بین بازارهای مالی و بخش واقعی اقتصاد ارتباط برقرار شود
دکتر حامد سلطانی نژاد در همایش «اقتصاد ایران در پساتحریم؛ کیش دروازه ورود» و در پنل اختصاصی بازار سرمایه کشور که با حضور مقامات ارشد بازار سرمایه ایران در سالن خلیج‌فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، گفت: شناسایی مشتریان و سرمایه‌گذاران خارجی کار مهمی است لیکن در تمام کشورهای دنیا، سرمایه‌گذاران عموماً از طریق نهادهایی به صورت مالکیت نیابتی همانند بورس‌ها به بازارهای سرمایه ورود می‌کنند.

وی افزود: یکی از موارد بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران خارجی این است که کشور سرمایه‌پذیر چه فکری برای پوشش ریسک نرخ ارز کرده است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر بسیاری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور به علت نوسانات نرخ ارز به تهدید تبدیل شده و تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازارهای ایران را از بین برده است. وی سپس خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای کمک کننده در این خصوص، پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز از طریق راه‌اندازی بورس ارز است و به همین دلیل ما در بورس کالای ایران، راه‌اندازی بورس ارز را در دستور کار قرار داده‌ایم. مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه بورس ارز نمونه یک بازار مالی است که پیشران توسعه در کشور خواهد بود گفت: با راه‌اندازی بورس ارز در کشور ضمن شفافیت کشف قیمت ارز و تعیین صحیح مزیت‌های اقتصادی، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم می‌شود.

سلطانی نژاد افزود: اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم باید بستری را برای ارتباط مستقیم بین بازارهای مالی و بخش واقعی اقتصاد فراهم کنیم و این اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که بازارهای مالی را توسعه دهیم. به عنوان نمونه، اگر روزی معاملات قراردادهای آتی پتروشیمی، قیر و ارز در بورس کالای ایران راه‌اندازی شود، در آن زمان برای فعالان اقتصادی به صورت روزانه هم فرآیند کشف قیمت این محصول در بورس و هم پوشش ریسک نوسانات قیمت برای آن‌ها فراهم می‌شود. وی ادامه داد: نمونه‌هایی از بازارهای مالی موفق در قراردادهای آتی در دنیا وجود دارد، به طور مثال بازار قراردادهای آتی محصولات پتروشیمی در بورس دالیان چین فقط روی یکی از محصولاتش، 513 میلیارد دلار گردش مالی دارد.