فرهنگ، رکن مهم اقتصاد است
پس از 6 سال پیاپی نام‌گذاری سال‌ها با عناوین اقتصادی، در سال 87 « نوآوری و شکوفایی اقتصادی»، 88 «اصلاح الگوی مصرف»، 89 «همت مضاعف و کار مضاعف»،90«جهاد اقتصادی»، 91« تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و 92 «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» و همچنین ابلاغیه 24 ماده‌ای اقتصاد مقاومتی در واپسین روزهای سال 92 توسط مقام معظم رهبری، نامگذاری سال 93 بار دیگر با عنوان و تاکید بر اقتصاد دور از انتظار نبود. در گفتگویی که با عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی داشتیم به بررسی شعار امسال پرداختیم.
نظر شما درباره نام‌گذاری سال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» چیست؟
از آنجایی که انسان موجودی فرهنگی است، تمامی رفتارها از جمله رفتار اقتصادی او ریشه در فرهنگ دارد. چنانچه شقوق فرهنگی کشوری در یک زمینه دچار نقص باشد، دلیلی بر بی‌فرهنگی آن در همه عرصه‌ها نیست، همانطور که ملت ما در بسیاری عرصه‌ها از فرهنگ بالایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که فرهنگ سیاسی پیشرفته ما، قابلیت الگوبرداری توسط ملت‌های دیگر را دارد، اما متاسفانه در مقابل، در عرصه اقتصادی رفتار به هنجاری نداریم.
کشور ما در زمینه تولید به دلیل کیفیت پایین کالا و هزینه بالای آن و در زمینه انتقال انرژی به دلیل تلفات آن، بسیار مسرف است که ریشه این مسئله در فرهنگ اقتصادی است. درباره مبانی فرهنگی روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرموده‌اند: «خدا رحمت کند کسی که کاری را بدون عیب و نقص انجام می‌دهد».
کیفیت کالاهای داخلی ما، باید نمود خارجی این حدیث باشد و محصولی که نتیجه تلاش نیروهای انسانی و صرف انرژی و هزینه بسیار است، باید بدون نقص در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد، اما شاهد هستیم که امروزه در جامعه ما به این مهم چندان اهمیت داده نشده و هنگامی که در معرض انتخاب هستیم کالای خارجی را ترجیه می‌دهیم.
زمان آن رسیده که مردم باور کنند ناهنجاری‌های اقتصادی با اصول اعتقادی و فرهنگ اصیل‌شان هماهنگ نیست تا طبق مبانی فرهنگی رفتارهای اقتصادی خود را اصلاح کنند، چراکه کتاب آسمانی ما اسراف را به شدت منع کرده است.
برای پیشگیری از برخورد شعاری با نام امسال چه باید کرد؟
نگرانی در این خصوص کاملا احساس می‌شود که همچون سال‌های گذشته، اقدامات دستگاه‌ها به همایش و چاپ پوستر منحصر شود.
تنها راه برون‌رفت از این مسئله عزم ملی است، خواسته مقام معظم رهبری باید به مطالبه حقیقی مردمی تبدیل شود، به‌گونه‌ای که خود مردم به دنبال تحقق آن باشند که در این صورت تلاش‌های مسئولان و نخبگان نیز با جدیت بیشتر پیگیری و مثمرثمر خواهد شد. مسئولان در هر جایگاهی معتقد و کوشا هستند که از ابتدای سال جدید با مدیریت جهادی و تلاش دوچندان به سمت شکوفایی اقتصاد کشور پیش برویم.