تمام متقاضیان «بن رو»

اینکه چرا رنو پس از مذاکرات طولانی با خودروسازان کشورمان به توافق نرسید سوالی است که هر سه طرف گفت وگو (ایران خودرو، سایپا و رنو) پاسخ‌های متفاوتی برای آن دارند.در این زمینه خودروسازان از زیاده خواهی شرکت رنو می‌گویند این در حالی است که این شرکت فرانسوی از شروط غیر قابل اجرای خودروسازان کشورمان می‌گوید.در هر صورت آنچه از مذاکرات طرفین برمی آمد این بود که رنو در مذاکرات مذکور دست بالا را گرفته بود حال آنکه خودروسازان اولا شرط همکاری با یک خودروساز را برای این شرکت فرانسوی گذاشته بودند و دوم اینکه تولیدکنندگان کشورمان از واگذاری سهام به رنو شانه خالی می‌کردند.

به این ترتیب در شرایطی رنو از همکاری با خودروسازان کشورمان بازماند که‌اید رو با پیشنهادهای جذاب وارد میدان شد و همکاری متفاوتی را با رنو آغاز کرد.در این زمینه یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار ما عنوان می‌کند که همکاری رنو با سایپا بسیار محتمل به نظر می‌رسید حال آنکه شروط سخت این شرکت داخلی به همکاری دو طرف منجر نشد. در این بین به نظر می‌رسد که رنو به تمامی خواسته‌های خود رسید و توانست به هر آنچه از خودروسازی کشورمان طلب می‌کرد دست یابد. به‌عنوان مثال دستیابی به شرکت بن رو برای تولید محصولات این شرکت فرانسوی بالاخره از طریق ایدرو محقق شد حال آنکه به نظر می‌رسد شرکت سایپا تمایل چندانی به این واگذاری نداشت. به‌طوری که برخی از مسوولان این شرکت نیز به‌طور ضمنی از عدم تمایل سایپا برای واگذاری این سایت تولیدی سخن گفته‌اند. با واگذاری دو سایت تولیدی شرکت سایپا به نظر می‌رسد که این شرکت در شرایط دشواری قرار گیرد چرا که از یک طرف ۵۰ درصد سایت سایپا کاشان را به شرکت سیتروئن واگذار کرده و از طرف دیگر با واگذاری بن رو تا حدودی دست خود را خالی کرده است. اما نارضایتی سایپایی‌ها از واگذاری بن رو را می‌توان در لابه‌لای اظهارات برخی از مسوولان این شرکت به وضوح دید به‌طوری که یکی از مدیران شرکت سایپا در هفته جاری در مصاحبه‌ای پیشنهاد جابه‌جایی سایت تولیدی محصولات رنو از بن‌رو به سایپای خمین را داد، این در شرایطی است که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با شرکت رنو اعلام کرد که گروه صنعتی سایپا سایت تولیدی بن‌رو را بابت بدهی خود به ‌ایدرو واگذار کرده است.همان‌طور که گفته شد، هرچند برخی از مسوولان این شرکت خودروساز بعد از اظهارات رئیس هیات‌مدیره ‌ایدرو در مورد واگذاری سایت تولیدی بن‌رو اظهار بی‌اطلاعی کردند، اما ظاهرا سازمان گسترش بر تصاحب بن‌رو اصرار دارد و قول آن را به شرکت رنو برای تولید محصولات این شرکت فرانسوی داده است. حال در شرایطی از گوشه و کنار برخی اخبار از نارضایتی سایپایی‌ها در واگذاری اجباری بن‌رو حکایت دارد که ایوب پایدار مدیرعامل شرکت سایپا خمین در گفت‌و‌گویی تاکید کرده است که سایت خمین می‌تواند سایت تولیدی محصولات جدید رنو در ایران باشد. وی برای ترغیب رنویی‌ها حتی گفته است که این واحد تولیدی اکنون آماده بهره‌برداری است و خطوط تولید و مونتاژ این کارخانه قابلیت ایجاد و تولید محصولات را دارد. پایدار حتی گفته است که در صورت صدور مجوز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و هماهنگی با شرکت رنو، سایپای خمین می‌تواند سایت تولیدی محصولات جدید رنو و سایت اجرایی قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو در ایران باشد. اظهارات مدیرعامل سایپای خمین در شرایطی بیان شده که بنا به گفته یک منبع آگاه، سایپا علاقه‌مند به فروش بن‌رو به شرکت خودروساز چانگان چین بوده است و پیشنهاد واگذاری بخشی از سهام پارس‌خودرو را به رنو داده بود که به‌رغم برنامه‌ریزی سایپا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بن‌رو را بابت طلب خود از سایپا به شرکت رنو بابت تولید محصولات جدید واگذار می‌کند. بنابر برخی شنیده‌ها شرکت چانگان برای خرید بن رو علاقه زیادی نشان داده حتی پیشنهادهای جالبی را نیز به سایپایی‌ها برای خرید داده بود، حال آنکه ظاهرا وزارت صنعت مانع از این خرید و فروش شده است. شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو) که کارش را در سال ۱۳۸۳ در هفت کیلومتری ساوه شروع کرد با مونتاژ خودروهای چیرمن و فیات شناخته می‌شود.

این اما خودروهای مذکور چندان توفیقی در بازار نداشتند. پس از حرف و حدیث‌هایی که در مورد مالکان این واحد صنعتی به‌وجود آمد، فروش آن بر سر زبان‌ها افتاد به‌طوری که بن رو در اردیبهشت ماه سال ۹۰ به سایپا فروخته شد. این شرکت نیز بن رو را برای تولید پراید وانت در نظر گرفت و در حال حاضر آریو در آن تولید می‌شود. سعید مدنی مدیرعامل پیشین گروه صنعتی سایپا پیش از این عنوان کرده بوده سایت تولیدی بن رو در هنگام فروش ۲۵۰ میلیارد تومان بیشتر نمی‌ارزید اما سایپا آن را به قیمت ۴۸۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خرید. به این ترتیب در حالی که سایت تولیدی بن رو این روزها حاشیه ساز شده ، ‌ایدرو نیز از توافق نهایی با سایپا برای تصاحب سایت تولیدی مذکور خبر می‌دهد و ظاهرا سایپایی‌ها در مقابل کار انجام شده قرار گرفته‌اند و چاره‌ای جز واگذاری بن رو ندارند. چندی پیش سازمان گسترش و نوسازی ایران(ایدرو) و شرکت رنو فرانسه توافقنامه‌ای را برای ایجاد جوینت‌ونچر (شرکت مشترک) امضا کردند؛ براساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت.