رونمایی از خودرو فرمول یک فراری
فراری بالاخره به گمانه‌زنی‌ها خاتمه داده و خودرو فرمول یک فصل 2016 خود را با نام SF16-H رونمایی کرد. خودرویی که تغییرات مهمی در آن دیده می‌شود. خودروهای فرمول یک به بالاترین حد بلوغ طراحی خود رسیده‌اند و به همین دلیل دست بردن در آنها از هر زمان دیگر دشوارتر شده است. اما مهندسان فراری با قبول ریسک‌های تغییرات، دست به ابداعات جدیدی در این خودرو زده‌اند تا بلکه پس از سال‌ها یک بار دیگر راننده‌ای از این تیم روی سکوی شماره یک جهان قرار بگیرد. اگر یک دهه پیش مهارت رانندگان بود که سرنوشت مسابقات فرمول یک را تعیین می‌کرد، امروز این دانش و نبوغ مهندسان است که حرف اول را می‌زند. همین مساله مسوولیت آنها را سنگین‌تر کرده است.
در نگاه اول چیزی که به چشم می‌آید تغییر دماغه خودرو است. دماغه خودروی فرمول یک یعنی بخش تیزی که به جلو خم شده است در خودرو SF۱۶-H نسبت به مدل قبلی کوتاه‌تر شده است. این تغییر به هیچ عنوان یک تغییر کوچک نیست؛ چرا‌که به‌طور مستقیم روی الگوی آیرودینامیکی این خودرو اثر می‌گذارد. تحلیلی که مهندسان فراری برای این تغییر ارائه کرده‌اند این است که دماغه کوتاه‌تر باعث می‌شود تا جریان هوای جلو خودرو با سرعت بیشتری شکافته شود. در مقابل آنها باید فکری به حال آشفتگی هوای اطراف این دماغه کوتاه می‌کردند. سرعت بیشتر در شکافتن هوا باعث می‌شود تا گره هوایی بیشتری ایجاد شود. آنها برای این منظور اقدام به طراحی دو کانال هوا به شکل استوانه در پشت چرخ‌های جلو خودرو کرده‌اند. این دو کانال مانند دو مکنده در سرعت‌های بالا عمل می‌کنند که جریان هوای شکافته شده در کنار دماغه را بلعیده و به سرعت به زیر خودرو هدایت می‌کند. به این ترتیب ضریب آیرودینامیکی خودرو بهبود پیدا می‌کند.باله جلو نیز با تغییراتی همراه بوده است. اصلا اگر به باله جلو خودرو دست نزنند انگار هیچ کاری نکرده‌اند! باله جلو خودرو از نظر قطعات بزرگ ساده‌تر شده است؛ اما در داخل آن جزئیات بیشتری اضافه شده است. تیغه‌های کوچکی داخل باله جلو کار شده‌اند که عمل دیفیوزری آن را تسهیل می‌کنند. دیفیوزر به زبان ساده به پره‌هایی گفته می‌شود که عبور هوا از داخل آنها با سرعت بالا موجب تولید نیروی جانب پایین می‌شود.

سیستم تعلیق یکی دیگر از بخش‌هایی است که تغییر کرده است. فراری در خودرو جدید خود از سیستم تعلیقی استفاده کرده که دامنه نوسان بیشتری دارد. البته این دامنه نوسان در جلو و عقب یکسان نیست. بخش عقب خودرو به دلیل وزن بیشتر خشک‌تر طراحی شده است. دلیل آنکه سیستم تعلیق جلو خودرو نرم شده است که بتواند نسبت به کم و زیاد شدن نیروی جانب پایین واکنش بهتری نشان دهد. نتیجه این تغییر هنگام شتاب‌گیری‌ها موقع خارج شدن از پیچ‌ها اثر خودش را نشان می‌دهد.بخش دیگری که تغییر کرده مجموعه هوای خودرو است که به آن ایرباکس گفته می‌شود. دو بخش اصلی ایرباکس ورودی هوای موتور و محفظه هدایت هوا هستند. ورودی هوای موتور خودرو فرمول یک همان دریچه‌ای است که بالای سر راننده قرار دارد. این دریچه در طراحی جدید بدون زاویه تیز طراحی شده است. همچنین در داخل محفظه هدایت هوا قوس‌هایی وجود داشت که در مدل جدید حذف شده است. همه این کارها در جهت افزایش سرعت ورود هوا به داخل موتور انجام شده است.در بخش فنی مهم‌ترین‌ تغییر در خودرو جدید فراری، طراحی سیستم خنک‌کننده جدید موتور است. تا پیش از این، این موتور تنها به وسیله یک سامانه رادیاتوری خنک می‌شد. اما در مدل جدید از ترکیب دو سیستم مایع خنک و هوا خنک استفاده شده است. این تکنولوژی جدیدی نیست و پیش از این در بسیاری از صنایع از آن استفاده کرده‌اند. هنر مهندسان فراری نه ابداع آن بلکه تطبیق دانش با موتور خودرو فرمول یک بوده است. در این سیستم پره‌های آلومینیومی باریکی اطراف موتور را احاطه کرده که باعث می‌شوند سطح موتور به‌طور مجازی افزایش پیدا کند. به این ترتیب سرعت تبادل گرمایی آن با محیط اطراف افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر در زیر بدنه خودرو نیز دو کانال در دو طرف بدنه طراحی شده که جریان هوای زیر خودرو را به سوی این پره‌های آلومینیومی هدایت می‌کند.