دایناسورهای منقرض‌نشده

دنیای اقتصاد: فرض کنید قرار است روزی روزگاری، انسان‌ها کره زمین را برای همیشه به مقصد مریخ ترک کنند. آن‌وقت برای رفت و آمد در آن شرایط سخت، حتما به خودرویی ویژه نیاز دارند. شک نکنید در چنان موقعیتی تنها می‌شود روی دو سه مدل حساب باز کرد. خودروهایی که نه تنها روی زمین بلکه توانایی جان سالم به در بردن در فضا را نیز دارند. معرفی می‌کنیم؛ فرمانده یانکی‌ها، جیپ رنگلر ویرایش روبیکان، شاهزاده ژرمن‌ها، مرسدس‌بنز جی۵۵۰ و دست آخر سامورایی سرزمین آفتاب تابان، تویوتا لندکروز. واقعیت آن است که این خودروها یا شاید بهتر باشد بگوییم این دایناسورها، با کمترین میزان تغییر در تاریخ چند دهه‌ای زندگی‌‌شان هنوز هم سودای بقا و تقابل با مسیرهای غیرممکن و اقلیم غیرقابل‌تحمل را دارند. زمانی‌که قرار است از شاسی‌بلندهای آفرود در کلاس جهانی صحبت کنیم، باید همه‌چیز را در نظر بگیریم. دیگر خودروهایی که بتوانند دیوار راست را بالا بروند برای مشتری سختگیر امروزی جذابیت چندانی ندارد. غلبه بر ناهمواری‌ها تنها یک آپشن است. آنها باید مثل لامبورگینی سریع، مثل رولزرویس باوقار و مثل لوتوس چابک باشند. در یک تست میدانی باورنکردنی، فرصتی پیش آمده تا این سه ابرآفرود را مقابل هم قرار دهیم. پیروز میدان کدام است؟ سوال دقیق‌تر آنکه، زنده میدان کدام است؟ شاید عجیب باشد؛ ولی در تست امروز ما شتاب نیز اندازه‌گیری شده است. صفر تا صد با رنگلر ۳/ ۸ ثانیه زمان می‌خواهد. همین شتاب با لندکروز ۸/ ۶ ثانیه طول می‌کشد؛ ولی مرسدس مانند یک اسپرت عمل کرده و رکورد ۹/ ۵ ثانیه‌ای را از خود به جا گذاشته است.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon

رنگلر؛ گریزلی با دو جفت لاستیک!

جیپ یک استثنا در تاریخ صنعت خودروسازی است. طی ۷۵ سال زندگی این خودروساز، هیچ‌گاه تمرکزش را از روی شاسی‌بلندهای آفرود دور نکرد. باید اعتراف کرد که واژه SUV (مخفف وسیله‌نقلیه با قابلیت‌های اسپرت) را جیپ ابداع کرد. بعد از جنگ جهانی دوم و موفقیت چشمگیر نسخه نظامی مدل‌های «سی‌جِی» و «ویلیز» شرکت بر آن شد تا نمونه شهری آن را برای استفاده در خیابان‌ها تولید کند. ایده اولیه‌ای که باعث تولید نسل اول شاسی‌بلند مستحکمی به اسم «رنگلر» در سال ۱۹۸۶ شد. محصولی بی‌همتا با ساختار ۲ درب و سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک که به دلیل پایداری فوق‌العاده و کیفیت بالای قطعات خیلی سریع از سوی مشتریانی که مسیرهای مسافرتی‌‌شان اغلب ناهموار و گهگاه غیر قابل عبور بود، خریداری شد. رنگر به تنهایی مبدع سیستم تعلیق با فنرهای شمش در ابعادی کوچک بود. همان اول کاری با نصب موتورهای سنگین ۴.۲ لیتری و جعبه‌دنده اتوماتیک، هم پسرهای قدرت‌طلب را جذب کرد و هم خانم‌های خاص‌پسند را. یکی از دلایل پیشرفت رنگلر، بهره‌گیری از بالاترین سطح مهندس ساخت خودرو توسط مرسدس‌بنز بود، چراکه در دوره‌ای کرایسلر (مالک برند جیپ) شریک تجاری دایملر (مالک برند مرسدس‌بنز) شده بود. در بین تمام مدل‌های جیپ رنگلر، ویرایش روبیکان آن چیزی دیگری از آب درآمده است. نسخه‌ای بهینه‌تر، لوکس‌تر، قوی‌تر، آفرودتر، پُرآپشن‌تر و خلاصه بهتر.

