پیش‌بینی وضعیت رکود بازار خودرو در سال 95

در حالی بازار خودرو از ابتدای امسال همچون دو سال گذشته در رکود به سر می‌برد که براساس پیش‌بینی‌ برخی کارشناسان، رکود در اواخر سال جاری کمرنگ خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، بازار خودرو طی سال‌های اخیر به واسطه افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مشتریان در کنار شرایط انتظاری برای ورود خودروهای جدید با رکود مواجه شده است.

این در شرایطی است که این کارشناسان معتقدند تنها راه خروج بازار از رکود، تحریک طرف تقاضا با افزایش توان مالی مشتریان است. در همین راستا دولت، سال گذشته با ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به تحریک تقاضا در این بازار پرداخت تا از این طریق ضمن حل مشکل تقاضا به شرکت‌های خودروساز نیز کمک جدی کند. در همین حین اگرچه امضای توافق هسته‌ای در سال ۹۴ یکی از عوامل رکود بازار خودرو شناخته می‌شود اما کارشناسان امیدوارند که امضای قرارداد خودروسازان داخلی با شرکای خارجی‌شان در چندماه آینده عملیاتی و بازار با تغییر و تحولات جدی مواجه شود. با وجود آنکه، فعالان بازار امید دارند، طی سال ۹۵ رکود کاهش پیدا کند اما از ابتدای سال جاری تاکنون بازار همچنان از نبود معاملات خودرویی رنج می‌کشد؛ به‌طوری که بسیاری از فعالان و دست‌اندرکاران بازار خودرو نسبت به تداوم این موضوع در ماه‌های آتی اظهار نگرانی می‌کنند. این موضوع در حالی است که برخی از نمایشگاه‌های خرید و فروش خودروهای داخلی نیز رو به تعطیلی هستند، بنابراین در شرایط کنونی یکی از پرسش‌های مهم بسیاری از فعالان بازار و مشتریان خودرو این است که رکود بازار خودرو تا کی ادامه‌دار خواهد بود؟

اما در شرایطی که بازار خودرو از روند کند معاملات خودرویی کلافه است و دست‌اندرکاران بازار همچنان از حاکمیت رکود در این بازار خبر می‌دهند اما خودروسازان با استناد به فروش ماهانه خود رکود بازار را نفی می‌کنند. حال آنکه تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز طی فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز روندی کاهشی داشته است. با این وجود آنها از وجود تقاضا برای خرید خودرو خبر می‌دهند. در این میان آنها تاکید دارند، رکود طی سال جاری نقش کمرنگی در بازار پیدا خواهد کرد. با این وجود، فعالان بازار تغییر روندی در بازار مشاهده نمی‌کنند؛ به اعتقاد آنها روند معاملات خودرویی بسیار کند شده است اما آنها همچنین امید دارند که مشکل رکود در نیمه دوم سال جاری برطرف خواهد شد. به این ترتیب، فعالان بازار و کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو بر این موضوع که رکود بازار خودرو در نیمه دوم سال جاری از بین خواهد رفت، با یکدیگر اشتراک نظر دارند. به گفته یکی از نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، سال گذشته نیز بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و حتی در اسفندماه به‌عنوان دوران پیک فروش نیز میانگین فروش خودرو در هر نمایشگاه رقم قابل اتکایی نبود، بنابراین همه امید فعالان بازار به از میان رفتن رکود طی سال جاری است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی سود نمایشگاه‌های خودرو تقریبا به صفر رسیده است، می‌گوید: در شرایط کنونی امید همه این است که ابهامات بازار خودرو هر چه زودتر پایان یابد و خرید و فروش به حالت طبیعی بازگردد. وی یکی از تفاوت‌های اساسی سال ۹۵ با ۹۴ را اجرایی شدن قراردادهای خودرویی می‌داند و می‌گوید: بسیاری از نمایشگاه‌داران خودرو امیدوارند که با تغییر و تحولات صورت گرفته در اقتصاد کشور و صنعت خودرو، بازار در نیمه دوم سال جاری تکان بخورد. در عین حال، کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو نیز از بین رفتن رکود در نیمه دوم سال را محتمل می‌دانند اما آنها حل این موضوع را منوط به حل مشکل اقتصاد کشور می‌دانند. به اعتقاد آنها در صورتی رکود بازار خودرو، اواخر سال ۹۵ به پایان می‌رسد که قیمت خودرو طی سال جاری روند افزایشی نداشته باشد. زیرا در شرایط رکودی معقول‌ترین گزینه‌ای که می‌تواند مشتریان را وارد بازار کند، ثبات قیمت است. موضوعی که منطبق با آموزه‌های علم اقتصاد است. بنابراین هنگامی که خودروسازان مطابق با انتظار مشتریان به کاهش قیمت محصولات خود نمی‌پردازند، نباید با افزایش قیمت، بازار را برهم بزنند. به اعتقاد آنها، افزایش قیمت در شرایط کنونی موجب افت تقاضا خواهد شد بنابراین خودروسازان باید با برنامه‌ریزی دقیق پیش بروند و براساس درک خواسته‌ها و نیازهای مشتریان در بازار رفتار کنند تا در نیمه دوم سال شاهد تحریک تقاضا در بازار باشیم. از آنجا که یکی از موضوعات مهم در افزایش دامنه رکود، کاهش قدرت خرید مشتریان عنوان شده است، بسیاری از کارشناسان تقویت بنیه مالی مشتریان خودرو از طریق تسهیلات با شرایط خوب را راه حل رفع این مشکل طی سال جاری می‌دانند. بنابراین به نظر می‌رسد در صورتی که بانک‌ها تسهیلات لازم با نرخ سود کم را عملیاتی کنند و خودروسازان نیز ابزارهای فروش خود را توسعه دهند، بازار خودرو از رکود خارج شود و مجددا خودروهای داخلی مورد اقبال مشتریان قرار بگیرند.