دنیای اقتصاد، گروه کشاورزی- «خراسان رضوی با یک میلیون و 200 هزار مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی رتبه نخست کشور را از این حیث به خود اختصاص داده است.» این آماری است که استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای اداری استان ارائه و تأکید کرد: باید با مدیریت بهره‌برداری این معضل کاهش یابد. به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان خاطرنشان کرد: باید ضمن تجمیع اراضی خرد و تغییر الگوی کشت و بهره‎گیری از بذرهای اصلاح شده و تغییر سیستم‎های آبیاری از سنتی به نوین دربخش کشاورزی، با فرهنگ‌سازی، مصارف آب در بخش‌های خانگی و صنعتی کاهش یابد و بهینه مصرف شود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به افزایش ۱۶۰ درصدی برداشت گندم دیم و آبی در استان اظهار کرد: ۷۸ درصد مطالبات گندم کاران استان تامین و پرداخت شده است.
رشیدیان ابراز امیدواری کرد: با رفع مشکلات موجود، تامین آب از سد ارداک به مشهد هر چه سریع‌تر تسهیل و اجرایی شود تا در زمان اوج مصرف آب شاهد کمبودی از این حیث در مشهد نباشیم.

65 درصد اضافه برداشت
از آب‎های زیرزمینی دشت‏های استان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای خراسان رضوی نیز در این جلسه اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی را از مهم‎ترین معضلات استان دانست و اظهار کرد: این میزان در دشت مشهد 123 درصد و در مجموع استان 140 درصد است.
محمدحسین جعفری ادامه داد: با این وجود در دشت مشهد ۴۸ و در کل استان خراسان رضوی ۶۵ درصد اضافه برداشت از منابع آب‎های زیرزمینی دشت‎ها صورت می‎‏گیرد.مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای استان با بیان اینکه ۷۴ درصد اقلیم خراسان رضوی خشک و ۲۶ درصد آن نیمه خشک است، تصریح کرد: آمار ۳۷ ساله نشان می‌دهد متوسط بارندگی دراز مدت در این استان از ۲۲۴ میلی‌متر به ۲۱۰ میلی‌متر کاهش یافته و این کاهش در ۱۰ سال اخیر چشمگیر بوده است.pic۱
جعفری با اشاره به تبخیر قابل توجه آب در این استان ادامه داد: 26 درصد مجموع منابع آبی تجدیدشونده از مجموع بارش‌ها تشکیل می‌شود که از قابلیت تجدیدپذیری برخوردار است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای استان در ادامه منابع تأمین آب را زیرزمینی، چشمه و قنات ذکر و عنوان کرد: از این مجموعه حدود شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب برداشت آب صورت می‎گیرد که ۸۶ درصد آن مربوط به چاه‌هاست.
جعفری با بیان اینکه از 37 محدوده مطالعاتی استان خراسان رضوی، 34 محدوده با افت یا بیلان منفی آب و 15 درصد با شرایط بحرانی مواجه هستند، عنوان کرد: دشت‎های نیشابور، تربت جام و حتی مشهد به شدت با افت آب زیرزمینی مواجه هستند اما طی چند سال اخیر شیب این افت در مشهد به دلیل بهره‎برداری از سد دوستی کم شده است.

30 سد در حال احداث در استان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای استان با اشاره به اینکه برخی از صنایع استان نظیر آهن سنگان خواف و دیگر صنایع از جمله فولاد و سیمان با معضل کم‎آبی مواجه هستند، افزود: برای مهار آب‌های سطحی در حال حاضر ۳۰ سد در خراسان رضوی در حال بهره‎برداری، دو سد در حال اجرا و سه سد در حال مطالعه است و در مجموع ۳۵ سد بعد از انقلاب در خراسان ساخته شده است. pic۲
جعفری اضافه کرد: کاهش بارندگی باعث کاهش روان‌آب‌ها در استان شده و اگر بارندگی 30 درصد کاهش یافته، روان‎آب‌ها 70 درصد کاهش یافته است لذا دیگر آبی برای مهار باقی نخواهد ماند. وی ابراز امیدواری کرد: توجه و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در صرفه‌جویی در مصرف آب موجب بهبود مصرف در این بخش شود.