Mercedes-Benz G550

جی۵۵۰؛ تانکِ لوکسِ مهربان!

هنوز جای شکرش باقی است که تمام محصولات مرسدس‌ از نظر طراحی به محاق نرفته‌اند. کلاس G تنها خانواده‌ای از تولیدات این شرکت است که چهره‌اش از سال 1979 تا‌کنون کمترین تغییر را تجربه کرده است. اصلا باید اینطور توضیح داد که حساب جی از بقیه جدا است. شاسی‌بلندی که نه مانند ML پرافاده و مغرور است و نه مثل GL خشن و ستیزه‌‌جو. برای خودش عالمی ساخته است. یکی از معدود اس.یو.وی‌های دنیا که خواص لوکس و آفرود را با استادی تمام یک‌جا گرد آورده است. خودروی محبوب پاپ و یکی از معدود خودروهایی که توسط نیروی زمینی ارتش آلمان به خدمت درآمده است. مکعب مستطیلی ساده که معنی واقعی واگن را در صنعت خودروسازی تعریف کرده است. در دهه 90 میلادی استفاده از سیستم ترمز ABS، قفل دیفرانسیل و جعبه‌دنده 7 سرعته حتی روی سوپراسپرت‌ها هم امری نادر بود. جی‌کلاس خاص بود، ناگهان با معرفی یک مدل 6 لیتری 12 سیلندر Vشکل 2توربو، خاص‌تر هم شد. طی این چند سال، عنصر اصلی چهره این خودرو ساختار قوطی‌مانند و چراغ‌های دایره‌ای جلویش بوده‌اند. به موازات آنکه جی‌کلاس مشتریانش را مجذوب خود می‌کرد، تیونرها را نیز دچار جنون وصف‌ناپذیر دستکاری فنی می‌کرد. سال 2004 جی‌کلاس دنیای جدید خود را آغاز کرد؛ در این سال برای اولین‌بار بخش تیونینگ و بهینه‌سازی شرکت یعنی AMG وارد پروژه این خودرو شد و یکی از قوی‌ترین خودروهای نه‌تنها مرسدس‌ بلکه دنیا را ساخت. ساختار دقیق پلت‌فرم جی‌کلاس‌های ای‌.ام.جی، کاری کرد که پای این خودرو به خانواده ضدگلوله‌ها باز شود.

Toyota Land Cruiser

لندکروز؛ آچار فرانسه ژاپنی!

