داووس 2016 از نگاه ارقام

شادی آذری

رهبران سیاسی، تجاری، فرهنگی و جامعه مدنی سرتاسر جهان به رسم هر ساله از سال 1971 تاکنون، چند روزی را در کوهستان‌های داووس سوئیس سپری کردند. این 2500 زن و مردی که در اجلاس جهانی اقتصاد امسال حضور یافتند که هستند؟ طبق معمول درصد حضور مردان در اجلاس امسال بیش از زنان بود. در اجلاس داووس امسال 82 درصد از حضار مرد بودند و تنها 18 درصد از حضار را زنان تشکیل دادند. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گروه از افراد شرکت‌کننده در اجلاس داووس افرادی بودند که به هیچ‌وجه با حوزه کسب‌و‌کار مرتبط نبودند. در حدود 900 نفر از رهبران در حوزه جامعه مدنی، بخش دولتی، فعالان عرصه هنر و دانشگاهیان در این اجلاس حضور یافتند. این افراد شامل 45 دانشمند و 20 برنده جایزه نوبل بودند. بیش از 40 نفر از سران دولت‌ها، به داووس رفتند که این تعداد در نوع خود یک رکورد بوده است. در میان این افراد، چهره‌های جدیدی همچون جاستین ترودو، نخست‌وزیر جدید کانادا، موریسیو ماکری، رئیس‌جمهوری تازه آرژانتین و آلفا کنده، رئیس‌جمهوری دوباره انتخاب شده گینه مشاهده می‌شد. در حدود 300 وزیر به این مجمع پیوستند تا چالش‌های جهانی را به بحث و بررسی گذارند، چالش‌هایی که حوزه‌های متنوعی از بهداشت و تغییرات جوی تا آینده اشتغال را دربر می‌گرفت.

بزرگ‌ترین حضور مربوط به صنایع را گروه بانکداری، بیمه و مدیریت دارایی‌ها تشکیل دادند. در این گروه ۴۸۰ نفر شامل سرمایه‌گذاران نهادی و مقامات بانک‌های مرکزی حضور داشتند. صنعت رسانه‌ها و سرگرمی، دومین گروه بزرگ در این گردهمایی بودند. در این گروه غیر از ۵۰۰ روزنامه‌نگاری که اخبار اجلاس را پوشش می‌دادند، ۲۰۰ نفر حضور داشتند . در این اجلاس، دو قاره آفریقا و آمریکای‌شمالی به لحاظ مساوات در تعداد زنان و مردان شرکت‌کننده پیشرو بوده‌اند. در حدود یک چهارم شرکت‌کنندگان از این دو قاره را زنان تشکیل دادند (۲۴ درصد). برعکس بدترین مناطق از این منظر را آمریکای‌لاتین (با ۱۰ درصد حضور زنان) خاورمیانه و شمال آفریقا ( با ۸ درصد حضور زنان) تشکیل دادند. به لحاظ آماری غرب اروپا با ۱۸ درصد حضور زنان در مرکز این طیف قرار دارد و این در حالی است که در سال ۲۰۱۵، شش کشور از این منطقه در صدر فهرست ۱۰ کشور موفق‌تر در مبارزه با خلأ جنسیتی قرار داشتند. میانگین سنی مردان حاضر در این اجلاس ۵۵ سال و زنان شرکت‌کننده ۴۹ سال بوده است.

گروهی تحت‌عنوان «شکل‌دهندگان به جهان» با ۵۰ نفر شرکت‌کننده و گروهی دیگر تحت‌عنوان «رهبران جوان جهان» با ۱۵۰ نفر شرکت‌کننده در کل نه‌تنها الگوهای کنونی رهبری در جهان را به چالش کشیدند، بلکه به نوبه خود در جوانسازی میانگین سنی شرکت‌کنندگان در اجلاس داووس نیز نقش مهمی ایفا کردند. جوان‌ترین شرکت‌کننده در اجلاس امسال داووس لیلیا بورووتس ۲۳ ساله بود که از اوکراین به‌عنوان یک «شکل‌دهنده به جهان» شرکت کرده بود. او که متولد سال ۱۹۹۳ است تنها چند ماه کوچک‌تر از هم رده‌های خود در این گروه به نام‌های خاویر آگوئرا از مادرید اسپانیا و آلاندرا کاریزا از جاکارتای اندونزی بود. یک شرکت‌کننده تازه‌وارد در اجلاس امسال داووس که در نوع خود بی‌همتاست، هوبو نام داشت. او یک روبات انسان‌نما است که می‌ایستد و راه می‌رود. هوبو امسال با والدین خود که از موسسه عالی علوم و تکنولوژی کره آمده بودند در داووس حضور یافته بود.