همزمان با برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فناوری ارتباطات و مخابرات کشور، ایران تلکام 2014 و ورود شرکت ارتباطات مبین‌نت به حوزه‌ فناوری LTE و نسل چهار، گفت‌وگویی با کمیلی‌زاده معاون بازاریابی و فروش این شرکت انجام داده‌ایم تا در جریان فعالیت‌های صورت‌گرفته از سوی این شرکت در آستانه برگزاری پانزدهمین تلکام قرار گیریم. متن کامل گفت‌وگو در زیر می‌آید: سرویس‌های مبین‌نت چه تعداد شهر را تحت پوشش قرار می‌دهد و وضعیت شبکه این شرکت به چه صورت است؟
مبین‌نت در حال حاضر شبکه‌ ارتباطی گسترده‌ای را در کل کشور با ظرفیت ۲۰ گیگابیت ایجاد کرده که در آن تمامی مراکز استان از دو مسیر مختلف به شبکه‌ مرکزی در تهران متصل هستند. در داخل شهرها نیز فرستنده‌های وایمکس در بیش از ۱۲۰ شهر ابر وایمکس مبین‌نت را به گونه‌ای پدید آورده است که با روشن شدن هر مودم مبین‌نت در این شهرها، ارتباط با شبکه‌ مرکزی برقرار می‌شود و با توجه به خدمت تعریف‌شده برای آن مودم می‌تواند تبادل اطلاعات داشته باشد.
در حال حاضر بیش از 720000 مشترک اینترنت پرسرعت خانگی و اداری و حدود 12000 نقطه‌ شبکه‌ اختصاصی مجازی سازمان‌ها و شرکت‌های روی ابر مبین‌نت با ظرفیت بیش از 10 گیگابیت اطلاعات خود را با بالاترین درجه‌ امنیت جابه‌جا می‌کنند که می‌توان نتیجه گرفت تقریبا نیمی از این ظرفیت ایجادشده خالی است.


برنامه‌های مبین‌نت برای بازار حوزه‌ باندپهن بی‌سیم در زمینه‌ گسترش نفوذ مبین‌نت در این بازار و افزایش مشترکان عادی و سازمانی چیست؟
همان‌گونه که توضیح دادم، هنوز مبین‌نت ظرفیت‌های خالی زیادی در زیرساخت خود برای جذب مشتری جدید دارد، لذا فرصت مناسبی است تا با استفاده از فناوری‌های نوین اقدام به ارائه‌ خدمات مختلف ارتباطی باندپهن بی‌سیم با مجوز جدید LTE خود کند و تا زمان دریافت منابع فرکانسی مورد نیاز استفاده از این تکنولوژی، مبین‌نت همواره خدمات مختلف خود را بر روی وایمکس و وای‌فای ادامه می‌دهد.


در نمایشگاه تلکام پانزدهم، مبین‌نت در دو سالن ۶ و ۷ حضور دارد. اهداف و برنامه‌های شما برای حضور در این نمایشگاه چیست؟
مبین‌نت در این نمایشگاه راهکارهای 4G خود را معرفی می‌کند. سبد 4G مبین‌نت شامل خدمات ارتباطی باندپهن بی‌سیمی است که روی فناوری‌های وایمکس، وای‌فای و LTE به شکل یکپارچه ارائه می‌شود. در آینده‌ نزدیک مشترک مبین‌نت می‌تواند با یک حساب کاربری از شبکه‌های مختلف مبین‌نت استفاده کند و در کارگاه‌های آموزشی مختلفی که طی زمان برگزاری نمایشگاه در غرفه‌ مبین‌نت در سالن 6 برگزار می‌شود، نحوه‌ عرضه‌‌ خدمات و برنامه‌های توسعه‌ مبین‌نت توسط مدیران ارشد این شرکت ارائه خواهد شد.


