یکی به جای همه - ۲۶ دی ۹۲
مریم عسگری کامپیوترهای چندمنظوره (ALL IN ONE)‌ یا آنچه که امروز به کامپیوترهای یکپارچه و بدون کیس معروفند این روزها حضور پررنگی در بازار کامپیوتر دارند و می‌توان گفت تنوع برند و مدل در بازار این کالا نسبت به 6 یا 7 سال قبل که اولین سری این کامپیوترها وارد بازار ایران شد، افزایش چشمگیری یافته است. این کالا که مورد توجه گروه‌های گوناگون کاربری قرار دارد دارای کانفیگ (قابلیت‌های فنی) گوناگون و البته قیمت‌های متنوعی است. به همین دلیل (تنوع بالا) شاید انتخاب یک دستگاه مناسب برای کاربران کاری سخت باشد.
از طرفی برخی از خریداران به درستی نمی‌دانند اصلا یک کامپیوتر چندمنظوره برای آنها گزینه مناسبی است یا خیر.
یا اینکه چه نوع کامپیوتر بدون کیسی برای آنها مناسب است.به همین دلیل در این بخش ما به کامپیوترهای یکپارچه پرداخته‌ایم و نکاتی که باید هنگام خرید این دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد را ذکر کرده‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:


کامپیوتر چندمنظوره چیست؟
کامپیوتر‌های چندمنظوره را در بازار ایران به اسم‌های گوناگونی می‌شناسند.
کامپیوترهای یکپارچه، کامپیوترهای بدون کیس، کامپیوترهای ALL IN ONE، کامپیوترهای AIO و... اسم‌هایی هستند که روی این دستگاه‌ها کم حجم و بی سرو صدا گذاشته‌اند.
کامپیوترهایی که تمامی قطعات مانند پردازنده، کارت‌گرافیک، حافظه و حتی اسپیکر و وب‌کم و... در فضایی به اندازه یک مانیتور تعبیه شده‌اند.
به طور کلی، کامپیوترهای چند منظوره صرفا شامل یک مانیتور هستند که در پشت این صفحه نمایش قطعات سخت‌افزاری مانند پردازنده، مادربورد، کارت گرافیک و دیگر سخت‌افزار‌های لازم برای کامپیوتر وجود دارد. یعنی کیس و مانیتور یکی شده‌اند.
البته می‌توانید به این دستگاه کیبورد و ماوس متصل کرده و با آن کار کنید. یکی از ویژگی‌های جالب این دستگاه‌ها مصرف کم برق و فضای اندکی است که اشغال می‌کند. به همین علت این محصولات بیشتر برای محیط‌های اداری کوچک، سازمان‌ها، بانک‌ها و... که فضا برای آنها اهمیت زیادی دارد و در عوض سیستمی می‌خواهند که کارآیی بالا و شکل ظاهری قابل‌توجهی نیز داشته باشد، کاربرد دارد.
حتی این اواخر کاربران خانگی هم به استفاده از این کامپیوترهای چندمنظوره روی آورده‌اند.
عرضه نمونه‌های حرفه‌ای از این نوع کامپیوترها نیز پای گیمرها و گرافیست‌های حرفه‌ای را هم به بازار این کالا باز کرده است. به گفته کارشناسان، مصرف برق اندک این کالا یکی از نقاط قوت کامپیوترهای چند منظوره است. بر اساس اعلام کارشناسان برق مصرفی کامپیوترهای چندمنظوره حدود 80 تا 85 درصد کمتر از برق مصرفی یک PC عادی است. همچنین برخی از دستگاه‌ها دارای صفحه SINGLE TOUH هستند که تنها با یک انگشت قابلیت انجام امور را دارند و دسته دیگر به صفحه MULTI TOUH مجهزند که کاربر قابلیت انجام امور با چند انگشت و استفاده آسان‌تر را دارد. دسته‌ای نیز دارای صفحه غیر لمسی هستند.
چه کسانی AIO بخرند؟
کامپیوترهای چندمنظوره «ALL IN ONE» از لحاظ سخت افزاری کاربردی مشابه لپ‌تاپ دارند. پس اگر تنها پارامتر انتخاب رایانه ابعاد نمایشگر باشد، قطعا انتخاب رایانه All in One ارجحیت دارد. چون مدل‌های پایه این دستگاه با مانیتورهای ۱۹ اینچ به بالا عرضه می‌شوند، اما حداکثر ابعاد به کاررفته در ساخت نمایشگر لپ‌تاپ مقدار ۱۷ اینچ است و تنوع این دسته از لپ‌تاپ‌ها نیز چندان بالا نیست؛ اما زمانی که هدف از خرید رایانه امکان جابه‌جایی آن باشد، انتخاب یک لپ‌تاپ در اولویت قرار می‌گیرد، چون کاربر برای راه‌اندازی آن نیازی به قرارگیری در مجاورت پریز برق ندارد و حداقل تا سه ساعت می‌تواند از منبع برق شهری دور باشد.pic1
این را هم در نظر داشته باشید که یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های رایانه‌های All in One الحاق تجهیزات جانبی آنها اعم از وب‌کم و اسپیکر داخل یک بدنه واحد است که به نحو موثری از ریخت‌وپاش و درگیری با کابل می‌کاهد. بسیاری از رایانه‌های امروزی دارای پورت‌های USB و... در دسترس هستند، اما زمانی که ماوس، کیبورد، هاب، فلش، هارد و گجت‌های دیگر به این پورت‌ها وصل شود، فضای میز کامپیوتر مملو از این تجهیزات اضافی می‌شوند و یافتن کابل هر دستگاه، جدا کردن و اتصال دستگاه دیگر به امری گیج‌کننده مبدل خواهد شد. در رایانه‌های All in One اولا اجزایی همانند اسپیکر و وب‌کم با الحاق با بدنه از تراکم کابل و سیم روی میز می‌کاهد و در ضمن ماوس و کیبورد ارائه شده همراه بسته‌بندی آن از نوع بی‌سیم خواهد بود که مجموعه‌ای بسیار تمیز و مرتب در اختیار کاربر قرار خواهد داد.
به طور کلی، کامپیوترهای ALL IN ONE یا چندمنظوره بیشتر برای محیط‌های کار نظیر بانک‌ها، مراکز آموزشی، ادارت، رستوران‌ها و... گزینه بسیار مناسبی است، ضمن اینکه نمونه‌های باقابلیت این دستگاه هم برای گیمرها و کاربران حرفه‌ای که به فضای کاربری زیادی نیاز دارند، انتخاب مطلوبی است.
پس اگر از ریخت و پاش‌های روی میز کامپیوتر بیزارید، اگر فضای کمی برای گذاشتن کامپیوتر دارید و در ضمن وزن دستگاه برایتان اهمیتی ندارد و اگر به فکر حمل‌ونقل دستگاه نیستید، یک کامپیوتر چندمنظوره می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
اما اگر علاقه‌مند به استفاده از دستگاهی کم وزن، کم‌حجم و قابل حمل هستید از خرید یک AIO خودداری کنید.



