سال پیش به بازارهای دنیا عرضه شده است. قرار است این خودرو با سرمایه‌گذاری مشترک در ایران تولید شود که برای این کار نیاز به ایجاد خط مونتاژ جدید در ایران است.برای تولید این خودرو در ایران نیاز به سالن رنگ جدید نیست و امکان استفاده از سالن‌های موجود برای تولید آن وجود دارد؛ ولی قالب‌های خودرو باید تولید شوند. در حال حاضر پژو ۲۰۰۸ در بازارهای جهانی حدود ۱۸ هزار دلار عرضه می‌شود.هیوندای توسان، یکی از اولین شاسی‌بلندهای ارزان قیمتی بود که زیبایی را به یک فاکتور مهم درشاسی‌بلندها تبدیل و سایر رقبا را به تامل بیشتر بر روی طراحی بدنه و کابین مجبور کرد. این شاسی‌بلند از هر نظر رضایت‌بخش و مطلوب است و هیچ خریداری نمی‌تواند هیچ عیبی روی آن بگذارد؛ طراحی زیبا و چشمگیر بدنه، ابعاد کوچک بدنه، هندلینگ و سواری مطلوب و ارزش بسیار بالا در قبال مبلغ پرداختی از مزیت‌های خرید این خودرو و فضای نه چندان بزرگ برای سرنشینان عقب و صندوق بار، شتاب ضعیف با موتور پایه ازمعایب خودرو است. قیمت جهانی خودرو ۳/ ۲۲هزار دلار ودر بازار ایران ۱۴۵ میلیون تومان است.

پیرو هیوندای توسان، کیا نیز بازار شاسی‌بلندها را به لطف توجه به طراحی، تحت سلطه خود گرفته است. کیا اسپورتِیج حاصل قلم پیتِر شرِیِر است که سابقا طراحی آئودی را بر عهده داشته و باعث شده تا این شاسی‌بلند کره‌ای ظاهر فریبنده‌ای داشته باشد. ظاهر جذاب در کنار قابلیت‌ها و امکانات مناسب، این کیا را به یکی از بهترین گزینه‌های این لیست تبدیل کرده که هزینه‌های پایین نگهداری برای این دو کره‌ای، باعث می‌شود که حتی استحقاق جایگاه نخست را داشته باشد. طراحی زیبا و چشمگیر بدنه، هندلینگ اسپرت و رضایت بخش از محاسن خودرو و فضای نه چندان بزرگ برای سرنشینان عقب و صندوق بارومصرف سوخت نه چندان مطلوب ازمعایب خودرو است. قیمت خودرو در بازارهای جهانی ۵/ ۲۲ هزار دلار و در بازار ایران ۱۴۸ میلیون تومان است.
میتسوبیشی یکی از برندهایی است که همواره مورد کم لطفی قرار می‌گیرد. تولیدات خوبی از این برند دیده شده است که در سطح جهانی و در قیاس با رقبای هم رده‌اش، اغلب مطرح نمی‌شود و شاسی‌بلند اوت‌لَندِر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این میتسوبیشی از هر نظر بی‌عیب و نقص است؛ اما متاسفانه قدرت کم موتور و کارآیی نه چندان رضایت‌بخش در خارج از جاده، باز‌هم آن را از رقبایش عقب انداخته است. سواری نرم و راحت، قیمت و امکانات مناسب، ادوات قابل کنترل توسط صدای سرنشین به‌صورت استاندارداز مزایا وقدرت کم موتور، هندلینگ نه چندان خوشایند از معایب این خودرو 20 هزار دلاری است.

هیوندای سانتافه ۲۰۱۵: بدون شک می‌توان از نسل قبلی سانتافه، به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در چند سال اخیر یاد کرد. مدتی است که نسل جدید این شاسی‌بلند مطرح جایگزین مدل قبلی شده است. به واسطه سابقه خوب سانتافه و دیگر اعضای خانواده هیوندای در ایران، مدت کوتاهی پس از معرفی، نسل جدید سانتافه که با کد اتاق ix45 شناخته می‌شود به ایران راه یافت تا موفقیت‌های نسل قبلی را تکرار کند. اگر با ذهنیتی که از سانتافه قدیمی‌ با پیشرانه 3.5 لیتری پرتوانش دارید، سوار سانتافه جدید شوید تا حدودی از این شاسی‌بلند درشت هیکل هیوندای ناامید خواهید شد. پیشرانه ۶ سیلندر 5/ 3 لیتری نسل قبلی، در این مدل جایش را به یک پیشرانه 4/ 2 لیتری با توان ۱۷۴ اسب بخار داده است. همین عامل باعث شده تا شاهد شتاب عالی و عکس‌العمل‌های سانتافه نسل قبل در ix45 نباشیم. همچنین گیربکس ۶ سرعته این خودرو نیز با رویکرد کاهش مصرف سوخت برنامه‌ریزی شده و از ویژگی‌های اسپرت و معکوس‌های جذاب در آن خبری نیست، اما از همه اینها که بگذریم، راحتی سواری و عایق‌بندی کابین نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. در طراحی سیستم تعلیق سانتافه جدید، راحتی سرنشینان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در ix45 خبری از تکان‌ها و سر و صداهای اتاق که در سانتافه قدیمی‌ دیده می‌شد، نیست.

قیمت این خودرو دربازار ایران با توجه به رده تجهیزاتی بین 160 تا 190 میلیون است. این خودرو درسال گذشته پرفروش‌ترین خودرو وارداتی دربازار ایران بود.واما تویوتا راو فور. از زمان تولید اولین راوفور در دهه ۹۰ تا‌کنون این شاسی‌بلند کوچک رشد خوبی داشته و توانسته است یکی از خودروهای پرفروش در این رده باقی بماند.راوفور در این رده همپای فورد اسکیپ و سوبارو فورستر رشد کرده است و در حال حاضر یک رقیب سنتی برای جذب مشتریانی است که دنبال اتومبیلی با این خصوصیات هستند. تویوتا طراحی راوفور را دگرگون کرد و به پیرایش داخلی و خارجی خودرو و انجین آن پرداخت. سیستم انتقال قدرت رو‌به جلو و استفاده از آخرین تکنولوژی در نیرو محرکه خودرو از جمله این تغییرات بود. برخی آپشن‌ها را هم به خودرو اضافه کرد که تا آن موقع در راوفور مورد استفاده قرار نگرفته بود. تولید خودرویی ۶ سیلندر راوفور علاوه بر چهار سیلندر از جمله نوآوری‌هایی است که تویوتا برای جذب مشتریان بیشتر در دستور کار خود قرار داده است. طراحی خودرو کمی جسورانه بوده و از دگرگون شدن تولیدات آینده شرکت تویوتا خبر می‌دهد و استهلاک کم. هزینه نگهداری پایین و بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا از مزیت‌های خرید این خودرو 200 میلیون تومانی است.البته چینی‌ها هم با شناسایی بازارهای هدف.ازاین قافله عقب نمانده‌اند و با معرفی چند خودرو شاسی‌بلند وکراوس اوور در بازه قیمتی 60 تا 110 میلیون به رقابت می‌پردازند که بنام‌ترین آنها لیفان X60.ام وی امX33. وجیلی هستند. به‌تازگی هم خودروی جک S5 با طراحی زیبا و موتور توربو به بازار معرفی شده است که انتظار فروش خوبی برای آن می‌رود.