مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بالا بودن میزان نیترات در برخی آب‌های زیر زمینی پایتخت قطعی است، گفت: تفکیک آب شرب از آب غیر‌شرب مانند تمام کشورهای دنیا برای افزایش سلامت آب ضروری است. محمد‌هادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در اینکه میزان نیترات در برخی منابع آب زیرزمینی تهران بالاتر از استاندارد است هیچ شکی نیست و این موضوع بارها از سوی دستگاه‌های مختلف اعلام شده است، افزود: اما به هر حال متولی بحث سلامت آب وزارت بهداشت است و زمانی که وزیر بهداشت اعلام می‌کند که آب شرب تهران آلوده نیست حتما دلایل کافی برای آن دارد.
پس از چند هفته تنها اقدام عملیاتی در مقابل آلودگی آب تهران راه‌اندازی سامانه نیترات‌زدایی آب شرب بود. رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد با راه‌اندازی این سامانه موضوع آلودگی آب تهران مختومه است زیرا اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد ما در سال‌های بعد با مشکلات بیشتری مواجه بودیم. حافظی تاکید کرد: با وجود آنکه این روش نیترات‌زدایی از آب شرب تهران، روش گران و پرهزینه‌ای است اما نگرانی‌ها را درخصوص آب شرب برطرف می‌کند. حافظی در پاسخ به این پرسش که با تغییر استانداردهای نیترات آب امکان تغییر سلامت آب از لحاظ نیترات وجود ندارد، گفت: آژانس محیط زیست آمریکا میزان استاندارد نیترات آب شرب را ۱۰ ppm (۱۰ میلی گرم نیترات در یک لیتر آب) اعلام کرده است. همچنین سازمان بهداشت جهانی این استاندارد را ۵۰ ppm معرفی کرده است. در کشور ما استاندارد مورد قبول برای میزان نیترات موجود در آب براساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی است.
به گزارش «دنیای اقتصاد» موضوع آلودگی آب تهران با وجود چنین اظهاراتی این بار نیز در هاله‌ای از ابهام باقی ماند. ابهامی که به نظر می‌رسد با تغییر میزان بهره‌برداری از سفره‌های آب زیر‌زمینی به وجود آمده اما به‌طور قطع از سوی مسوولان تایید یا پیگیری نمی‌شود.