اگر از هر پسربچه‌ای بخواهید که اسم سه ماشین را نام ببرد، بعد از فراری و پورشه، حتما سومی را لندکروز عنوان می‌کند. این تویوتا احتمالا سیاسی‌ترین شاسی‌بلند دنیا خواهد ماند. تاثیر او در جنگ‌ها، انقلاب‌ها و کودتاها وصف‌ناپذیر است. از سویی دیگر حضورش در صف اول ناوگان امدادی نیز انکارنشدنی است. لندکروز خودروی کهنه‌کاری است. سابقه تولیدش به سال ۱۹۵۱ میلادی برمی‌گردد. یعنی چیزی حدود ۶۵ سال پیش. یکی از قابل‌‌اعتمادترین اتومبیل‌های تاریخ و البته یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا. لندکروز رکورددار طولانی‌ترین روند تولید در بین تمام محصولات تویوتا به حساب می‌آید. راستش را بخواهید بین ریشه ساخت این خودرو و جیپ رابطه‌ای برقرار است که کمتر کسی از آن خبر دارد. نه مثل خیلی‌ها که به دلیل رقابت با مدل دیگر انگیزه گرفته‌اند. داستان تولید لندکروز از یک تقلید شروع شده است. تقلیدی از یک جیپ ویلیز مدل ۱۹۴۱. پروژه طوطی‌وار صنعتی که دست بر قضا خیلی هم موفقیت‌آمیز از آب درآمد. تویوتا آن اوایل آنقدر دست بسته بود که حتی طراحی‌ نسخه‌های اولیه لندکروز را نیز عینا مانند جیپ انجام می‌داد. بزرگ‌ترین مزیت این خودرو نسبت به تمام رقبا و همکلاسانش، قدرت و کیفیت عالی، کارآیی و استقامت چشمگیر در مقابل قیمت و شرایط خریدی بسیار مقرون به صرفه است. طبق آمار تاکنون ۱۰ نسل از لندکروز راهی بازار شده است. آنچه امروز به میدان آمده دومین‌ فیس‌لیت از دهمین نسل این خودرو به حساب می‌آید. نمونه‌ای که برای اولین‌بار کمی هم از چاشنی لوکس‌گرایی در طراحی بیرونی‌اش استفاده شده است.

پارک ژوراسیک

پیش هر چیز بیایید طراحی آنها را زیر ذره‌بین ببریم. جیپ به‌عنوان یکی از معدود آمریکایی‌های بی‌اغراق وارد بازی شده است. جلوپنجره ستونی، آینه‌های مربعی در کنار گلگیرهای پلاستیکی از ویژگی‌های منحصر به فرد تمام رنگلرها است که روی نسخه 2016 نیز پیاده‌سازی شده است. همین ادای احترام به سنت را در جی550 هم می‌توان دید. یک بنز تمام عیار با کلیه المان‌هایی که از این برند انتظار داریم. شیک و با ابهت. مخصوصا حالا که روی این مدل گارد فولادی نیز اضافه شده است. زوایای ساده شاید اگر روی هر خودروی دیگر اجرا می‌شد این‌طور منظم و چشم‌نواز به نظر نمی‌آید. همان چند شیار ساده روی کاپوت و سقف،‌ جلوه جی550 را از این رو به آن رو کرده است. اما داستان لندکروز 2016 چیز دیگری است. فیس‌لیفت جدید این تویوتا با الهام از لکسوس (زیرمجموعه تویوتا) بیشتر از دو رقیب دیگر تجملی‌تر شده است. خاصیتی که مرسدس را با تمام عظمتش پشت سر گذاشته است. لندکروزهای جدید را شاید باید شبیه شورولت «تاهو»، فورد «اکسپدیشن» و رنج‌روور «اسپرت» بدانیم. با نیم‌نگاهی به داخل کابین‌ها از میزان ادعای ظاهری آنها باخبر می‌شویم. حالا مرسدس‌بنز است که در این قسمت هنر خارق‌العاده خود را به رخ رقبا می‌کشد. تویوتا انبوهی از عقربه‌ها و دکمه‌ها را فراهم کرده و جیپ همان سادگی قدیمی خود را با آرایش ملایمی بازآفرینی کرده است.

