در بخش نوآوری و توسعه کسب‏وکار همراه‏اول چه می‏گذرد؟

احتمالا دوست داشته باشید، بدانید همراه‏اول چگونه با ایده‏های نو برخورد می‏کند؟ نوآوری در همراه‏اول یعنی چه؟ رویدادهای کارآفرینانه همراه‏اول چیست؟ برای پاسخ به این سؤالات تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید. اگر نوآوری را به‏کارگیری راه‏حل‏های جدید به‏منظور شناسایی و پاسخ به نیازهای جدید و ناشناخته و یا موجود در بازار تعریف کنیم، برخلاف فکر و نظر اکثریت مردم و حتی مدیران، نوآوری تنها تحقیق و توسعه نیست، بلکه باید کلیه زنجیره ارزش را از تحقیق و توسعه تا مهندسی، تولید، توزیع، فروش و بازاریابی و حتی کاربری آسان و استراتژی سرمایه‏گذاری را در برگیرد و این مهم از طریق خلق و ارائه محصولات، خدمات، فرآیندها، فناوری‏ها و ایده‏‏های نوین محقق می‏شود.

چند سالی است که همراه‏اول با شعار حامی اول نوآوری فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است. چیزی که شاید به مزاج مراکز رشد و کارآفرینی خوش درنیاید و به حرکت نوآورانه در یک ساختار نیمه‏دولتی نیمه‏خصوصی را باور نداشته باشند. اما چیزی که بیش از هر چیز باید به آن توجه کنیم این است که فرایند کلی جهان در حال تکامل و پیشرفت به‏سوی تعالی است و شروع حرکت‏هایی در جهت خلق نوآوری و پذیرش طرح‏ها و ایده‏های نوین در هر قالبی قابل‏ستایش است. ضمن آنکه همه ما می‏دانیم شاید در ابتدای امر با کندی‏ها و اشکالاتی مواجه باشیم؛ اما با توان نیروهای جوان و صاحب‏ذوق بالاخره چرخه اقتصاد و صنعت مبتنی بر نگاه و ساختار جدید به حرکت درخواهد آمد.

در عصر ارتباطات، مفهوم مرزهای سازمانی بی‏معناست؛ ارتباط با مشتریان، تأمین‏کنندگان، توزیع‏کنندگان و شرکا نسبت به گذشته منعطف‏تر است. تأکید نوآوری بر این است که در جهانی که پراکندگی دانش زیاد است، شرکت‏ها صرفا نمی‏توانند بر تحقیقات خود تکیه کنند و به‏منظور انطباق با پیشرفت‏های فنّاوری می‏بایست ایده‏های نوآورانه را از محیط داخل و خارج سازمان دریافت کنند. ایده‏های خارجی از طریق افراد حقیقی، شرکای تجاری، مراکز رشد و نوآوری و... جمع‏آوری می‏شود. همراه‏اول نیز همین خط‏مشی را برای جذب ایده‏های نوآورانه به‏صورت مدل نوآوری باز سرلوحه خود قرار داده است.

شرکت همراه‏اول به‏منظور همگامی با پیشرفت‏ها و ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺳﺮﻳﻊ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋـﺎت و ارﺗﺒﺎﻃـﺎت و پاسخگویی به ﺗﻘﺎﺿــﺎﻫﺎی ﺟﺪﻳــﺪ ﻣﺸــﺘﺮﻳﺎن، نوآوری را یکی از اولویت‏های استراتژیک خود قرار داده و اقدام به توسعه بخش نوآوری خود با اهداف پرورش نوآوری و تبدیل‏شدن به مرجعی در اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیجیتال کرده است. همراه اول، نوآوری را در ابعاد محصول/ خدمت، فرآیند، سازمان و کسب‏وکار دنبال می‏کند، لذا ایجاد و نهادینه کردن فرهنگ نوآوری در سازمان و جذب ایده‏های داخلی و خارجی از دغدغه‏های این شرکت است؛ برای جذب، ارزیابی و غربال ایده‏های دریافتی در همراه‏اول از مدل قیف نوآوری استفاده می‏شود. ایده‏ها از درگاه‏های متفاوت و متنوعی ازجمله پرتال، رویدادهای کارآفرینی و هم‏آفرینی و همکاران و ... جذب می‏شوند. صاحبان ایده می‏توانند از طریق درگاه جذب ایده به آدرس https:/ / www.mci.ir/ mci-innovation به ثبت ایده‏های خلاقانه خود بپردازند.

