نمایشگاه نقطه آغاز

دنیای اقتصاد- رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان امسال برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، ریخته گری، فولاد، معادن و صنایع وابسته را در کارنامه شرکت نمایشگاه های اصفهان ثبت می کند. امتیاز انحصاری برگزاری نمایشگاه فولاد در ایران از سال ۹۱ به اصفهان واگذار شد. این اتفاق در ادامه مسیر تحولی این عنوانِ نمایشگاهی رخ داد و عزم نمایشگاه اصفهان را برای تقویت آن جزم کرد. شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان چند سالی است که به عضویت انجمن جهانی نمایشگاه ها (UFI) در آمده است. از این رو تلاش دارد عناوین نمایشگاه های داخلی خود را به استانداردهای جهانی نزدیک و نزدیک تر کند. به بهانه برگزاری دور جدید این نمایشگاه با مدیرعامل این شرکت گفت و گو کردیم تا با ابعاد نمایشگاه بیشتر آشنا شویم.

نمایشگاه فولاد، یکی از عناوین مهم نمایشگاهی اصفهان است. ارزیابی شما از وضعیت این دوره چیست؟

مراحل اطلاع رسانی و برنامه ریزی این نمایشگاه از ماه ها پیش و در واقع از اواخر سال ۹۴ آغاز شد. به دلیل جایگاه ویژه ای که صنعت فولاد در کل جهان دارد و همین طور مزیت ها و ویژگی های کشور به خصوص استان اصفهان انتظارات از این نمایشگاه همواره زیاد بوده است. ما سعی کردیم در طول این مدت با برگزاری جلسات مشترک ستادی یا جلسات همفکری با دانشگاه ها، انجمن ها، سازمان ها و مراکز مختلف مربوط، نظرات آن ها را اخذ کنیم و سیاست گذاری های نمایشگاه را بر این اساس، انجام دهیم. هدف نهایی این است که صنعتگر و تولیدکننده داخلی، تولیدات و محصولات، ایده ها و تکنولوژی های خود را به مخاطبان ملی یا بین المللی خود معرفی کند و برای این که معرفی جامع، اثرگذار و جلب کننده باشد، باید در بستری درست و کیفی اتفاق بیفتد. در نمایشگاه امسال شاهد حضور ۹۳ مشارکت کننده از استان های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، مازندران و آذربایجان شرقی و یک مشارکت کننده خارجی از کشور هندوستان هستیم که در فضایی به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع به نمایش جدیدترین توانمندی های خود می پردازند و در زمینه های تولید فولاد، چدن و فلزات غیرآهنی، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی وابسته، تصفیه خانه های صنعتی و خدمات صنعت متالورژی و شکل دهی فلزات، معادن و انجمن ها، نشریات و مراکز علمی مرتبط فعالیت می کنند.

اگر برنامه ریزی های ساخت محل جدید نمایشگاه به خوبی پیش رود و این پروژه مطابق برنامه زمان بندی حرکت کند، دور بعدی نمایشگاه دو سالانه صنعت فولاد و متالورژی در محل جدید نمایشگاه اصفهان برگزار می شود. آیا با همین سبک و سیاق که در نمایشگاه امسال شاهد خواهیم بود، در محل جدید نمایشگاه هم ظاهر می شویم و یا برنامه ریزی های متفاوتی خواهیم داشت؟

بدون شک باید به صورت وسیع تری برنامه ریزی کرد. فضای محل آتی نمایشگاه استان، در فاز اول از نظر وسعت ۱۵ هزار متر مربع فضای غیر مفید نمایشگاهی شامل ۸۵۰۰ متر فضای مفید نمایشگاهی دارد. در حالی که در مکان فعلی، فضای غیر مفید نمایشگاهی ما ۹۰۰۰ متر مربع است. بنابراین ساز و کارها خیلی متفاوت خواهد بود. در واقع پیش از ورود به محل جدید نمایشگاه های استان باید نقاط ضعف این نمایشگاه را در ابعاد کوچک تر بررسی و برطرف کرد تا وقتی در مقیاس اصلی قرار می گیریم بتوانیم زمینه مؤثری برای شرکت های داخلی و خارجی فراهم کنیم. به عبارت دیگر در صورتی که نتوان این رویداد را به نقطه قوت مورد انتظار رساند با حضور در گستره وسیع پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، نمی توان انتظارات را برآورده کرد. دو سال پیش وقتی مدیر نمایشگاه های خارجی هانوفر آلمان به اصفهان سفر کرد و با ابعاد و ویژگی های این پروژه آشنا شد، یکی از عناوین نمایشگاهی که برای برگزاری نمایشگاه بین المللی در این محل پیشنهاد داد، صنعت فولاد بود و حتی اعلام کرد در این محل می توان بزرگ ترین و مهم ترین نمایشگاه صنعت فولاد خاورمیانه را برگزار کرد. ما هم در تلاشیم با برگزاری پربار این نمایشگاه دوسالانه، راه را هموارتر کنیم و با استفاده از نظرات مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه، هدف بزرگ تری را که برای دوره های آتی داریم، نشانه بگیریم.

