دو تغییر جدید در بازار« اجاره» مسکن

بازار اجاره مسکن در آستانه افزایش تقاضا برای جابه‌جایی مستاجران، با افزایش تعداد فایل‌های «رهن کامل» در انواع آپارتمان‌های مسکونی همراه شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازار اجاره مسکن در حالی مطابق با روال هر سال از نیمه اردیبهشت ماه شاهد افزایش تحرکات مستاجران و موجران برای اجاره واحدهای مسکونی است که هم اکنون «افزایش تعداد فایل‌های اجاره با شرایط رهن کامل» و همچنین مشاهده فایل‌هایی که در آنها موجران برای «اجاره چندساله» اعلام تمایل کرده‌اند دو ویژگی بارز این بازار محسوب می‌شود.

هر چند بازار اجاره مسکن امسال برخلاف سال‌های قبل شاهد تحرک زودهنگام مستاجران و موجران بود و از همان روزهای ابتدای شروع کار بازار مسکن در سال جدید -نیمه فروردین ماه- بازار اجاره نیز با معرفی حجم قابل‌توجهی از فایل‌های موجران مواجه شد اما با عبور از نیمه اردیبهشت ماه، حجم بیشتری از فایل‌های اجاره آپارتمان به بازار اجاره معرفی شده است. این در حالی است که بازار اجاره مسکن امسال در مقایسه با سال گذشته دست‌کم با دو تفاوت عمده و در عین حال جدید روبه‌رو شده است؛ سال گذشته به‌دنبال کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد، عملا فایل‌های اجاره مسکن با شرایط رهن کامل در بازار مسکن نایاب شد و متقاضیان واحدهای مسکونی به خصوص واحدهای «کوچک متراژ» و «میان متراژ» برای یافتن واحد مورد نظر با شرایط دلخواه با مشکلاتی مواجه شدند. این مشکل تا جایی ادامه پیدا کرد که عمده موجران دریافت اجاره ماهانه به صورت کامل یا افزایش وزن اجاره ماهانه نسبت به مبلغ ودیعه را معیار تعیین اجاره‌بها در بازار مسکن قرار دادند؛ طوری‌که حتی اجاره ماهانه واحدهای کوچک متراژ نیز در برخی مناطق معمولی پایتخت از مرز یک میلیون تومان عبور کرد.

علت افزایش فایل‌های رهن کامل

به گزارش «دنیای اقتصاد»، هر چند در ادامه پیشروی بازار اجاره در فصل تابستان موجران به‌دلیل مواجهه با شرایط نامساعد ناشی از عدم اجاره واحدها مجبور شدند توازن بین اجاره ماهانه و مبلغ ودیعه را افزایش دهند اما بازار اجاره مسکن در سال گذشته کماکان شاهد افزایش سهم اجاره ماهانه نسبت به مبلغ رهن در قراردادهای اجاره آپارتمان بود. امسال اما بازار اجاره مسکن که حدود یک ماه زودتر از موعد هر سال فعالیت خود را آغاز کرده است با افزایش حجم فایل‌های رهن کامل روبه‌رو شده است، هر چند نرخ دستوری سود سپرده‌های بانکی همچنان ۱۵ درصد است اما عدم تبعیت برخی بانک‌ها از نرخ سود مصوب و پرداخت سود بیشتر به سپرده‌گذاران یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش فایل‌های رهن کامل در بازار اجاره مسکن محسوب می‌شود. امسال برخی بانک‌ها به‌رغم مصوبه سال گذشته شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش سود سپرده‌های بانکی، به سپرده‌گذاران خود سودهای بالاتری پرداخت می‌کنند که همین عامل موجب شده هم اکنون فایل‌های رهن کامل در بازار اجاره مسکن در هر سه گروه آپارتمان‌های کوچک متراژ، میان متراژ و بزرگ متراژ، به خصوص واحدهای «لوکس و بزرگ متراژ» افزایش یابد.