ایده‏ها در این مرحله با بررسی معیارهای ساده و اولیه‏ای(مانند تکراری نبودن، منطبق بودن با استراتژی همراه‏اول، نمونه اولیه داشتن، گروه بودن و...) پذیرش و رد می‏شوند. براساس مدل قیف نوآوری ایده‏های دریافتی وارد قیف شده و توسط متخصصان هر بخش با معیارهای متعددی همانند: انطباق با استراتژی سازمانی، عملی بودن، قابلیت پیاده‏سازی و ... غربال شده و در طول فرآیند مربوطه نیز مراحل نمونه‏سازی، تست و اجرا صورت می‏پذیرد. بدیهی است تعداد ایده‏های خروجی از فرآیند ذیل بسیار کمتر از ایده‏های ورودی است، زیرا ایده‏ها می‏بایست با موفقیت از مسیر ارزیابی گذر کنند.

یک ایده همراه‏اولی چه ویژگی‏هایی دارد؟

اگر شما هم طرح و ایده‏ای نو در ارتباط با حوزه کاری همراه‏اول(مرتبط با تلفن‏همراه، برنامه‏های کاربردی، محصول یا سرویس‏های قابل‏ارائه از طریق مکالمه، پیامک داده یا کسب‏وکارهای جدید مبتنی بر موبایل) دارید و به دنبال معامله برد-برد هستید، در این معامله همراه‏اول نیز در هزینه‏هایش صرفه‏جویی می‌کند تا به سودآوری و به ارتقاء برند همراه‏اول منجر شود. البته بدانید که صرف ثبت ایده در پرتال همراه اول به‏منزله پذیرش ایده نیست، بلکه به‏منزله شروع مراحل ارزیابی ایده شما نیز هست. درصورتی‏که ایده موفق شود مراحل ارزیابی را طی کند و مورد قبول کمیته‏های کارشناسی و ارزیابی قرار بگیرد، در مورد آن تصمیم‏گیری خواهد شد. زمان معینی برای این فرآیند نمی‏توان ارائه داد و با توجه به نوع و کارشناسی ایده و تعداد ایده‏های دریافتی این زمان متغیر خواهد بود. ایده پرداز تا سه روز امکان ویرایش دارد بعدازآن ایده بررسی و امتیازدهی می‏شود.

آیا نگران سرقت ایده‏تان هستید؟

اول‏ازهمه باید بدانید که طرح ایده یک درصد از انجام کار است و ۹۹ درصد باقی آن اجرایی‏سازی آن است. ایده‏ای که هم‏اکنون به ذهن شما خطور کرده، ممکن است هم‏زمان به ذهن ده‏ها و صدها نفر دیگر هم رسیده باشد. ازنظر همراه‏اول فردی که ایده خود را زودتر در پرتال همراه‏اول ثبت می‏کند(و یا مدرک قانونی دال بر ثبت زودتر در مرجع قانونی معتبر داشته باشد)، دارای اولویت بررسی ایده است. شاید بخواهید بدانید که در ازای ارائه ایده به شما چه خواهد رسید؟ همراه‏اول با داشتن نگرش به حقوق مشتری و ایده پردازان و شرکت‏های نوپا در حال تدوین سیاست‏هایی برای رویارویی با آن‏ها و مدل‏های ممکن همکاری است. در این مسیر با بررسی همه‏جانبه فضای غالب بر صنعت و دانشگاه و مراکز رشد و شتاب‏دهنده‏ها در داخل و خارج ایران تا حدودی به نگرشی مشتمل و چندبعدی دست‏یافته است.

در این رابطه می‏توانیم بگوییم که مطابق دستورالعمل، به ایده‏هایی که در مراحل بالاتر رد می‏شوند، پاداشی تعلق می‏گیرد، لذا درصورتی‏که ایده شما رد شود، بسته به مرحله‏ای که ایده شما در آن رد شده باشد، از هدایای آن مرحله که جهت قدردانی به شما اهدا می‏شود بهره‏مند خواهید شد. اما درصورت تأیید و طی کردن موفقیت‏آمیز مراحل ارزیابی ایده، مطابق روال‏های از پیش تعیین‏شده منتهی به عقد انواع قرارداد جهت همکاری در قالب‏های پیشنهادی همراه‏اول از قبیل مشارکت و سرمایه‏گذاری مشترک، خرید محصول، همکاری در ارائه خدمات و تسهیم درآمد و .... می‏شود که میزان بهره‏برداری از سود و درآمد حاصله در این تعاملات مورد توافق قرار خواهد گرفت.

