درآمدزایی و اشتغال پایدار در صنعت گردشگری

مهین بوالحسنی
رئیس کمیسیون گردشگری و عضو هیات نمایندگان اتاق البرز

کمیسیون گردشگری بنا به نیاز دوران پساتحریم و با هدف جدایی از وابستگی به درآمدهای نفتی، کمک به اشتغالزایی پایدار و تقویت صنعت توریسم که اولویت هر استان است، از ابتدای دوره دوم هیات نمایندگان اتاق در استان البرز تشکیل شد. با استقبال خوبی که از کمیسیون گردشگری و اعضای مرتبط و متخصص در آن به عمل آمد، درصدد برآمدیم از پتانسیل‌های خوبی که در استان البرز وجود دارد استفاده کنیم تا از حالت سنتی درآمده و به سمت مدرن شدن و همچنین جذب توریست حرکت کند.

صنعت گردشگری می‌تواند درآمدزایی بالا و اشتغال پایدار را در کوتاهترین مدت برای استان البرز به ارمغان آورد. این صنعت و ارتباط آن با دنیای خارج، چالش‌های سیاسی و اجتماعی کشور را نیز بهبود می‌بخشد. با نگاه به تاریخچه اقتصادی بعضی از کشورها مثل ترکیه، درمی‌یابیم با آنکه در گذشته اقتصاد ضعیفی داشته و از نظر متوسط درآمد سرانه جایگاه مناسبی نداشتند، بی آنکه از ساختار اقتصادی مناسب در تولید و صادرات صنعتی و کشاورزی برخوردار باشند تنها با ایجاد تسهیلات برای ورود گردشگران خارجی منبع بزرگی از درآمدهای ارزی برای خودشان ایجاد کرده اند. با آنکه در گذشته بازار هدف اقتصادهای گردشگرپذیر را کشورهای پیشرفته و ثروتمند آن زمان تشکیل می‌دادند، امروزه به دلیل پدید آمدن اقتصاد‌های نوظهور در جهان، تعداد گردشگران نیز افزایش یافته و مقاصد سفر متنوع تر شده است. وجود سلیقه‌های مختلف از فرهنگ‌های متفاوت دیگر کشورها باعث شده شاخه‌های متعددی در حوزه گردشگری به وجود بیاید. در ایران نیز پایین بودن هزینه اقامت، پذیرایی، خدمات تفریحی، آب و هوای متنوع و همچنین جذابیت‌های سرمایه‌گذاری بعد از برجام به افزایش چشمگیر گردشگران بین‌المللی منجر شده و فرصتی برای این صنعت ایجاد کرده است.

با وجود تلاش‌های دست‌اندرکاران این صنعت جوان اعم از خصوصی و دولتی برای افزایش سهم کشور در بازار گردشگری جهان، هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه درخور توجهی برای صنعت گردشگری ایران ایجاد کنیم، چراکه مشکلات ساختاری و زیربنایی توسعه گردشگری در کشور ما بسیار پررنگ است. مشکلاتی مانند ضعف سیستم حمل و نقل و هتلداری، کمبود خدمات رفاهی بین جاده‌ای و خدمات پذیرایی، بانک، بیمه و ... باعث شده نتوانیم از ظرفیت‌های موجود بیشترین بهره را ببریم و گردشگران خارجی را جذب کنیم. یکی دیگر از تنگناهای گردشگری در کشور، خدمات تورگردانی است و هنوز بخش خصوصی نتوانسته شاخص های لازم را برای همترازی با استانداردهای بین‌المللی کسب کند. شاید دلیل اینکه بیشتر فعالیت‌های گردشگری ما اعزام مسافر به خارج است نیز متاثر از این چالش باشد. بنده به عنوان رئیس کمیسیون گردشگری اتاق البرز فارغ از علاقه و عرقی که به استان البرز دارم، معتقدم استان ما با توجه به عدم برخورداری از زیرساخت‌های مناسب برای گردشگری، دارای طبیعتی فریبنده و جذاب مانند جاده زیبای چالوس است که یکی از مزیت‌های انکارناپذیر و بی‌بدیل کشور بوده و می‌تواند با توجهات لازم به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل شود.

رود خروشان جاده کرج - چالوس، آب و هوای خوب، کوه‌های زیبا، آبشارهای مختلف، غارها و روستاهای بین راهی جالب و تماشایی، تنوع آب و هوایی با کمترین فاصله و بیشترین تفاوت مانند منطقه کویری اشتهارد در مقایسه با هوای خنک و کوهستانی جاده، از دیگر شگفتی های البرز است که می‌تواند نقش‌آفرینی موثری در توسعه گردشگری استان داشته باشد و در مسیر اراده کشور برای توسعه گردشگری خارجی قرار بگیرد. گردشگری صنعت جوانی است که می‌تواند در شرایط پس از برجام و رکود اقتصادی دنیا، با برقراری روابط میان ایران و بسیاری کشورها، در کوتاه مدت زمینه رونق اقتصادی و اشتغالزایی جوانان را فراهم سازد. اگرچه به نظر بنده تنها گزینه رهایی اقتصاد از وابستگی به نفت، توسعه صنعت گردشگری نیست، اما زودبازده‌ترین آنهاست که می تواند در کوتاه مدت زمینه رونق گردشگری را هم فراهم کند. هرچند که کمبود یا نبود هتل‌ها و امکانات رفاهی مناسب و استاندارد، ترمزی برای گردشگری استان است، ولی مردم خونگرم و مهربان با دلهایی بزرگ و با صفا آماده استقبال از هموطنان کشور و گردشگران خارجی هستند. اتاق بازرگانی البرز نمونه‌ای است از فرصت یابی گروهی با تدوین برنامه جامع، اقدامات مشترک با محور دانش و دانایی، حفظ ارزش‌ها و نیز خلاقیت و نوآوری در گردشگری. از پیشکسوتان این صنعت، صاحبان هنر و ورزش دعوت می‌کنم با ارائه نظرات کارشناسی خود و بهره‌برداری از مناسبات مشترک، برای هرچه بهتر شدن فعالیت های کمیسیون گردشگری اتاق البرز ما را یاری دهند.