یک سبک سالم  برای زندگی!

برای داشتن یک زندگی موفق، سالم و شاد باید سبکی را انتخاب کنید که زمینه ساز موفقیت، سلامتی و شادی باشد. نمی‌توان با داشتن سبک زندگی بیمارگونه به زندگی سالم و شاد رسید. در این مقاله می‌خواهیم یک سبک زندگی شاد را به‌عنوان یک الگو برای شما شرح دهیم:

1. بیشتر بخندید. یکی از موثر ترین کار‌ها در افزایش سلامتی و طول عمر خندیدن است. به جای مسخره کردن یا بی اهمیت جلوه دادن مسائل زندگی سعی کنید که کوچکترین مسائل جالب و زیبا باعث خنده شما شود. اگر به مرحله‌ای رسیده‌اید که زندگی چیزی برای خندیدن شما ندارد، بنابراین باید به یک روانشناس کاردان مراجعه کنید تا این سطح افسردگی، بی تفاوتی یا سخت‌گیری را با کمک خودتان در شما رفع نماید تا دوباره بتوانید بخندید.

2. هوشمندانه کار کنید. هوشمندانه کار کردن را یاد بگیرید. هوشمندانه کار کردن یعنی با استفاده از حداقل زمان، کاری مفید و کافی داشته باشید، نه اینکه تمام زمان خود را صرف انجام یک کار کنید. هوشمندانه کار کردن یعنی به جای سخت‌کوشی‌های بی فایده، انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید که از انرژی، وقت و سرمایه خود استفاده بهینه کنید.

3. از خودتان مراقبت کنید. مراقبت از جسم، ذهن، روان و رفتار‌ها می‌تواند زندگی سالم و شادی را به شما هدیه دهد. جسم، ذهن، روان و رفتار شما بر یکدیگر تاثیر مستقیمی دارند.

• مراقبت از جسم. تغذیه سالم، خواب کافی و ورزش سه رکن اساسی مراقبت از جسم هستند. غذای سالم بسیاری از حالات منفی روانی را می‌تواند از شما دور کند. مثلا اگر استرس زیادی دارید باید به الگوی غذایی خود نیز دقت کنید، شاید غذا‌هایی می‌خورید که در تشدید این استرس تاثیر دارند. ورزش کردن مانند پیاده روی تند باعث دفع سموم بدن، خشم و اضطراب در شما می‌شود، یا شنا باعث می‌شود که انرژی‌های منفی از شما دور شود. مهم نیست چه ورزشی را انتخاب می‌کنید، مهم این است که ورزش کردن در سبک زندگی شما باشد. خواب کافی یکی از مهمترین ارکان داشتن آرامش، تمرکز و خلق مثبت است. زیاد خوابیدن می‌تواند نشانه افسردگی باشد و خواب کم نیز اضطراب و خشم ایجاد می‌کند.

• مراقبت از ذهن و روان. شناخت خود را در برنامه زندگی‌تان قرار دهید. هر چه بیشتر خود را بشناسید روان و ذهنی سالم‌تر خواهید داشت. الگو‌ها و عادات ناسالم ذهنی، روانی و رفتاری خود را شناسایی کرده و تغییر دهید. تقویت هوش هیجانی به شما کمک می‌کند که تسلط بر ذهن و روان خود را به‌دست بگیرید.

• مراقبت از رفتار. با تقویت هوش هیجانی خود می‌توانید به مهارت کنترل رفتار دست یابید. شما زمانی که رفتار‌های ناسالم از خود بروز می‌دهید به اعتماد به نفس و عزت نفس خود آسیب وارد می‌کنید و همین مساله باعث آشفتگی شما می‌شود.

4. از روابط و انسان‌های سمی دوری کنید. تا جایی که امکان دارد و در توان دارید از افراد و روابط سمی دوری کنید. این روابط به تمام ابعاد زندگی شما اعم از روابط، شغل و سلامتی تان آسیب وارد می‌کنند. شما اگر با انسان‌هایی منفی در ارتباط باشید، رفته رفته از آنها تاثیر می‌گیرید، درست مانند وقتی است که در فضایی پر از دود بایستید و بوی دود بگیرید.

5. اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. داشته‌ها و موفقیت‌های خود را در جایی بنویسید تا برای تان شفاف باشند. برای خود اهدافی را تعیین کرده و مسیر رسیدن به آنها را طراحی کنید. بر نقاط قوت خود تمرکز کرده و آنها را پرورش دهید. همچنین، از افرادی که قدرت شما را می‌گیرند فاصله بگیرید. این فاصله می‌تواند فاصله‌ای ذهنی و روانی باشد، یعنی خود را تقویت کنید تا از لحاظ ذهنی و روانی نتوانند شما را تضعیف کنند.

6. به نیاز‌ها و خواسته‌های خود احترام بگذارید. نادیده گرفتن نیاز‌های ضروری باعث می‌شود که ضعیف و غمگین شوید.ببینید که اکنون جسم، روان یا ذهن شما به چه چیزهایی نیاز دارد؟

7. آراسته باشید. رسیدگی به بهداشت، وضعیت ظاهری و آراستگی خود را وارد برنامه روزمره‌تان کنید. لباس‌هایی تمیز و آراسته بپوشید و بدن خود را پاکیزه نگه دارید. عطر بزنید و خود را خوشبو کنید.

8. مطالعه کنید. سعی کنید در روز حداقل یک ربع مطالعه داشته باشید و مطلبی جدید یاد بگیرید. یکی از مسائلی که به زندگی شما تازگی می‌بخشد این است که هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید.

9. پول را دوست داشته باشید. برای ارتقای وضعیت مالی خود برنامه‌هایی داشته باشید. شما به اندازه احساسی که نسبت به پول دارید پولدار یا فقیر می‌شوید. اگر نا‌خودآگاه از پول داشتن بترسید یا نتوانید خود را پولدار بدانید، به همان اندازه پول از شما دور می‌شود. اگر با پول با بی احترامی رفتار کنید، پول کمتری به‌دست می‌آورید. اگر پول را فقط جمع کنید، بعد‌ها این پول به مصارف بیماری یا حوادث ناخوشایند می‌رسد. اگر پول را بی برنامه خرج کنید، هیچوقت پولدار نمی‌شوید. رفتار با پول را بیاموزید و هوش مالی خود را تقویت کنید.

10. تفریح کنید. برای اوقات فراغت خود چه برنامه‌ای دارید؟ آیا برنامه‌های تفریحی برای خود دارید؟ آیا این تفریحات شما را تازه و سر حال می‌کنند یا خموده و افسرده؟ چند ساعت در هفته تفریح می‌کنید؟

11. با دوستان خود معاشرت کنید. دوستانی را در کنار خود نگه دارید که به شما قدرت می‌دهند. افرادی که باعث شادی شما می‌شوند. آن‌هایی که برای شما، اصول و حد و مرز‌هایتان احترام قائل هستند. داشتن دوست شما را از افسردگی دور می‌کند و باعث نشاط شما می‌شود. چند تا دوست دارید؟ چقدر با دوستان خود معاشرت دارید؟ دوستان شما چه کسانی هستند؟ آیا شادی و آرامش را به شما می‌دهند یا حس نا امنی و غم را به شما منتقل می‌کنند؟ آیا به پیشرفت شما کمک می‌کنند یا مانعی بر پیشرفت‌تان هستند؟

12. تنوع داشته باشید. در سبک زندگی خود، قبل از آنکه به روزمرگی و یکنواختی برسید، تنوع ایجاد کنید.