متفاوت تر از همیشه

علی فرهادی

رئیس ستاد برگزاری و دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره

در دنیای علم و فناوری امروز، بی شک مدیریت بهینه دانش و بهره مند شدن از دستاوردهای پژوهشی حوزه‌های مختلف علوم، رشد وپیشرفت را با شتاب مضاعف در پی خواهد داشت. در این میان، تکریم دانشمندان و پژوهشگران و همچنین اطلاع از آخرین یافته‌های پژوهشی در حوزه مدیریت شهری، یکی از اصلی ترین اهداف برگزاری جشنواره نهم و کنفرانس سوم است تا با شناسایی بهترین دستاوردها و به کارگیری و کاربست بهترین آنها، گامی موثر و بلند برای بهبود وضعیت مدیریت شهری کشور برداریم. در این جشنواره آثار پژوهشی مربوط به ۲ سال اخیر در قالب‌های کتاب، پایان نامه دانشجویی، مقاله، طرح پژوهشی انجام یافته و پوروپزال طرح پژوهشی وشهری فراخوان شد که حاصل آن دریافت ۷۵۸۲ اثر داخلی و ۲۴۰ اثر بین المللی بود. در برنامه‌ریزی به عمل آمده حداکثر ۱۰ اثر می‌توانستند جایزه جشنواره را با عنوان»جایزه جهانی تهران» به خود اختصاص دهند. از این رو بعداز اعلام نظر داوران، درحوزه داخلی ۵ اثر و در حوزه بین المللی ۳ اثر برای دریافت جایزه جهانی تهران معرفی شدند.

از دوره هفتم جشنواره به بعد، یعنی از سال ۹۳ پیشنهاد کردم در کنار جشنواره یک کنفرانس نیز برگزار شود که آخرین مقالات علمی حوزه مدیریت شهری را فراخوان نماید. در این ۳ دوره برگزاری، بخش کنفرانس نیز با استقبال جامعه علمی کشور به ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان دوره‌های ارشد و دکترا مواجه شده است. با توجه به اهمیت و نقش ویژه زنان در مدیریت شهری در همه جوامع به ویژه جامعه بزرگ شهری، امسال بخش کنفرانس جشنواره به مقوله «زنان و زندگی شهری» اختصاص یافت. به این ترتیب با حضور اعضای شورای سیاستگذاری با تراز علمی کم نظیر، نخستین کنفرانس بین المللی زنان وزندگی شهری برگزار شد که با موفقیت و استقبال جامعه علمی حوزه مدیریت شهری در جهان و به ویژه زنان مواجه شد. از دوره ششم به بعدکه افتخار دبیری جشنواره و ریاست ستاد برگزاری را به عهده داشتم، شاهد رشد آثار ارسالی به دبیر خانه جشنواره بودم؛ به نحوی که تعداد آثار ارسالی دوره ششم با ۲۹۰۰ اثر، به ۳۶۰۸ اثر دردوره هفتم و ۶۴۰۰ اثر در دوره هشتم رسید. در دوره نهم نیز ۷۵۸۲ برای دریافت جایزه جهانی تهران نامزد شدند. از دیگر ویژگی‌های جشنواره دوره‌های اخیر، می‌توان به برگزاری نمایشگاه دستاوردها پژوهشی حوزه مدیریت شهری وبرگزاری۱۱ نشست علمی و تخصصی در کنار جشنواره و کنفرانس اشاره کرد. البته در دوره‌های هفتم و هشتم تعداد نشستهای تخصصی ۷مورد بود که همه آنها با مشارکت دانشگاه‌های برتر انجام شد. اضافه کردن محور»ایثار ومقاومت و تاثیر آن بر ارتقای فرهنگ شهروندی» از دیگر نقاط قوت جشنواره نهم بود تا از این مجال بتوانیم دست یافته‌های حوزه ایثار و مقاومت را احصا و در جهت ارتقای فرهنگ شهروندی به کار بندیم.

نباید فراموش کرد که با اعلام برندگان جایزه جهانی تهران، فعالیت دبیرخانه خاتمه نمی یابد بلکه این واحد وظیفه دارد در جهت معرفی آثار ارسال شده به کارشناسان، مدیران و تصمیم گیران حوزه مدیریت شهری به ویژه شهرتهران، تلاش کند تا ضمن کاربست بهترین‌های انتخاب شده، شاهد تاثیرعینی و شهودی این گو.نه فعالیتها بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان عزیز باشیم. دراین مجال نباید فراموش کردکه این گونه فعالیتها و طی شدن این مسیر که مرهون دلاور مردان و شیرزنانی است که امنیت وآسایش امروز ما حاصل تقوا، ایمان و شجاعت مثال زدنی و کم نظیر آنهاست. و فراموش نمی کنیم که صاحبان اصلی اقتدار وافتخار ایران شهدای عزیز، جانبازان و ایثارگران تاریخ بلندایران به ویژه دفاع مقدس هستند و همیشه به یاد و نام ایشان افتخارخواهیم کرد.