هم آفرینی؛ سلسله رویدادهای کارآفرینانه همراه اول

در طول سال رویدادهای هم‏آفرینی همراه‏اول با رویکرد رویدادهای متداول در این حوزه و انتخاب کسب‏وکارهای نوپا برگزار می‏شود. در این رویدادها با در نظر گرفتن فضای حاکم بر اکوسیستم کارآفرینی کشور و برطرف کردن نقاط ضعف موجود در رویدادهای مشابه فعلی و نیز نیازهای همراه اول، بومی‏سازی‏ لازم صورت می‏پذیرد. این رویدادها با نگاه حمایت همراه‏اول از کسب‏وکارهای نوپا و نوآور و همچنین ایجاد فضای کارآفرینی، به‏نام رویدادهای «هم‏آفرینی» نام‏گذاری شده است. همراه‏اول برای برگزاری هرچه موفق‏تر این رویدادها شرکای تجاری خود را همراه دارد.

• شرکای همراه اول در برگزاری رویداد

در هریک از این رویدادهای هم آفرینی، همراه اول به‏همراه یکی از شرکای کلیدی خود ازجمله دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده ثامن، مرکز رشد علوم پایه زنجان، دانشگاه شیراز و ... اقدام به جذب و حمایت‏ از طرح‏های نوآورانه و کسب‏وکارهای نوپا در سراسر کشور می‏کند. وجود مراکز دانشگاهی در کنار شرکت همراه اول به‏عنوان بازوی علمی و به‏منظور افزایش غنای رویداد و تأکید بر محتوای علمی کسب‏وکارها است. همچنین با توجه به ماهیت هر یک از طرح‏های برتر، فرصت جذب در مرکز رشد دانشگاه‏ها و شتاب‏دهنده‏ها و یا سرمایه‏گذاری همراه اول، فراهم می‏شود.

گام‏به‏گام با هم‏آفرینی همراه‏اول

۱. مرحله اول: تیم ها/ شرکت‏ها از طریق سایت جهت شرکت در رویداد، ثبت‏نام می‏کنند.

۲. مرحله دوم: ارزیابی اولیه طرح‏ها توسط کمیته تخصصی انجام‏شده و گروه‏ها جهت شرکت در رویداد انتخاب می‏شوند.

۳. مرحله سوم: از تیم‏های انتخاب‏شده جهت شرکت در پیش‏رویداد و رویداد اصلی دعوت می‏شود.

۴. مرحله چهارم: قبل از برگزاری روزهای داوری، یک روز با عنوان افتتاحیه و با محوریت آشنایی با انتظارات همراه اول و نحوه ارائه در مقابل داوران و تعامل شرکت‏کنندگان با یکدیگر برگزار خواهد شد.

۵. مرحله پنجم: در روزهای داوری، شرکت‏کنندگان در زمان تعیین‏شده که از قبل به آن‏ها اطلاع داده می‏شود، طرح خود را در مقابل کمیته داوری ارائه خواهند داد.

۶. مرحله ششم: در روز اختتامیه، ۳ طرح برتر اعلام و درنهایت مذاکره جهت حمایت از تیم‏های برتر آغاز خواهد شد.

همراه اول در ارتباط با دانشگاه‏ها و مراکز رشد چه اهدافی را دنبال می‏کند؟

همراه اول در راستای ترویج فرهنگ نوآوری و با هدف حمایت و هدایت کارآفرینان و دانش‏آموختگان دانشگاهی به‏منظور تجاری‏سازی ایده‏ها و پژوهش‏های دانشگاهی جهت برآوردن نیازهای صنعت مخابرات و صنایع مرتبط، اقدام به همکاری با دانشگاه‏ها (دانشگاه‏های شهید بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه شیراز و دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز) و مراکز رشد کرده است. در این رابطه برای نیل به اهداف زیر می‏کوشد:

۱) ایجاد زمینه کارآفرینی، حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان

۲) شکل‏گیری و جذب کسب‏وکارهای نوپا با هدف ارائه محصولات و خدمات نوآورانه

۲) کاهش ریسک کسب‏وکارهای نوپا با کمک جذب سرمایه اولیه و ارائه مشاوره‏های لازم

۳) فراهم کردن بستری مناسب به‏منظور تجاری‏سازی پروژه‏های تحقیقاتی

۴) ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش‏محور

۷) تولید، توسعه و عرضه محصولات و خدمات حوزه ICT به بازار

۸) ایجاد فرصت‏های شغلی مناسب به‏منظور جذب کارآفرینان و دانش‏آموختگان دانشگاهی در حوزه ICT

اگر قصد دارید در این رویدادها شرکت کنید و یا از اخبار هم‏آفرینی با خبر شوید و امکان ورود به طرح هم آفرینی را برای ایده و گروه‏تان محک بزنید، به وبسایت http:/ / www.mci.ir/ hamafarini مراجعه کنید.

در بخش نوآوری و توسعه کسب‏وکار همراه‏اول چه می‏گذرد؟