فرش قرمز بزرگترین منطقه اقتصادی کشور برای سرمایه‎گذاران

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- رفع بزرگترین مانع توسعه منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بهانه‎ای بود تا مدیرعامل این منطقه در نشستی مطبوعاتی علاوه بر اعلام این خبر که مشکل تحصیل اراضی برای توسعه ویژه اقتصادی با کمک مسئولان حل شده است، از آمادگی این منطقه برای استقبال از سرمایه‎گذاران و تسهیلات درنظر گرفته شده برای آن‎ها سخن بگوید. ناصرالدین گرامی در این نشست اشاره‎ای به موقعیت جغرافیایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون داشت و اظهار کرد: این منطقه در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان مشهد و در فاصله ۱۸ کیلومتری شرق شهرستان تایباد واقع شده است.

وی با بیان اینکه منطقه اقتصادی ویژه دوغارون در نقطه صفر مرزی با افغانستان قرار دارد، خاطرنشان کرد: این منطقه درحال حاضر مهم‎ترین مرز صادراتی جمهوری اسلامی ایران و مهم‎ترین مرز زمینی کشور افغانستان برای ارتباط با دنیای خارج، به‌ویژه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ همچنین به لحاظ استراتژیک یکی از مهم‌ترین معابر آسیایی است که در مسیر جاده ابریشم و کریدور بزرگراه آسیایی قرار دارد و با داشتن فاصله حدود ۸۰۰ کیلومتری با تمامی مرزهای شمالی افغانستان، مسیر را برای گسترش صادرات هموار می‌کند. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تصریح کرد: این منطقه در فاصله ۱۲۰ کیلومتری ولایت هرات افغانستان که قطب اقتصادی آن کشور است، قرار دارد و کانون توجه فعالیت تجار و فعالان اقتصادی در بازار هدف افغانستان به شمار می آید. گرامی در بخشی از این نشست اشاره‎ای به روند ایجاد منطقه ویژه اقتصادی دوغارون داشت و عنوان کرد: در سال ۸۷ دولت ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی را در زمینی به مساحت ۸۷۰۰ هکتار تصویب و اداره آن را به بخش خصوصی یعنی شرکت توسعه و عمران دوغارون واگذار کرد و اکنون سهام این شرکت متعلق به بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم شهرستان‎های تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‎آباد است.

رفع مشکل تحصیل اراضی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با بیان اینکه منطقه اقتصادی ویژه دوغارون در طول سال‎های گذشته به آن میزان از رشد و توسعه که موردانتظار بود، نرسیده است، افزود: اما در ابتدای سال جاری توفیقات خوبی در این زمینه حاصل و به کمک مسئولان بزرگترین مانع توسعه این منطقه که تحصیل اراضی بود، هفته گذشته رفع شد. گرامی ادامه داد: مصوبه دولت و مجلس برای این منطقه ۸۷۰۰ هکتار بود اما با توجه به اینکه قانون‌گذار واگذاری مدیریت مناطق ویژه اقتصادی را به بخش خصوصی منوط به مالکیت کرده، در فاز نخست تنها مالکیت ۵۰ هکتار از این اراضی در اختیار منطقه قرار گرفت؛ در فاز دوم سند اجاره رسمی ۱۴۱۷ هکتار را با امور اراضی استان امضا کردیم و می‎توانیم از این به بعد در فاز توسعه منطقه تبلیغ و فعالیت کنیم؛ در فاز نخست بیشتر خدمات تجاری و حمل‎ونقل و انبارداری ارائه می‎شد و تنها یک واحد تولیدی در منطقه فعالیت می‏کرد که این امر ناشی از محدودیت موجود در بحث اراضی بود زیرا زمینی برای واگذاری نداشتیم اما اکنون خوشبختانه این گره باز شده است.

50 درصد ترانزیت کالای محور شرق از مرز دوغارون

گرامی با بیان اینکه ۵۰ درصد ترانزیت کالای محور شرق از مرز دوغارون انجام می‌شود، اظهار کرد: همچنین ۳۰ درصد ترانزیت کالای افغانستان نیز از این مسیر صورت می‎گیرد. وی جذب سرمایه، حضور در بازار افغانستان، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش هزینه‎های تولید، تأمین نیاز کالاهای داخلی، توسعه منطقه، ارتقاء امنیت، محرومیت‎زدایی و ارتقاء تکنولوژی، فرآوری، بسته‎بندی و انبارداری را از اهداف منطقه ویژه اقتصادی دوغارون دانست.

افزایش 705 درصدی صادرات

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون از افزایش ۱۱۵ درصدی تردد کامیون‎ها در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ خبر داد و عنوان کرد: ارزش صادرات انجام شده از این منطقه اقتصادی در سال گذشته ۲۴۰ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به سال ۹۳ که ارزش صادرات آن حدود ۳۴ میلیون دلار بود، حدود ۷۰۵ درصد افزایش داشته است.

تضمین 100 درصدی سرمایه‎های خارجی توسط دولت

گرامی برخورداری از معافیت مالیاتی منطقه محروم و معافیت قانون رفع موانع تولید را از مشوق‎های سرمایه‎گذاری در این منطقه برشمرد و افزود: با بانک‎ها نیز در این زمینه وارد مذاکره شدیم که بانک سرمایه برای پرداخت تسهیلات به پروژه‎های منطقه اعلام آمادگی کرده است. وی یادآور شد: همچنین دولت پوشش بیمه ریسک سیاسی سرمایه‎گذاران خارجی را به میزان ارزی که وارد کشور می‎کنند، انجام می‎دهد.