قلبی به رنگ سبز
افراد، خانواده‌ها و گروه‌های جمعیتی را زمانی می‌توان فقیر به حساب آورد که با فقدان منابع برای کسب انواع مواد غذایی، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و شرایط و امکانات معمول زندگی مواجه باشند. قبل از ارائه تعریفی از فقر باید اذعان کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند تعریفی از فقر ارائه دهد که برای تمامی زمان‌ها و مکان‌ها صادق باشد.در حال حاضر نیز تعریف فقر از کشوری به کشور دیگر فرق می‌کند. شاید در بنگلادش عدم تامین کالری غذایی مورد نیاز بدن نشانه فقر باشد ولی تعریف فقر در کشور سوئد به یقین به صورت دیگری است. با در نظر گرفتن این مسائل می‌گوییم که فقر به تمام عواملی که آزادی انتخاب انسان را در مقابل خواست‌های معقول او محدود می‌کند و امنیت انسانی او را به چالش می‌کشاند، اشاره دارد؛ پدیده‌هایی چون بیکاری، درآمدکم، بی‌سوادی و کم سوادی، نبود امکانات بهداشتی، عدم دسترسی به سازمان‌ها و مراکز مهم تصمیم‌گیری، نبود فضای آموزشی و تفریحی و ورزشی و... هم مسائلی هستند که باتعریف فقر به شدت در ارتباطند.
دلایل توجه به فقر
فقر پدیده‌ای است که در تمام زمان‌ها و دوره‌ها وجود داشته و همواره به آن توجه شده است. دلایل توجه به فقر را در چند چیز می‌توان دید: یکی دلیل اخلاقی است که توسط ادیان و مذاهب مختلف روی آن تاکید شده است. مشاهده فقر یک پدیده رقت‌انگیزاست که تاسف و تاثر بسیاری را بر می‌انگیزد و هر بیننده‌ای را به تفکر وا می‌دارد. مشاهده فقر احساس ترحم را در افراد به‌وجود می‌آورد و این یکی از دلایل توجه به فقر است. دلیل دیگر شاید به نوعی ناشی از ترسی باشد که اغنیای جامعه به آن دچارند. فقر علاوه‌بر تهدید خود فقیر، به نوعی تهدیدی برای اغنیا و نظام اجتماعی موجود نیز هست. توجه اخیر برخی از کشورهای صنعتی به موضوع فقر، شاید ناشی از نوعی احساس خطر از جانب کشورهای توسعه نیافته و فقیر است. تهدیدی که ممکن است موجب طغیان فقرا علیه اغنیا باشد و سلسله مراتب اجتماعی و سلسله مراتب قدرت جهانی را به هم بریزد. به نظر می‌رسد که دلیل دیگری را هم برای توجه به فقر می‌توان یافت که عبارت است از تاثیرات محیط زیستی تاثیر فقر بر محیط‌زیست در دو سطح خرد و کلان قابل ارزیابی است. در سطح خرد کشاورزان فقیر، استفاده غیر اصولی و فزاینده از مراتع، جنگل‌ها و... به عمل می‌آورند و برای گریز از فقر به هر عمل آلاینده‌ ای دست می‌زنند. در سطح کلان، کشورهای فقیر عموما صادرکننده مواد خام طبیعی هستند یا به علت ضعف تکنولوژیک و سیاست‌های خاص کشورهای صنعتی، صنایع آلاینده ای فراوانی در این کشورها مشغول به کارند. یافته پژوهش‌ها در ایران نشان می‌دهد فقر همچنان یکی از بزرگ‌ترین معضلات ایران است و بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر فقر در ایران در یک سیر تاریخی نیز وجود داشته‌اند. همچنان ‌که ریسک و عدم قطعیت، انگیزه‌های فردی، روابط اجتماعی و قدرت سیاسی نقش مهمی در فقر در دوران‌های گذشته ایران داشته‌اند این عوامل امروزه نیز به شکلی دیگر وجود دارند. بنابراین نقطه حرکت سیاست‌های مبارزه با فقر باید با توجه به عوامل فوق باشد.
اهداف کلی
جمعیت قلب‌های سبز یک تشکل صرفا خیر و بشر دوست با کارکرد‌های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی است.
