هوندا در مسابقه گیربکس‌ها

جعبه دنده یکی از بخش‌های حیاتی و شاهرگ اصلی خودرو به‌حساب می‌آید که می‌تواند قدرت موتور را به چرخ‌ها انتقال دهد و قوت و ضعف این بخش از خودرو تاثیر مستقیمی روی عملکرد وسیله نقلیه خواهد گذاشت. تلاش‌های زیادی برای ساخت جعبه دنده‌های قدرتمند و پر سرعت در شرکت‌های مختلف انجام شده است و آلمانی‌ها در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و در سراسر دنیا خودروهای روز از جعبه دنده‌های آلمانی در محصولاتشان استفاده می‌کنند که به‌صورت سفارشی و اختصاصی برای آنها تولید می‌شود.

در آن سوی دنیا شرکت هوندا اعلام کرده است که قصد دارد طرح جعبه دنده‌ای ۱۱ سرعته خودکار با سه کلاچ را اجرایی کند. مشکل اصلی در این رابطه این است که همچنین موضوعی در واقعیت امکان پذیر هست یا نه؟ هوندا پس از اعلام این خبر از اعلام جزئیات بیشتر در این رابطه خودداری کرده است و در هیچ وب سایتی نمی‌توان توضیحات بیشتری نسبت به این جعبه دنده ۱۱ سرعته پیدا کرد و حتی متن و اطلاعات این جعبه دنده از بخش انتشاراتش حذف شده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که قبلا شرکت‌هایی مانند فورد و جنرال موتورز در قالب همکاری با قطعه‌سازانشان جعبه دنده‌های اتوماتیک ۱۰ سرعته و ۱۱ سرعته را ساخته‌اند و این کار هوندا جدید به حساب نمی‌آید، اما سوالی که در رابطه با این جعبه دنده مطرح می‌شود این است که سه کلاچ چه نقشی در این رابطه بر عهده دارند. هوندا معتقد است که کلاچ سه‌گانه باعث می‌شود تا گشتاور ازبین رفته در کلاچ‌های دوگانه در زمان انتقال به چرخ‌ها جبران شود. داشتن تعداد بیشتر دنده‌ها باعث می‌شود سرعت تعویض دنده افزایش و در نتیجه مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند و روی کاغذ استفاده از کلاچ سه گانه باعث بهبود وضعیت تغییر دنده می‌شود و تغییر دنده در خودرو نا محسوس تر می‌شود. هدف از ساخت این جعبه دنده کاهش مصرف سوخت در خودروهای کوچک است و اساس طراحی آن تغییر در مصرف سوخت توسط موتور اعلام شده است. تعداد دنده‌های بیشتر در جعبه دنده باعث می‌شود موتور با سرعت کمتری کار کند و به جای آن خودرو با سرعت بیشتری حرکت کند. این کاهش دور موتور باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. مقایسه قدرت خروجی موتور‌ها باید بر اساس دور موتور صورت بگیرد و در این حالت می‌توان دریافت چه خودرویی در دور پایین‌تر چه نیرویی را تولید می‌کند.

بسیاری از خودروهای سوپر اسپرت امروزی در دورهای پایین قدرت عظیمی را تولید می‌کنند و برای رسیدن به حداکثر توان دور موتور باید به حداکثر مقدار مجاز برسد که کمتر مورد نیاز است. تولید قدرت زیاد در دور‌های پایین نیاز به موتور پر قدرت و البته جعبه دنده‌ای هوشمند و تخصصی دارد تا بتواند نیروی موتور را با کمترین تلفات به چرخ‌ها منتقل کند. بحث‌های زیادی در رابطه با این خبر در محافل خودرویی شکل گرفته است و اکثرا کارشناسان با شک و شبهه به این ماجرا نگاه می‌کنند و به عقیده آنها این جعبه دنده در شرایط رانندگی شهری کارآیی چندانی نخواهد داشت.

در طول تاریخچه خودرو‌سازی هر چه به عقب‌تر برگردیم خودرو‌ها از جعبه دنده‌های با تعداد دنده کمتر استفاده می‌کرده‌اند و با رشد فناوری و تکنولوژی جعبه دنده‌ها نیز متحول شدند و با افزایش سرعت دنده‌ها خودروها توانستند قدرت موتور را بهتر به چرخ‌ها انتقال دهند و همچنین مصرف سوخت خودروها با افزایش دنده‌ها کاهش یافته است. موضوعی که در رابطه با جعبه دنده‌های اتوماتیک مطرح است این است که زندگی شهری امروزی نیاز به این سیستم‌های انتقال نیرو را حیاتی کرده است و رانندگی در ترافیک شهری نیاز به جعبه دنده‌هایی قابل اتکا و نرم دارد. هوندا هر چند با مطرح کردن طرحی نو در تلاش است تا تحولی در این زمینه ایجاد کند اما عقب نشینی از دادن اطلاعات بیشتر که با حذف خبر‌ها صورت گرفته است نشان می‌دهند که این موضوع هنوز برای این شرکت رنگ واقعیت نگرفته است و پیش از اطمینان از موفقیت آن اطلاع رسانی صورت گرفته است. این موضوع با هر دلیلی که انجام شده باشد نشان می‌دهد که خودرو‌سازان همچنان به فکر ایجاد تغییر در سیستم‌های انتقال نیرو هستند تا از هدر رفتن نیروهای تولیدی توسط موتور جلوگیری شود و گاه با ایجاد تغییرات کوچک و خلاقانه می‌توان انقلابی در یک صنعت ایجاد کرد که ابعاد مختلف زیست محیطی و مالی را به همراه خواهد داشت. خودروهای امروزی برای رسیدن به مصرف سوخت پایین‌تر مجبور هستند تا در بخش‌های مختلف خود بازنگری کنند که تلاش هوندا در همین راستا بوده و کارشناسان را به فکر فرو برده است.

هوندا در مسابقه گیربکس‌ها