حالا بیایید وارد بحث اصلی شویم. ساختار هر سه رقیب به‌صورت «موتور جلو، دو دیفرانسیل» است. قوای محرکه جیپ رنگلر روبیکان پکیج 6/ 3 لیتری شش سیلندر Vشکلی است که بدون استفاده از توربوشارژ توانسته 285 اسب‌بخار نیرو را در 6400 دور در دقیقه فراهم کند. جی550 از پیشرانه‌ای حرفه‌ای‌تر بهره گرفته است. با حجم 4 لیتر و آرایش 8سیلندر Vشکل و تقویت‌ توسط 2 توربوشارژر موازی. قدرت این آلمانی416 اسب‌بخار در 5250 دور در دقیقه اعلام شده است. دست آخر لندکروز را داریم که با موتوری 5.7 لیتری 8 سیلندر Vشکل می‌تواند 381 اسب‌بخار نیرو را در 5600 دور در دقیقه فراهم کند. مکانیزم پاشش در هر سه خودرو به‌صورت 4 سوپاپه روی هر سیلندر و عملکرد DOHC (دو میل‌سوپاپ) است. جالب آن است که ضریب تراکم جیپ و تویوتا شبیه به هم 10.2 بر یک است و ضریب تراکم مرسدس‌ 10.5 بر یک خواهد بود. بنزی‌ها ادعا می‌کنند پیشرانه‌ای که ساخته‌اند توان تحمل 6200 rpm را دارد. در حالی که رنگلر که قدرت و حجم کمتری نسبت به دو تای دیگر داشته، تاب تحمل دور موتور تا سقف 6400 rpm‌ را نیز دارد. لندکروز با آن پیشرانه غول‌آسایش بیش از 6 هزار دور دقیقه را تحمل نمی‌کند. در مورد جعبه‌دنده‌ها، سنتی‌ترین عملکرد را رنگلر اجرا کرده است. گیربکس 5 سرعته اتوماتیک همان چیزی است که مشتریان چندین و چند ساله از این آمریکایی انتظار دارند. جی550 از جعبه‌دنده انحصاری خود یعنی G7 ترونیک (7 سرعته اتوماتیک ابداعی مرسدس‌بنز) استفاده می‌کند. تعجب‌برانگیز آن است که لندکروز با ارائه یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، پیشرفته‌تر از رقبا نشان می‌دهد. شاید آنقدر که در یک شاسی‌بلند آفرود سیستم تعلیق مهم باشد، پیشرانه‌اش دارای اهمیت نباشد. جیپ که استاد تعلیق و فنربندی است، برای این فرزند خود از پکیج بازوهای چندپیونده به همراه کپسول‌های گازی-روغنی با فنرپیچ‌های چند حالته استفاده کرده است. مجموعه‌ای که ساختار ساده‌ترش را تویوتا روی لندکروزش اجرا کرده است. اما مرسدس روی تعلیق جی‌550 مایه خاصی نگذاشته و از همان ساختار جی‌کلاس‌های استاندارد یعنی رول‌های ضدشوک بهره گرفته است.

توقع داشتیم بخش ای.ام.جی شرکت حداقل در این زمینه درخشش خوبی از خودش نشان دهد. نیازی به توضیح بیشتر نیست که تمام دنیای یک آفرود را تایرهایش تشکیل می‌دهند. تایرهایی که برای جیپ به‌صورت 255.75 میلی‌متری 17 اینچی از برند گودرریچ مدل «ماد تِرین» در نظر گرفته شده است. بنز از تایرهای 275.55 میلی‌متری 19 اینچی با برند پیرلی مدل «اسکورپیون زیرو» استفاده کرده است. در انتها تویوتا را داریم که از نمونه عریض‌تر ولی کوتاه‌تر 285.60 میلی‌متری 18 اینچی با برند دانلوپ مدل «گرند تِرک» بهره گرفته است. خیلی نیازی به اثبات نیست تا بفهمیم لندکروز از نظر ابعاد یک سر و گردن از بقیه بالاتر است. خودرویی که طول، عرض و ارتفاعش به ترتیب 9/ 4، 9/ 1 و 8/ 1 متر شده است. فاصله محوری این ژاپنی نیز 8/ 2 متر شده است. جیپ با طول، عرض و ارتفاع 7/ 4، 8/ 1 و 8/ 1 زیادی کشیده به نظر می‌آید ولی مرسدس با طول، عرض و ارتفاع 6/ 4، 8/ 1 و 9/ 1 متر متناسب‌ترین اندام را بین گروه دارد. وزن خالص لندکروز 2400 کیلوگرم است. شاید انتظار داشتیم که سنگین‌ترین آفرود امروز همان بزرگ‌ترین آفرود ما باشد، ولی عجیب آن است که جی550 با وزن 2580 کیلوگرمی‌اش گوی سبقت را از نظر سنگینی ربوده است. رنگلر نیز در کمال بی‌ادعایی از وزن کم 1700 کیلویی‌اش نهایت بهره را می‌برد.

