آیا هوش با تغذیه افراد ارتباط دارد؟

محمدرضا اصفهانی*

هوش و استعداد هر فردی با تغذیه او ارتباط مستقیم دارد و امروزه شواهد زیادی برای اثبات این ارتباط وجود دارد، به‌همین علت است که متخصصان تغذیه، مادران باردار را به خوردن غذاهای مقوی و ویتامین‌ها تشویق می‌کنند چراکه معتقدند تغذیه و به‌طورکلی عادات غذایی بر هوش جنین تاثیر بسزایی دارد.

مواد مغذی و غذاهای موثر در تقویت فعالیت‌های فکری

انواع ویتامین‌ها و املاح بر فعالیت‌های فکری و هوش و استعداد فکری تاثیر دارند؛ مثل انواع ریز مغذی‌ها ، آهن و اسید فولیک که در جذب ویتامین ث هم موثرند، از منابع خوب آهن نیز می‌توان به انواع غذاهای گوشتی، تخم‌مرغ، حبوبات، خشکبار، میوه‌های خشک مثل انجیر و هلو، سبزیجات برگ سبز، اسفناج و مغزها اشاره کرد و از منابع خوب اسید فولیک هم باید به منابع گوشتی، سبزیجات و مغزها اشاره کرد. در جگر هم می‌توان به مقدار کافی همه منابع مورد نیاز را یافت .

ویتامین دی و پروتئین هم از مواردی است که درصورت کاهش آن‌ها رشد مغزی خوبی در انتظار فرد نخواهد بود. از دیگر ریزمغذی‌ها به روی اشاره می‌شود که درصورت کاهش آن رشد مغزی با اختلال روبه‌رو خواهد شد. در مناطقی که خاک آن مقدار روی لازم را ندارد مشاهده شده که کودکان از ضریب هوشی قابل‌قبولی برخوردار نیستند. از منابع خوب روی می‌توان به انواع سبزیجات به‌خصوص سبزیجات ریشه‌ای، پیاز، غذاهای دریایی مانند ماهی‌های آب‌های شور اشاره کرد.

آیا تغذیه قبل از بارداری بر هوش جنین تاثیر دارد؟

همانطور که می‌بینم در مناطقی که زنان و دختران از سوء‌تغذیه رنج می‌برند وقتی به سن بارداری می‌رسند وضع حمل راحتی نخواهند داشت و جنین در این مادران به‌خوبی تغذیه نمی‌شود و اغلب این افراد صاحب کودکانی می‌شوند که در سنین بلوغ، رشد مناسبی از لحاظ عقلی و جسمی ندارند؛ از طرف دیگر دختران و زنانی که در دوره قبل از بارداری خود از لحاظ تغذیه‌ای در وضعیت خوبی به‌سر می‌بردند و ویتامین‌ها و مینرال‌های آنان در محدوده نرمال بوده درحین بارداری هم به مراتب حال بهتری داشتند و نوزادی با وزن و حال جسمی ایده‌آل به‌دنیا آوردند.

چه گیاهان دارویی در تقویت هوش موثرند؟

جینکوبیلوبا یکی از معروف‌ترین‌ها برای تقویت مغز و حافظه است، این گیاه توانایی یادگیری را بهبود می‌دهد و عملکرد حافظه را بهتر می‌کند. مریم‌گلی هم برای تقویت حافظه مفید است. این گیاه مدیترانه‌ای با آن گل‌های آبی صورتی‌رنگ خود، خواصی دارد که از دوره‌ باستان طرفدار داشته است. از این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی و «التهاب مخاط» استفاده می‌کنند.

علاوه بر این‌ها مریم‌گلی برای تقویت حافظه مفید است، به‌طوری که در تهیه‌ی داروهای مربوط به «آلزایمر» استفاده می‌شود. چای نیز از آن گیاهان مفید برای حافظه کوتاه‌مدت و همچنین حافظه‌ طولانی‌مدت است. خواص آنتی‌اکسیدانی آن پیری را به تأخیر می‌اندازد و با برخی از بیماری‌های این دوره یعنی «پارکینسون» و آلزایمر مقابله می‌کند. جینسنگ هم برای تقویت حافظه، بالا بردن قدرت تمرکز و همچنین بهبود قدرت درک افراد مفید است.

آیا استفاده از رژیم غذایی غلط

بر ضریب هوشی تاثیری دارد؟

چنانچه رژیم غذایی بدون متخصص تغذیه، طرح‌ریزی شود و خودسرانه شکل گیرد در آن اختلالات ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌چشم می‌خورد که این اختلالات منجر به مشکلات زیادی می‌شود و چنانچه از لحاظ مواد غذایی که در هوش و حافظه تاثیر دارد، فقیر باشد قطعا منجر به اختلال در حافظه می‌شود.

چه بخوریم تا باهوش‌تر شویم؟

اسفناج به‌دلیل آنزیم‌های موجود در برگ‌هایش موجب تقویت هوش و حافظه می‌شود. اسفناج سرشار از فولیک اسید است، قهوه نیز از آنتی‌اکسیدان‌ها، آمینواسید، ویتامین و مینرال زیادی برخوردار است، به‌ویژه اگر دانه‌های قهوه را دم کنید و بخورید برای تقویت حافظه بسیار مفید است. قهوه همچنین ضدآلزایمر است و با مصرف مداوم آن دچار آلزایمر نخواهید شد، غلاتی مانند سویا، لوبیا، نخودفرنگی و عدس از روغن بسیار مفیدی برخوردارند که برای تقویت حافظه مفید و لازم است.

میوه و سبزیجات نیز دارای آنتی‌اکسیدان‌های بسیار مفیدی برای بدن هستند و خوردن آن‌ها موجب تقویت حافظه می‌شود. انبه نیز از میوه‌هایی است که خوردن آن موجب تقویت حافظه می‌شود. این میوه دارای بافت‌های چربی است اما خوردن آن باعث می‌شود که گردش خون تسریع شود. هنگامی که گردش خون سریع‌تر شود، باعث می‌شود خون بیشتری به مغز برسد.

ماهی نیز یکی‌دیگر از مواد غذایی است که باعث تقویت و رشد سریع‌تر سلول‌های مغز و در نتیجه باعث تقویت حافظه می‌شود. ماهی برای عارضه قلبی نیز مفید است. تاثیر شکلات تلخ نیز در تقویت حافظه امروزه اثبات شده است.

*کارشناس تغذیه و پژوهشگر