این بادبزن‌های برقی ارزان
مریم عسگری هر چه به فصل تابستان نزدیک‌تر می‌شویم و گرما قدرت خود را بیشتر به رخ ما می‌کشد، فکر استفاده از کالا و تجهیزات خنک‌کننده نظیر انواع کولر، پنکه و... در ذهن ما پررنگ‌تر می‌شود.یکی از کالاهایی که سابقه طولانی دارد و برای همه ما شناخته شده است پنکه است. کالایی که اگر چه با ورود تجهیزات خنک‌کننده حرفه‌ای و پیشرفته همچنان محبوبیت خود را نزد کاربران حفظ کرده است و هنوز هم در خانه، محل کار یا هر جای دیگری یک نمونه از آن را می‌توان یافت.
بگذریم از اینکه برخی به‌دلیل مصرف بالای انرژی و همچنین افزایش هزینه برق ترجیح می‌دهند کمتر توجهی به این کالا داشته باشند اما پنکه همچنان نزد بسیاری از ما محبوب است.
با توجه به این موضوع در این گزارش ما به بررسی بازار این کالا و معرفی انواع گوناگون پنکه پرداخته و نکاتی که هنگام خرید این وسیله باید مد نظر قرار گیرد را ذکر کرده‌ایم.
اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:


پنکه و انواع آن:
پنکه یکی از وسایلی است که در منازل و ساختمان‌ها فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.
پنکه دارای پره‌های اریب است که با چرخیدن خود باعث جابه‌جایی و خنکی هوا می‌شود. یکی از کاربردهای پنکه در محیط‌هایی است که به‌دلیل بالا بودن درصد رطوبت هوا امکان استفاده از کولر آبی وجود ندارد.
به‌طور کلی پنکه در انواع خانگی و صنعتی به بازار عرضه شده است که پنکه‌های خانگی در سه مدل رومیزی، سقفی یا دیواری ساخته می‌شوند. این پنکه‌ها در خانه، ادارات، آموزشگاه‌ها و... کاربرد دارند. پنکه‌های صنعتی غول‌پیکر هم در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها کاربرد دارند.
به‌دلیل گستردگی انواع پنکه در این بخش ما به معرفی انواع پنکه پرداخته‌ایم:


به‌طور کلی دو نوع پنکه در بازار وجود دارد که عبارت است از:
پنکه‌های پره‌دار: این پنکه‌ها شناخته‌شده‌ترین نوع پنکه و دارای پره‌هایی مورب هستند که به وسیله این پره‌ها هوا جابه‌جا و عملیات خنک‌سازی صورت می‌گیرد.
پنکه‌های بدون پره: این پنکه‌ها به‌تازگی وارد بازار شده‌اند و فاقد پره بوده و ظاهر زیبایی دارند. همچنین خطر کمتری هنگام استفاده متوجه
کاربر می‌کنند.