نکاتی برای خرید
۱ بودجه و هدف خود را مشخص کنید:
این یک اصل عمومی هنگام انتخاب و خرید هر کالایی است. در مورد کامپیوترهای AIO «چند منظوره» به دلیل رشد سریع تنوع در مدل و برندها و همچنین عرضه نمونه‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های مختلف باید دقت بیشتری در این مورد شود. پس قبل از انتخاب یک سیستم AIO، مشخص کنید که کامپیوتر چندمنظوره را برای انجام چه کاری خریداری می‌کنید و چه بودجه‌ای برای خرید در نظر گرفته‌اید.اگر قصد دارید دستگاهی برای انجام امور روزمره و گشت‌وگذار در اینترنت خریداری کنید که در ضمن به صفحه لمسی هم مجهر نباشد، با صرف هزینه‌ای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، می‌توانید یک دستگاه مناسب بیابید، اما اگر این کالا را با هدف انجام بازی‌های کامپیوتری خریداری می‌کنید، باید مبلغ بیشتری هزینه کنید، چرا که AIOهای مناسب برای انجام این امور به کارت گرافیکی و پردازنده‌های قدرتمند و صفحه لمسی و... مجهزند. این کامپیوترهای چندمنظوره با قیمتی بالای دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجودند.

۲ برند مورد علاقه را انتخاب کنید:
در حال حاضر برندهای گوناگونی در بازار کامپیوترهای چندمنظوره حضور دارند. ایسر، ایسوس، لنوو، ام اس‌ای و... ‌ای مک اپل هم که برای علاقه‌مندان به برند اپل به بازار عرضه شده است. هر برند بنا به قابلیت‌هایی که روی دستگاه گذشته است، دارای قیمت‌های گوناگونی در بازار است. اما ام اس‌ای و ایسوس تنوع بالاتری در بازار در زمینه مدل و قیمت کامپیوترهای چندمنظوره دارند. پس قبل از خرید در مورد برندها و نوع خدمات پس از فروشی که توسط هر شرکت ارائه می‌شود، تحقیق کنید و پس از آن برای خرید اقدام کنید.

