عدم کارآیی روش‌های قدیمی برای مدیریت کشور

بهروز پورسلیمان/ نایب رییس اتاق اردبیل

شرایط کنونی فضای اقتصادی و اجتماعی کشور در پسابرجام، اقتضاء می‌کند اقدامات اساسی که به اجمال به آنها پرداخته می‌شود، مدنظر تصمیم‌سازان و مسوولان محترم قرار گیرد تا فرصت‌های به دست آمده با آینده‌نگری‌های واقع بینانه، مسیر و بستر توسعه متوازن کشور را هموارتر سازد.

بازنگری در سیستم مدیریت اداری و اقتصادی

- بازنگری در شیوه و روش مدیریت کشور و نظام اداری از الزامات پساتحریم است. باید راهبرد بلند مدت برای اداره کشور با رویکرد هزینه کمتر و کارآیی بیشتر ترسیم کرده و نظام اداری ایستای کشور را به نظامی ‌پرتحرک با بهره‌وری بالا تبدیل کرد.

- سال‌هاست از یک سو درآمدهای نفتی سایه سنگینی بر اقتصاد کشور انداخته و از سوی دیگر اقتصاد ما به دلیل ضعف مدیریت، کاملا دولتی شده است، حالا در شرایط پساتحریم دولت باید با واگذاری اقتصاد کشور به بخش خصوصی واقعی، شرایط جدیدی را رقم بزند و با کوچک‌سازی دولت و نفت‌زدایی از بودجه و با شناسایی موانع تولید و افزایش تولید، اقتصاد ایران را پویا و توانمند سازد.

لزوم رفع تحریم‌های داخلی

باید برای رفع تحریم‌های داخلی که با عناوین بروکراسی، دیوان سالاری، نظارت‌ها، قوانین و مقررات ناکارآمد، آیین‌نامه‌های اجرایی فلج‌کننده، اعمال سلیقه‌ها، تعدد مجوزها و ... که در نظام مدیریتی و اداری ما نهادینه شده است تیمی‌ قوی‌تر از مذاکرات هسته‌ای وارد میدان شود.

لزوم شناسایی موانع کسب و کار

با توجه به اینکه پساتحریم فرصتی برای افزایش تولید در کشور است، بنابراین شناسایی موانع تولید و کسب و کار، حذف قوانین و دستورالعمل‌های بازدارنده و مخل از مهم‌ترین گام‌هایی است که در این دوره باید برداشته شود. تا زمانی‌که رتبه کسب و کار از ۱۱۸ به زیر ۱۰ کاهش نیابد، فضای کشور برای سرمایه‌گذاری مناسب داخلی و خارجی جذاب نخواهد شد. در این شرایط سرمایه‌های محدود و منابع کمیاب کشور به غیر از نیازهای ضروری به سرمایه‌گذاری سودآور هدایت می‌شود.

الزام داشتن احزاب فراگیر قانون برای داشتن برنامه بلند مدت

مجلس با ترکیب متفاوت در تدوین برنامه مدیریت اقتصادی بلند مدت با مشکل مواجه است، بنابراین باید تیم‌های تحصیلکرده و با تجربه اقتصادی تحت برنامه‌های به روز اقتصادی برای درمان بیکاری و ارتقای معیشت مردم تدابیر ریشه‌ای و عاجل ارائه و وارد عمل شوند که بدون این امر، توفیقی حاصل نخواهد شد.

لزوم تشکیل اتاق‌های فکر اقتصادی

تشکیل تیم‌ها و اتاق‌های فکر اقتصادی در نهادهای بخش خصوصی و دولتی و توجه عملی به نظرات کارشناسان و بخش خصوصی برای مدیریت دوران پساتحریم می‌تواند نقش مهمی ‌در اداره کشور و استفاده از فرصت‌های جدید باشد.

لزوم توجه به بخش خصوصی

تشکل‌های خصوصی و کارآفرینان کشور، با توجه به شناخت واقعی که از شرایط اقتصادی کشور و تولید دارند می‌توانند نقش مهم مشورتی برای دولت داشته باشند و به برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت کشور رنگی واقعی بدهند.

لزوم پیوستن به جامعه جهانی و معرفی پتانسیل‌های ایران به سرمایه‌گذاران خارجی

دوری ایران از جامعه بین‌المللی و نداشتن ارتباط گسترده با بازارهای جهانی در سال‌های گذشته شرایطی را به وجود آورده است که شناخت درستی از پتانسیل‌های اقتصادی ایران نداشته باشند. بنابراین در شرایط کنونی و گسترده‌شدن روابط ایران با کشورهای دیگر، موقعیت جدیدی برای معرفی کشور به سرمایه‌گذاران خارجی به وجود آمده است تا بخش خصوصی از طریق ارتباط با شرکای خارجی به عنوان دیپلمات‌های اقتصادی ایفای نقش بکنند.

لزوم استفاده از تجربیات جذب سرمایه‌گذاری کشورهای موفق

یکی از راه‌های موفق ایجاد اشتغال، تدوین و اجرای قوانین جذب سرمایه‌گذاری در کشور به‌ویژه در مناطق آزاد برای رونق تولید است که استفاده بهینه از این تجربیات ارزشمند و روشن و پرهیز از آزمون و خطاهای مکرر می‌تواند روزهای طلایی را برای اقتصاد ایران در بلند مدت به ارمغان بیاورد. بنابراین مسوولان دولتی باید برنامه‌ریزی دقیقی برای احیای اقتصاد ایران داشته باشند در غیر این صورت این فرصت گرانبها را از دست خواهیم داد.