فرصتی برای بروز  هیجانات اجتماعی
هادی معتمد ‌آسیب‌شناس‌اجتماعی و استاد دانشگاه ابتدا به ساکن، باید بگویم که طبیعی است که مرگ خواننده جوانِ محبوب و آینده داری چون مرحوم «مرتضی پاشایی» دل آدمی را به درد می آورد که لازم است این سوگ را به خانواده‌اش تسلیت بگویم. اگرچه ایشان خواننده مطرحی بود و مورد تایید نظام که حتی کنسرت‌های رسمی بسیاری هم برگزار کرد و هیچ‌گونه محدودیتی هم در این حوزه نداشت، اما نکته‌ای که مهم است این است که خیلی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه او، شاید کوچک‌ترین آشنایی هم با او نداشتند و حتی وقتی عکس‌های مراسم را دیدم، به این نتیجه رسیدم که گویی برخی از آنها هیچ‌گونه آشنایی با پاشایی نداشته و حتی غمِ ناشی از شرکت در مراسم عزاداری هم در چهره‌شان مشهود و معلوم نبود و به انداختن عکس‌های سِلفی مشغول بودند. با وجود آنکه برخی با وجود علاقه به این خواننده، در این مراسم شرکت کرده بودند اما عده‌ای هم بودند که تنها از روی کنجکاوی خود را به برنامه رسانده بودند.
نتیجه کلی و علت شناسانه ماجرا این‌گونه است که این جمعیت انبوه، به سبب کمبود هیجان در جامعه در این مراسم حاضر شده بودند.
این نشان می‌دهد که هیجان در جامعه ایران کم است و مردم، به‌ویژه قشر جوان، به این هیجان نیاز دارد. چگونه است که در وفات شخصیت‌های محبوب در کشورهای اروپایی، چنین اتفاقی نمی‌افتد. زیرا در آنجا، مردم هر ساله، به بهانه‌های مختلف، در جشنواره‌ها و جشن‌های مختلف شرکت می‌کنند و هیجان درونی‌شان تخلیه می‌شود. حتی شما ببینید که در روزهای برگزاری جام جهانی، حتی مردم پس از شکست از آرژانتین که ظاهرا نمی‌تواند هیچ نشانی از شادی داشته باشد هم به خیابان‌ها ریختند.
در واقع، کمبود هیجانات اجتماعی است که به این‌گونه وقایع منجر می‌شود. پس باید تدبیری اندیشیده شود تا بروز احساس مردم تکرار شود. همین مسابقه فوتبال پرسپولیس و استقلال که یکشنبه برگزار می‌شود از معدود نمونه‌‌های ابراز احساس و هیجان در میان مردم است که اگر مثلا ده مورد مشابه دیگر در سال داشته باشیم، شاید کمتر شاهد چنین برنامه‌هایی باشیم که البته، چندان هم عجیب و غریب نیست.