انواع پنکه پره‌دار
پنکه‌های رومیزی و ایستاده
مدار الکتریکی یک پنکه رومیزی مجهز به تایمر است. لازم به توضیح است که موتور پنکه رومیزی دارای سه دور تند، متوسط و کم است که توسط یک صفحه کلید با چهار دکمه امکان بهره‌برداری از دورهای مختلف آن فراهم می‌شود.
از این چهار دکمه برای قطع و سه دکمه برای دورهای مختلف استفاده می‌شود. کلیدها نیز با استفاده از مکانیزم سیم‌بندی کم‌کن دور سرعت موتور را کنترل می‌کنند.
مهمترین ویژگی این پنکه‌ها، قابلیت جابه‌جایی آنهاست. بدان معنی که کاربر قادر است آنها را به هر محلی که مدنظرش است برده و استفاده کند. برخی از این مدل‌ها دارای پایه‌های بلند برای قرارگیری در محل دلخواه هستند.
پنکه‌های دیواری
ساختمان پنکه دیواری مشابه پنکه رومیزی است، با این تفاوت که به جای قرار گرفتن روی میز یا زمین، روی دیوار نصب می‌شود و از این نظر که در دسترس کودکان نیست و خطر برخورد با آن کمتر است مزیت دارد. این پنکه مجهز به دستگاه کنترل از راه دور است
مهم‌ترین حسن این نوع پنکه‌های فن‌دار این است که خطر برخورد کودکان و دیگر افراد با آنها بسیار کم بوده و شما می‌توانید به راحتی آنها را روی دیوار نصب کرده و همچون کولر از خنکی آنها استفاده کنید.
پنکه‌های سقفی
پنکه‌های سقفی یکی از قدیمی‌ترین انواع پنکه‌های فن‌دار هستند. این پنکه‌ها، هوای کل محیط را به گردش درآورده و خنکی بیشتری را به ارمغان می‌آورند. از آنجایی که این پنکه‌ها از سقف آویزان شده و اغلب اوقات با سرعت بالایی در حرکتند، ارتفاع و طول تیغه‌های آن باید به درستی انتخاب شود تا خطرساز نشود.
برخی از پنکه‌های سقفی برای محیط‌های باز نظیر بالکن‌ها، آلاچیق‌ها و غیره طراحی شده‌اند. این مدل‌ها با انواع دیگر کمی فرق دارند. از آنجایی که همیشه خطر ورود رطوبت و غبار به آنها وجود دارد سعی شده تا از پوشش‌های مخصوص و مواد ضد زنگ در ساختار داخلی آنها استفاده شود تا مشکلی در عملکرد آنها ایجاد نشود.
همچنین موتور این نوع پنکه‌ها از نوع تک‌فاز خازن‌دار است. زیر این پنکه ممکن است لوستر نصب شده باشد. بیشتر پنکه‌های سقفی موجود در بازار از نوع سه‌پره هستند اما پنکه‌هایی که پره‌های بیشتری داشته باشند نیز وجود دارند. این پنکه‌ها دارای دو سیم‌پیچ اصلی و راه‌انداز (کمکی) هستند. برای کنترل سرعت این نوع پنکه‌ها نیز از سیم‌پیچی سلف چندسر که با موتور تکفاز خازن‌دار سری شده است استفاده می‌شود. این سیم‌پیچ در بیشترین سرعت از مدار خارج می‌شود و موتور با ولتاژ نامی کار خواهد کرد اما در سرعت‌های پایین‌تر بخشی از این سیم‌پیچی در مدار قرار می‌گیرد. کنترل دور این پنکه معمولا از راه یک کلید گردان که روی دیوار نصب می‌شود انجام می‌گیرد.
پنکه‌های بدون فن یا بدون پره:
ساختمان داخلی و نحوه عملکرد این نوع پنکه‌ها جالب و متفاوت است. این پنکه‌ها از یک پایه استوانه‌ای شکل قطور و یک حلقه بزرگ تشکیل شده‌اند. هیچ شیء دوار و متحرکی درون این حلقه وجود ندارد پس هیچ خطری برای کودکان و دیگر افراد ایجاد نمی‌کند. درون پایه استوانه‌ای، یک موتور قوی قرار دارد که هوا را از کنار جداره‌های حلقه مکیده و 15 برابر سریع‌تر می‌کند.
محاسن پنکه‌های بدون پره:
• استفاده از تکنولوژی Air Multiplier و شدت دادن بیشتر هوا
• فقدان پره‌های متحرک و ایمنی بیشتر
• بدون لرزش و صدای اضافی
• ایجاد جریان مستقیم و بدون نوسان در تمام لحظات
پنکه‌های دستی
این نوع پنکه‌ها را طی سال‌های اخیر در دست برخی از افرادی که گرمای تابستان طاقت‌شان را طاق کرده است مشاهده می‌کنیم. این نوع پنکه‌ها بسیار کوچک هستند و اکثرا با باتری کار می‌کنند.
نکات قابل توجه هنگام خرید پنکه
قبل از خرید بودجه و نوع نیاز خود را مشخص کنید. باید مشخص کنید کدام یک از انواع پنکه مورد نیاز شماست و با توجه به قیمت آن برای خرید اقدام کنید.
با توجه به اینکه در بازار برندهای گوناگون وطنی و وارداتی پنکه وجود دارد باید مشخص کنید که چه نوع پنکه‌ای از چه برندی می‌خواهید. این انتخاب به بودجه در نظر گرفته شده برای خرید پنکه نیز مربوط می‌شود.
همیشه به جنس تیغه‌های پنکه اهمیت دهید. مدل‌های پلاستیکی و مقاوم بهترین گزینه هستند.
موتور پنکه باید قدرتمند و کم مصرف باشد. به توان موتور و همچنین برچسب مصرف انرژی پنکه دقت کنید.
اگر از پنکه‌های دیواری یا ایستاده استفاده می‌کنید به سراغ مدل‌هایی بروید که دارای ریموت کنترل باشد؛ زیرا در این صورت استفاده از این نوع پنکه‌ها برای کاربر سخت است.
پنکه‌ها معمولا دارای 3 سرعت مختلف هستند. اگرچه تایمر دیجیتالی و گزینه‌های انتخاب گردش بسیار مناسب است، ولی قیمت بالاتر این نوع پنکه‌ها را هم نباید از یاد برد.
محل اتصال فن به محور را بررسی کنید. این محل باید کاملا محکم و روان باشد.
درب‌های توری شکل پنکه بسیار مهم هستند. اگر اتصالات آنها ضعیف باشد، بعد از مدت زمانی شل شده و ایجاد صدا خواهند کرد. علاوه‌بر این برخی افراد مایلند تا تیغه‌ها و درب‌های پنکه را مرتبا باز کرده و بشویند. این کار می‌تواند به شل شدن اتصالات درب‌های توری شکل در پنکه‌های نامرغوب منجر شود.
ارتفاع پنکه‌های سقفی و طول تیغه‌های آنها بسیار مهم است.
برخی از پنکه‌های سقفی دارای کیت نور هستند. این پنکه‌ها جنبه تزئینی دارند؛
یعنی می‌توانند چراغ و لوستر منزل نیز به حساب بیایند.
سعی کنید از میان نمونه‌های گارانتی‌دار و شناخته شده پنکه مورد نظر را
خریداری کنید.
از خرید نمونه‌های فاقد مارک و همچنین نمونه‌هایی با برندهای شبیه به برندهای شناخته شده در بازار خودداری کنید.
در صورت بروز هر آسیبی به پنکه آن را به نمایندگی‌های مجاز برده و هرگز خود درصدد رفع عیب پنکه برنیایید.
در حفظ و نگهداری ریموت کنترل پنکه کوشا باشید. مواظب باشید ریموت کنترل پنکه زیر پا نماند یا گم نشود.
فاکتور فروش و تمام برگه‌های ضمانت نامه دستگاه را تا زمان پایان گارانتی سالم نگه دارید؛ زیرا اکثر نمایندگی‌های فروش هنگام بروز هر ایرادی این اوراق را از شما
مطالبه می‌کنند.