گفته می‌شود مبین‌نت در زمینه‌ طرح‌های ویژه سازمانی و مشتریان سازمانی در حوزه‌ باندپهن بی‌سیم در کشور حرف اول را می‌زند. اگر ممکن است در مورد برنامه‌های سازمانی مبین‌نت توضیحاتی دهید.
ارائه‌ خدمات ارتباطی با SLA مورد انتظار سازمان‌ها در ایران کاری بس دشوار است اما مبین‌نت با تمرکز ویژه بر روی این بخش از بازار توانسته پس از چهار سال شناخت کامل نیازمندی‌های این دسته از مشتریان، سازمانی مستقل برای بازاریابی، فروش، امور مشتریان و خدمات مشتریان ایجاد کند و ابزارهای نرم‌افزاری مورد نیاز این دسته از مشتریان را در اختیار آنها قرار دهد. مشتریان سازمانی مبین‌نت با در اختیار داشتن ابزارهای مختلف مدیریت سرویس و مانیتورینگ در هر لحظه از وضعیت کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط مبین‌نت آگاه می‌شوند، بنابراین به خوبی می‌توانند شرایط SLA را در زمان پرداخت بررسی کنند. در واقع پایبندی مبین‌نت به اجرای شرایط SLA و در اختیار قرار دادن ابزارهای لازم برای اندازه‌گیری کیفیت به مشتریان سازمانی، نقطه‌ برتری مبین‌نت نسبت به سایر رقبا در بازار به شمار می‌رود.
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا انتهای پاییز مبین‌نت به مشتریان سازمانی خود پرتالی ارائه می‌دهد که در آن کلیه‌ اطلاعات قراردادی، سوابق درخواست‌های خدمات، سوابق مالی قرارداد به همراه نقاط متصل به شبکه‌ مبین‌نت با تقسیم‌بندی جغرافیایی و سطح سرویس هر نقطه با امکان مانیتورینگ لحظه‌ای وقایع عرضه می‌شود که این نشان از بلوغ مبین‌نت در ارائه‌ خدمات به مشتریان سازمانی و شرکتی دارد.


مبین‌نت به زودی خدمات LTE را ارائه خواهد داد. آیا برنامه‌ خاصی برای بازاریابی و فروش خدمات LTE در نظر دارید؟
LTE فناوری جایگزین وایمکس در کل دنیا به شمار می‌رود و تمامی اپراتورهای وایمکس برای ارتقا به این فناوری روی آورده‌اند. مبین‌نت نیز همین مسیر را دنبال می‌کند و با دریافت فرکانس مناسب از سازمان تنظیم، اقدام به ارتقای شبکه‌ خود خواهد کرد تا مشتریان مبین‌نت بتوانند با استفاده از این فناوری با سرعت‌های بالاتر از چند ۱۰ مگابیت بر ثانیه به اینترنت یا شبکه‌ داخلی خود متصل شوند و از کیفیت و سرعت خدمات لذت ببرند.


آینده‌ خدمات ارتباطی باندپهن بی‌سیم در ایران را با توجه به رقابت شدید اپراتورها در نسل‌های 3 و 4 چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در این ارزیابی مبین‌نت چه جایگاهی خواهد داشت؟
با توجه به اینکه در صنعت ارتباطات باندپهن، ایران چند سالی از کشورهای هم‌ردیف خود عقب‌تر است؛ لذا با بررسی مسیری که آنها پیموده‌اند می‌توان وضعیت فعلی کشور را موقعیت‌یابی کرد و آینده‌ آن را متصور شد. پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ نزدیک ۳G سهم عمده‌ای از بازار کاربرانی را که نیاز به اینترنت موبایل دارند، برآورده کند اما با توجه به اینکه هنوز زیرساخت‌های کشور برای ارائه‌ خدمات ۴G ضعیف است، عرضه خدمات ۴G به ‌طور گسترده تا چند سال آینده متصور نیست ولی اپراتورهایی مانند مبین‌نت که زیرساخت مناسبی برای عرضه‌‌ خدمات باندپهن ایجاد کرده‌اند، می‌توانند در شهرهایی که بازار مناسبی دارند، خدمات ۴G را ارائه و نیاز را برآورده کنند.


در پایان اگر موضوع دیگری باقی مانده است، لطفا بیان کنید.
جا دارد در اینجا به یکی دیگر از خدماتی که مبین‌نت ارائه می‌دهد اشاره کنم و آن خدمات وای‌فای مبین‌نت با نام تجاری «وایمو» (WiMo) است. مبین‌نت در حال حاضر برای اماکن عمومی شهرداری تهران اینترنت را به شکل وای‌فای عرضه می‌کند که کاربران می‌توانند با اتصال به هات‌اسپات‌های مبین‌نت از کلیه‌ خدمات شهرداری تهران استفاده کنند و به اینترنت نیز دسترسی داشته باشند. این خدمت ارتباطی جدید در حال حاضر با مدل‌های مختلف کسب و کار برای رستوران‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، ترمینال‌های اتوبوس، مترو و فرودگاه‌ها ارائه شده که به عنوان وایموی عمومی شناخته می‌شود. علاوه بر این، مبین‌نت وایمو را برای سازمان‌ها، برج‌ها، ساختمان‌های بزرگ مسکونی، تجاری و اداری و شهرک‌ها نیز ارائه می‌کند تا کسانی که مشکلات پوشش شبکه‌های وایمکس، ۳G یا حتی ADSL را دارند، از اینترنت پرسرعت بی‌بهره نباشند.