۳یک کامپیوتر چندمنظوره را با IMAC مقایسه نکنید:
اگر چه کامپیوترهای چندمنظوره از لحاظ ظاهری بسیار به‌ای مک‌های اپل شباهت دارند. اما مقایسه این دو دستگاه با یکدیگر کاملا اشتباه است.پس توجه داشته باشید که اگر رویای خرید IMAC‌های APPLE را دارید و به دلیل قیمت بالای این محصولات به سمت نمونه‌های مشابه IMAC یا همان ALL IN ONE PC‌ها رفته اید، اشتباه بزرگی کرده اید.
چرا که اصلا IMAC دنیایی متفاوت با دیگر ALL IN ONE یا همان AIO‌های معروف دارد. مهم‌ترین وجه تمایز هم سیستم‌عامل و قابلیت‌های فنی و... است. به همین دلیل است که به تدوین گران و گرافیست‌های حرفه‌ای استفاده از هیچ یک از کامپیوترهای چندمنظوره به جای IMAC توصیه نمی‌شود.

۴ به قابلیت‌های فنی دستگاه توجه ویژه‌ای داشته باشید:
در نظر داشته باشید که تنها تجهیز یک دستگاه ALL IN ONE به پردازنده قدرتمند و کارت گرافیک قوی و همچنین صفحه نمایش لمسی ضامن بهترین بودن آن نیست! با رشد تکنولوژی و محبوبیت این دستگاه‌ها، نمونه‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های جدیدتری وارد بازار شده‌اند که کاربری بهتری را برای کاربر به ارمغان می‌آوردند. مثلا برخی از دستگاه‌ها به Blu ray Player و نمایشگر لمسی HD مجهزند. گروهی نیز به پردازنده‌های پرقدرت یا پردازنده‌های جدید هاسول مجهزند که بهترین‌ها در بازار هستند. این نوع دستگاه‌ها معمولا قیمتی بالای ۳ تا ۴ میلیون تومان دارند. همچنین برخی از کامپیوترهای چندمنظوره دارای قابلیت نمایش تصاویر به صورت سه بعدی هستند. پس اگر از طرفداران این نمونه‌ها هستید، بدانید باید مبلغی بیش از ۳ تا ۵ میلیون تومان هزینه کنید. این را هم فراموش نکنید که رایانه‌های All in One در اکثر موارد فاقد قابلیت تعویض قطعات داخلی هستند، اما برخی برندها برای راضی نگه داشتن کاربران مشکل پسند اقدام به ساخت مدل‌هایی کرده‌اند که کاربر پس از خرید آنها می‌تواند رم، هارد، فن‌ها و درایو اپتیکال را به دلخواه تعویض کند.

۵ مشخص کنید صفحه نمایش لمسی می‌خواهید، یا غیرلمسی؟
این انتخابی است که قطعا هزینه زیادی روی دست شما می‌گذارد. اگر نمایشگر سیستم شما لمسی باشد، کار با بازی‌های جالبی چون AngryBirds بسیار برایتان جذاب خواهد بود و البته دستگاه‌های این چنین قیمت گرانی نیز دارند. این لذت برای گیمرهای کم سن و سال به مراتب بیشتر است. اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود، این است که این نمایشگرها معمولا چندان هم با ویندوز ۷ سازگاری ندارند.

۶ به اتصالات دستگاه توجه کنید:
محصولات ظریف در نوع خود بسیار زیبا هستند، اما این ظرافت به قیمت کم شدن تعداد پورت‌های آنها تمام می‌شود. با وجود این، هرچه یک محصول جدیدتر باشد، خروجی‌های جدیدتر و بیشتری خواهد داشت. در کل یک دستگاه AIO به پورت‌های USB ،HDMI CARD READER ، E SATA و... مجهز است که دستگاه‌های جدیدتر به پورت USB ۰/۳ نیز مجهزند.

۷دستگاه با گارانتی خریداری کنید:
کامپیوترهای چندمنظوره به دلیل اینکه فاقد کیس هستند و همه قطعات در مانیتور گرد هم آمده‌اند، معمولا در صورت بروز مشکل دردسرهایی برای کاربر ایجاد می‌کنند.به همین دلیل بهتر است دستگاه را از فروشگاهی خریداری کنید که خدمات پس از فروش مطمئنی به شما ارائه کرده و در صورت بروز مشکل برای دستگاه خود را ملزم به رفع عیب و ایراد دستگاه می‌داند.پس به شما توصیه می‌کنیم از خرید دستگاه بدون گارانتی ولو با قیمت ارزان‌تر خودداری کنید. سعی کنید دستگاه را از شرکت‌های معتبر گارانتی کننده که در بازار شناخته شده هستند خریداری کنید.