جمعیت با برابر دانستن تمام انسان‌ها از هر رنگ و دین و نژاد و ملیت و زبان و جنسیت، خواستار اعتلای نوع بشر و طرفدار صلح و آسایش و عدالت جهانی برای همه انسان‌ها است.
این جمعیت ضمن تمرکز ویژه روی موضوع مورد هدفش یعنی انسان، معتقد و ملتزم به بهسازی زیستی، رفاهی، آموزشی و شکوفایی بهینه انسان و تامین سلامتی جسمانی و روانی او است.





قلبی با رنگ سبز
جمعیت خیریه قلب‌های سبز به‌عنوان نخستین موسسه خیریه با اهداف آموزش - تحصیلی در تبریز، به‌عنوان یک تشکل غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی است که مجوز اولیه خود را از سازمان ملی جوانان در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ اخذ کرده و حیطه فعالیت‌ها و اهداف خود را در اساسنامه مشخص کرده است. اعضای تشکیل‌دهنده این جمعیت شامل نیروهای جوان و تحصیلکرده، استادان دانشگاه‌ها، پزشکان، متخصصان، تجار و خیرین بنام شهر بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مادی و فقط با نیت خیر و نوع‌دوستی قدم در این راه نهاده‌اند.
جمعیت خیریه قلب‌های سبز از سال 79 در زمینه حمایت‌های مادی و معنوی از دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد بی‌بضاعت و خانواده‌های آنان فعالیت خود را آغاز کرده است و در ادامه از سال 86 با همکاری موسسه محک تهران حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و شبه سرطانی شمال‌غرب کشور و همچنین کشورهای همجوار را برعهده گرفته است. هم‌اکنون 500 نفر بیمار مبتلا به سرطان که در سنین نوزادی تا 14سالگی بوده و تحت درمان می‌باشند، تحت پوشش این جمعیت هستند؛ همچنین 1000نفر دانش‌آموز و دانشجوی مستعد بی‌بضاعت نیز در شهرستان تبریز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات جمعیت بهره‌مند می‌شوند. تاکنون نیز 200 نفر از کودکان مبتلا به سرطان قطع درمان شده‌اند. 10 نفر نیز از کودکان مبتلابه بیماری‌های شبه سرطانی تحت پوشش قرارگرفته‌اند. در حال حاضر جمعیت خیریه قلب‌های سبز را 1800 نفر عضو داوطلب در زمینه انجام فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خیریه یاری می‌رسانند.




منشور قلب‌های سبز
1) پایبندی به اصول اخلاقی و صفات معنوی از جمله خوشرویی، فروتنی، متانت، رازداری، امانتداری و صداقت در گفتار و رفتار را از اصول مسلم کار خود می‌دانیم.
۲) تلاش کنیم امور محوله را بر اساس آیین‌نامه‌ها و اساسنامه جمعیت و نه بر اساس سلایق شخصی انجام دهیم.
3) رعایت عدالت و انصاف، انجام دقیق، سریع و صحیح کارها برای جلوگیری از تضییع وقت و حقوق مراجعان و مددجویان عزیز را از اصول مسلم کار خود بدانیم.
۴) حضور به موقع در محل جلسات و ماموریت‌های محوله و نیز پاسخگویی دقیق و شفاف همراه با سعه صدر را از اصول مسلم کار خود بدانیم.
5) با نظم و آراستگی خود و محیط کار و ایجاد جو احترام، صمیمیت و اعتماد، آرامش را به خود و دیگران هدیه کنیم.
۶) همواره اعتقاد داریم رضایت اعضا و مراجعان گرامی زمانی تحقق خواهد یافت که آنان در قلب خود از ارائه خدمات ما راضی بوده و همواره از دیدار ما خوشحال باشند.
7) از پیشنهاد‌های سازنده و نظرات اصلاحی اعضای بخش داوطلبان و اعضای محترم هیات امنا که سرمایه اصلی جمعیت است، با طیب خاطر و روی گشاده استقبال کنیم.
۸) همیشه به یاد داریم مددجویان عزیزانی هستند که ما دوست داریم خادمان خوبی برای آنها باشیم.
9) در هر جایگاه و برهه و موقعیت، برای تعالی و توسعه و همچنین سربلندی و عزت روزافزون هرچه بیشتر احساس مسوولیت می‌کنیم.