این در حالی است که همزمان با افزایش حجم معاملات مسکن وادامه حرکت بازار معاملات مسکن در فاز پیش رونق، برخی خریداران واحدهای مسکونی برای جبران کمبود نقدینگی موردنیاز برای خرید آپارتمان ناچار هستند دست‌کم برای مدت یک‌سال آپارتمان خریداری شده را با شرایط رهن کامل به بازار اجاره عرضه کنند. از سوی دیگر، معطلی سال گذشته موجران برای اجاره واحد مسکونی تحت مالکیت آنها که بعضا در مواردی به علت طولانی شدن فاصله تخلیه واحد از سوی مستاجر قبلی و اجاره مجدد به مستاجر جدید منجر به ضرر و زیان قابل‌توجه برای برخی موجران شد، موجب شده است امسال موجران با واقع‌بینی بیشتری نسبت به تعیین وزن رهن و اجاره آپارتمان‌های مسکونی اقدام کنند؛ به‌خصوص اینکه هم اکنون اغلب مستاجران در جست‌وجوی یافتن فایل‌های رهن کامل در بازار ملک هستند و این دسته از واحدها خیلی سریع‌تر از سایر آپارتمان‌ها در بازار مسکن اجاره می‌رود. هم اکنون فایل‌های اجاره مسکن با شرایط رهن کامل در بازار هر سه گروه آپارتمان‌های کوچک متراژ، میان متراژ و بزرگ متراژ دیده می‌شود؛ به‌عنوان مثال، مالکی در محدوده خیابان شریعتی، خیابان اجاره‌دار، آپارتمان ۳۵ مترمربعی خود را با شرایط ۳۲ میلیون تومان رهن کامل به بازار اجاره معرفی کرده است؛ همچنین مالک دیگری در محدوده خیابان علم و صنعت، آپارتمان ۴۱ مترمربعی خود را با اجاره‌بهای ۴۲ میلیون تومان رهن کامل به مستاجران پیشنهاد کرده است.

آپارتمانی ۴۷ مترمربعی در محدوده نواب نیز ۲۷ میلیون تومان رهن کامل قیمت‌گذاری شده است. همچنین در بازار واحدهای میان متراژ، در خیابان ظفر، آپارتمان ۶۵ مترمربعی ۷۰ میلیون تومان به بازار اجاره معرفی شده است؛ در محدوده شهران نیز واحد مسکونی ۷۰ مترمربعی ۱۲۰ میلیون تومان رهن کامل قیمت‌گذاری شده و همچنین در محدوده دارآباد واحد ۸۰ مترمربعی با رهن کامل ۱۲۰ میلیون تومانی به متقاضیان اجاره پیشنهاد شده است. در اکباتان نیز آپارتمانی ۸۰ مترمربعی ۹۰ میلیون تومان رهن کامل قیمت‌گذاری شده و رهن کامل پیشنهاد شده از سوی موجر آپارتمان ۸۰ مترمربعی در محدوده پونک خیابان همیلا، ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین در بازار اجاره واحدهای لوکس، در محدوده بزرگراه ارتش، کوی لاله، آپارتمان ۱۴۰ مترمربعی با رهن کامل ۱۸۰ میلیون تومانی به بازار مسکن عرضه شده است؛ همچنین آپارتمان دیگری با مساحت ۲۷۰ مترمربع در کامرانیه ۶۰۰ میلیون تومان رهن کامل قیمت‌گذاری شده است، در خیابان الهیه نیز واحد ۲۷۰ مترمربعی با شرایط ۵۵۰ میلیون تومان رهن کامل به بازار اجاره عرضه شده است.

اجاره چند ساله در بازار مسکن

علاوه بر افزایش فایل‌های رهن کامل در بازار انواع گوناگون واحدهای اجاره‌ای، برخی مالکان، آپارتمان‌های خود را با شرایط رهن چند ساله به بازار اجاره معرفی کرده‌اند. موضوعی که دست‌کم تا چند سال اخیر در بازار اجاره مسکن مرسوم نبود اما همواره به‌عنوان یکی از راهکارهای کنترل بازار اجاره واجاره‌بهای آپارتمان‌های مسکونی بر آن تاکید می‌شود. به عنوان مثال، در بازار اجاره واحدهای بزرگ متراژ، مالکی آپارتمان ۳۰۰ مترمربعی خود را علاوه بر اینکه با شرایط رهن کامل ۳۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان اجاره پیشنهاد کرده است تاکید کرده این آپارتمان را به مدت دو سال و با قیمت ثابت به مستاجر واگذار می‌کند. از سوی دیگر، مالک آپارتمان ۸۰ مترمربعی در محدوده جنت آباد، آپارتمان کلید نخورده‌ای را با شرایط ۱۲۰ میلیون تومان رهن کامل و قابلیت رهن سه ساله به متقاضیان بازار اجاره پیشنهاد کرده است. واسطه‌های ملکی پایتخت تایید می‌کنند که امسال برخلاف سال‌های گذشته، فایل‌های رهن کامل با قابلیت اجاره چندین ساله در بازار اجاره یافت می‌شود، هر چند ممکن است تعداد آنها زیاد نباشد.