این خودرو توان کشیدن باری به وزن 1580 کیلوگرم را دارد. مرسدس شاید سنگین‌ترین عضو باشد، ولی پیشرانه قوی‌ترش این امکان را برایش فراهم می‌آورد که 3100 کیلوگرم بار را به دنبال خودش حمل کند. بالاخره تویوتا را داریم که با رکورد 3650 کیلوگرمی در صدر ایستاده است. شاید عجیب باشد؛ ولی در تست امروز ما شتاب نیز اندازه‌گیری شده است. صفر تا صد با رنگلر 3/ 8 ثانیه زمان می‌خواهد. همین شتاب با لندکروز 8/ 6 ثانیه طول می‌کشد؛ ولی مرسدس مانند یک اسپرت عمل کرده و رکورد 9/ 5 ثانیه‌ای را از خود به جا گذاشته است. دِرگ 400 متر با جیپ 3/ 16 ثانیه، با بنز 4/ 14 ثانیه و با تویوتا 15.2 ثانیه طی می‌شود. در صورتی که در سرعت 100 کیلومتر در ساعت ناگهان ترمز کنید، رنگلر بعد از 42 متر، جی550 بعد از 37 متر و لندکروز بعد از 26 متر می‌ایستند. در انتها بد نیست بدانید قیمت جیپ رنگلر روبیکان 45 هزار و 730 دلار، مرسدس‌بنز جی550 ای.ام.جی 125 هزار و قیمت تویوتا لندکروز 2016 کمی بیشتر از 85 هزار دلار اعلام شده است.

نظر نهایی

Mercedes-Benz G550

اگر خریدار مرسدس‌بنز فوق هستید، حتما‌ می‌دانید که خودرو شما شاید یک شاسی‌بلند رویایی است؛ ولی یک آفرود استثنایی نیست. شما حتی اگر هر روز هزار کیلومتر با آن پیمایش داشته باشید باز هم برای هزار کیلومتر روز بعد ذوق و شوق دارید. خریدار این خودرو نمی‌تواند سن و سال کمی داشته باشد. از سر و روی این خودرو می‌بارد که برای افراد کمتر از ۰۴ سال طراحی نشده است.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon

اگر خریدار جیپ رنگلر هستید، شک نکنید که یک ماجراجوی واقعی را درون کالبدتان پرورش‌داده‌اید. به‌طور حتم تجربه‌ آفرود با این خودرو از جنگل‌‌گردی به کویرنوردی، از کویر نوردی به تپه‌‌گردی و از تپه‌گردی به صخره‌نوردی توسعه پیدا می‌کند. اگر نسبت به میزان تحمل افزایش آدرنالین در خونتان مطمئن نیستید، هرگز پشت فرمان آن قرار نگیرید. رنگلر چنان زوایایی را پشت سر می‌گذارد که شما با پای پیاده از پس آن برنمی‌آیید. فقط یادتان باشد هنر این خودرو در جاد‌ه‌های صاف به هم می‌ریزد.

Toyota Land Cruiser

اگر خریدار تویوتا لندکروز هستید، از نظر شخصیتی همه‌چیز را به‌صورت عالی و کمال‌یافته می‌خواهید؛ ولی در واقعیت به‌صورتی محافظه‌کارانه به آنها دست پیدا می‌کنید. ژاپنی‌ها شاید از نظر کیفیت و کارآیی رتبه بسیار بالایی را کسب کنند؛ ولی از نظر جسارت و ماجراجویی کمی دست بسته نشان می‌دهند؛ ولی این را هم بگوییم که یقینا بعد از سواری با این خودرو دیگر هیچ شاسی‌بلند دیگری برایتان جذاب نخواهد بود؛ حتی هامر. لندکروز به معنی واقعی کلمه بی‌دردسر است. اگر برای دست به آچار بودن احساس پیری می‌کنید، این خودروی ایده‌آل شماست.