رکود واحدهای تولیدی خراسان شمالی در چاله تسهیلات بانکی

روزنامه ایران نوشت: این روزها واحدهای تولیدی خراسان شمالی برای گرفتن تسهیلات از بانک‌های استان با سختگیری‌هایی مواجه می‌شوند که چرخه تولید آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. ارائه نشدن تعریفی روشن و کاربردی از نظام بانکی و متأثر شدن قانون از شرایط اقتصادی به‌ویژه دولتی بودن بانک‌ها وقابلیت نداشتن قانون برای طراحی الگوهای متناسب با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ازجمله مشکلات واحدهای تولیدی خراسان شمالی با بانک‌هاست. محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در این باره به مشکلات فراوان واحدهای تولیدی با بانک‌ها اشاره کرد و به تشریح مهم‌ترین این مشکلات و پیشنهادهای لازم برای رفع آنها پرداخت وافزود: جامعیت نداشتن و نارسایی قانون نسبت به اهداف و سلیقه‌های متقاضیان تسهیلات، نارسایی ابزارهای سیاست پولی استفاده شده در قانون و فقدان راهکار مناسب برای مواجهه با مطالبات معوقه نیز به این مشکلات افزوده است. در این راستا باید به دنبال راهکار ارتباطی مناسبی بین بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری غیربانکی ایران با بانک‌های بدون ربا و متعارف دنیا باشیم. همچنین مشکلات ناشی از خود قانون عملیات بانکی بدون ربا و نارسایی‌های ناشی از انتخاب الگوی نامناسب برای عملیاتی کردن قانون نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

مشهد و مشکل نام

روزنامه شرق پیرامون حاشیه نام‌گذاری معابر در مرکز استان خراسان رضوی، نوشت: در چند هفته‌ای که گذشت، جدای از موضوع تخلفات شهرداری مشهد در دادن مجوز بلندمرتبه‌سازی به حدود ٣٠ پروژه که با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد، برخی بنرهای تبلیغاتی در شهر و برخی تغییرات در نام‌گذاری‌های معابر شهری با واکنش مردم مشهد و سایر مخاطبان عام روبه‌رو شد. شورای شهر مشهد فروردین ٩٥ برای تغییر نام دو بلوار در شهر مشهد تصمیم‌گیری کرد؛ به این ترتیب بلوار آموزگار را به نام شهید رجایی و بلوار لادن را به نام شهید فخرایی تغییر داد. این نام‌گذاری‌ها با مخالفت مردم محلی روبه‌رو شد و اگرچه با هدف حفظ نام شهدا بود؛ اما این اقدام که بدون ملاحظات محلی و منطقه‌ای انجام شد، با مقاومت و مخالفت مردمی روبه‌رو شد و پس از چند روز شورای شهر با برگرداندن تصمیم خود، «لادن» و «آموزگار» را سرجای خودشان برگرداند. اگرچه رد این تغییر نام‌ها و دخالت‌های پرحاشیه، از یک کارت شهروندی (من‌کارت) تا نام یک باشگاه ورزشی (سیاه‌جامگان) ادامه داشته است. اصل موضوع اختلاف‌برانگیز در این روزها تصمیم شورای شهر در نام‌گذاری خیابانی دوطبقه، منتهی به حرم مطهر امام‌رضا (ع) بوده است.

این معبر دو‌طبقه در مدت ساخت خود که گویا از سوی پیمانکاران مرتبط با سپاه اجرا شده، با نام شهید شوشتری در میان مردم و اهالی شناخته شده بود؛ اما شورای شهر پس از تکمیل پروژه تصمیم می‌گیرد نام «آیت‌الله طبسی» را برای آن انتخاب کند. این نام‌گذاری با اعتراض مردمی و البته تعدادی از گروه‌های انقلابی و نیز خانواده شهید شوشتری مواجه می‌شود. فرج‌الله شوشتری، فرزند شهید شوشتری، دوبار در متنی در شبکه‌های اجتماعی، نسبت به این تغییر نام موضع‌گیری کرد. او تأکید کرد نام شهید نباید بازیچه باشد و اگر قرار بود نام تغییر کند از ابتدا نباید اجازه می‌دادند تابلویی با این عنوان در محل پروژه قرار گیرد؛ این موضوعات کشدار با حواشی، چندین روز ادامه داشت. غلامرضا بصیری‌پور، عضو شورای شهر مشهد، دیروز در پاسخ به «شرق» دراین‌باره گفت: پیش‌تر نام‌گذاری چند معبر از جمله بلوار لادن با اعتراض مردمی مواجه شد و خیلی زود این نام‌گذاری را برگرداندند. این موضوع، فقط یک یا دو مورد بود و در همه نام‌گذاری‌ها عمومیت نداشت. وی با اشاره به حواشی‌ که درباره نام‌گذاری خیابان دو‌طبقه‌ای در مشهد به‌وجود آمده است، گفت: این معبر به‌تازگی تکمیل شده؛ اما با توجه به اجرای آن از سوی نیروهای پیمانکار سپاه، به شکلی خودجوش به نام شهید شوشتری نام‌گذاری شده بود و رسمیت نداشت. پس از تکمیل پروژه، شورای شهر تصمیم می‌گیرد این معبر را نام‌گذاری کند و به نام آیت‌الله «طبسی» نام‌گذاری می‌شود. این نام‌گذاری با اعتراض مردمی مواجه شده و در ادامه خواستیم آن را جبران کنیم.

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی خیام در نیشابور

روزنامه اطلاعات نوشت: مرکز موقت نمایشگاه‌های بین‌المللی خیام نیشابور طی مراسمی در بلوار شهید شوشتری(جاده باغرود) این شهر افتتاح شد. در این مراسم غلامحسین مظفری، معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار نیشابور با اشاره به وجود ۴۵۰ واحد صنعتی و ۱۲ هزار واحد صنفی در نیشابور، خواستار هم‌افزایی تولید صنعتی و خدمات برای رونق اقتصادی و کارآیی نمایشگاه بین‌المللی در نیشابور شد. وی از صدور ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیارد ریال از گمرک نیشابور به کشورهای روسیه، کانادا، امارات،‌ افغانستان،‌ پاکستان و ترکیه خبر داد و اظهار امیدواری کرد هرچه سریعتر نقش و رسالت نمایشگاه در توسعه اقتصادی نیشابور دیده شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم خواستار بستن قرارداد این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌‌های بین‌المللی شد و گفت: به همان میزان که به نمایشگاه‌های خارجی غرفه می‌دهید از آنها نیز به همان میزان برای حضور تولیدات ایرانی به‌ویژه نیشابور غرفه بگیرید. راضیه علیرضایی با بیان این که این منطقی نیست که بگوییم فرهنگ ایران غنی است اما پوشیدن کفش و لباس خارجی را بر کفش و لباس ایرانی ترجیح دهیم، گفت: باید فرهنگ غالب مصرفی مردم استفاده از کالای ایرانی به جای کالای مشابه خارجی باشد. وی اضافه کرد: با وجود گمرک و نمایشگاه بین‌المللی، کارخانه‌های نیشابور می‌توانند از یارانه‌های توسعه صادرات استفاده کنند.

رکود واحدهای تولیدی خراسان شمالی در چاله تسهیلات بانکی

رکود واحدهای تولیدی خراسان شمالی در چاله تسهیلات بانکی