اما در کنار وسعت فضا و ارتقای کمی، ویژگی های رشد کیفی نمایشگاه هم باید مد نظر قرار گیرد.

بله. البته. زمانی که ما وارد یک فضای وسیع و بین المللی می شویم، باید ابعاد بین المللی نمایشگاه را هم تقویت کنیم. به همین دلیل از هم اکنون مذاکره مراکز و شرکت های نمایشگاهی جهانی را آغاز کرده ایم تا آن ها از طریق جذب برندهای معتبر جهانی بتوانند این تضمین کیفی را به نمایشگاه بدهند. قطعاً شرکت های داخلی نیز باید با برنامه ریزی و حضور بهتری در چنین نمایشگاهی ظاهر شوند. نمایشگاه صنعت فولاد دارای ظرفیت های وسیعی در این حوزه است. یکی از این ظرفیت ها، خدمات فنی- مهندسی است که در مواجهه با شرکت ها و برندهای بین المللی می تواند به خوبی معرفی و در سطح بین الملل مسیریابی شود. بدون شک صنعت فولاد باید برای توسعه همه جانبه، برنامه ریزی داشته باشد. علاوه بر آن، ما معتقدیم نمایشگاه، نقطه آغاز است نه نقطه پایان. بنابراین بستری که در نمایشگاه برای کشف و یا حفظ ارتباطات تجاری ایجاد می شود، یک بخشی از مسیر است. این ارتباطات باید در ادامه مسیر، پردازش شود و مورد بهره وری قرار گیرد. در غیر این صورت، حضور نمایشگاهی یک حضور تشریفاتی و در حد معرفی خواهد بود. حال چه در فضای فعلی باشد و چه در فضای بزرگ تر و وسیع تر نمایشگاهی در همین اصفهان و یا هر جای دنیا؛ باید به کیفیت تک تک غرفه ها فکر کرد تا در پازل نهایی، یک نمایشگاه قدرتمند داشت.

حضور مجتمع فولاد مبارکه در قالب یک سالن اختصاصی، یکی از اتفاقات این دوره است. در این باره توضیح دهید.

بله. همان طور که می دانید مجتمع فولاد مبارکه یک مجتمع عظیم است که در سطح بازارهای جهانی، مطرح است و یکی از الگوهای موفق اقتصادی استان و کشور، محسوب می شود. این مجتمع در این دوره با تمامی زیرمجموعه ها و شرکت های اقماری خود حضور یافته است که البته هر کدام از این مجموعه ها، هویت مستقل دارند و در حوزه کاری خود برند هستند. نمایش توانمندی های این مجتمع، در واقع نمایش یک روند رشد و یک مسیر پیشرفت است که به صورت یک الگو و نماد موفق به نمایش گذاشته می شود. البته در کنار این ها مجتمع ذوب آهن و دیگر مجموعه های شاخص صنعت فولاد نیز حضور پر رنگی دارند که به غنای نمایشگاه امسال افزوده اند. صنایع کشور، باید نمایشگاه را از خودشان بدانند. نمایشگاه، عامل رشد و ارتقای صنعت است بنابراین صنعت باید با حضور و مشارکت قوی خود و همچنین همفکری، نمایشگاه را پشتیبانی کند چراکه تقویت نمایشگاه ها، به معنای تقویت اقتصاد کشور است. ما انتظار داریم صنایع کشور این اهمیت را درک کنند و پویا تر و فعال تر به میدان بیایند. همان گونه که در همه جهان، نگاه صنعت و نمایشگاه به هم، همین نگاه سازنده و متقابل است. ما در این خصوص، ضعف داریم. صنایع ما برای حضور در نمایشگاه، انگیزه لازم را نشان نمی دهند و یا در زمان حضور خود منفعلانه و تشریفاتی عمل می کنند و کارکردهای اصلی نمایشگاه را به خدمت نمی گیرند. در خصوص همین نمایشگاه فولاد، با وجود همه ظرفیت های استان و کشور در این صنعت، اگر رغبت و احساس نیاز صنایع را حس کنیم این نمایشگاه را سالانه برگزار خواهیم کرد اما برداشت ما از فضای موجود این است که نمایشگاه را به صورت دو سالانه ادامه دهیم.