بازشناسی یک پرونده

دنیای اقتصاد، گروه فرهنگ و هنر- هفته گذشته همزمان با جشن هفته گرافیک نشستی تخصصی با عنوان«بازشناسی یک پرونده» توسط استودیو وال مشهد در شهر بجنورد برگزار شد.در این نشست وحید عرفانیان و سعید توانایی سخنرانی کردند و ابتدا توانایی با اشاره به اهمیت پرداختن به معنای کلمات در روند پروژۀ طراحی-گرافیک به بررسی ریشه های معنایی کلمات در زبان فارسی و انگلیسی و نیز درک تاریخچه فرهنگی کلمات در دایره جغرافیای تاریخی و سابقه حضور مفاهیم در ذهن مخاطب اشاره کرد و آن را از جمله مهمترین نکات در روند شکل‌گیری یک اثر گرافیکی دانست. در پایان این نشست نیز وحید عرفانیان به نکاتی دربارۀ شکلگیری ارتباطات کلام و تصویر اشاره کرد و همزمانی خلق کلام و تصویر را اصلی مهم در طراحی هر اثر گرافیکی دانست.

انتقاد از فقدان تفکر ایرانی در آثار گرافیست‌های ایرانی

به درخواست جمعی از مدرسان مراکز آموزش عالی و نیز دانشجویان و هنرآموزان رشته های گرافیک و نقاشی، نشستی دیگر و این بار در محل نگارخانه مجتمع گلشن برگزار شد. در این نشست سعید توانایی با اشاره ای اجمالی به پوسترهایی که در نگارخانه به نمایش درآمده بودند و همچنین بسط این موضوع به دیگر نمایشگاههای این‌چنینی در شهرهای دیگر، ضمن انتقاد جدی از غیبت معنا و نشانه های تفکر ایرانی در میان آثار گرافیک، دلیل آن را پایین بودن سطح مطالعه در حوزه کار تخصصی طراحی-گرافیک و نیز دور شدن از مفاهیم ملی و سرزمینی و پناه بردن به نظام نشانه شناسی غربی در طراحی گرافیک ایران دانست. وی با بیان اینکه ما باید گرافیک خودمان را با اعتبار به تاریخ و فرهنگ خودمان و آنچه از عوامل بصری که پیرامونمان موجود است، بسازیم، از روند آموزشی کنونی که هنرآموزان و دانشجویان را به سمت خلق آثار نازل و جعلی پیش برده، انتقاد کرد.

بجنورد

بجنورد شهری زیبا و خوش آب و هوا در شمال خراسان است که پس از تفکیک خراسان بزرگ به سه استان (در سال ۱۳۸۳)، به‌عنوان مرکز استان خراسان شمالی انتخاب شد. خیابانهای بجنورد را درختان چنار بلندقامت فراگرفته و طبیعت بکر اطراف این شهر نمونه ای از تنوع زیستی کوهستانی در اقلیم خراسان است.