فولادمبارکه یک گزینه سود آور
دنیای اقتصاد: در حاشیه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه فولاد مبارکه اصفهان که روز سه شنبه سی تیر ماه سال جاری با حضور 91.3 درصد از سهامداران این شرکت بر گزار شد، پس از استماع گزارش مقبول حسابرس شرکت، سهامداران عمده فولاد مبارکه از سرمایه گذاری در بزرگترین فولادساز کشور ابراز خرسندی نمودند. به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در حاشیه برگزاری این مجمع با نمایندگان شرکتهای سرمایه گذاری صدر تأمین، شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان و نماینده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفتگویی صورت گرفت تا از نظر آنها را پیرامون اهداف و دستاوردهای سرمایه گذاری در فولاد مبارکه آگاهی یابیم:

باب اله زاده مدیر مجامع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران:
تلاش برای توسعه فولادکشور

مدیر مجامع ایمیدرو با تأکید بر این مطلب که شرکت فولادمبارکه نهایت تلاش و کوشش خودرا در جهت توسعه فولادکشور بکار گرفته است، در پاسخ به این مطلب که ایمیدرو از چه زمانی سهامدار شرکت فولاد مبارکه اصفهان شده است تصریح کرد: قبل از اجرا شدن قانون اصل ۴۴، صد درصد سهام فولاد مبارکه مربوط به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بود و پس از آن براساس این قانون شرکت فولاد مبارکه به بخش خصوصی واگذارگردید، ضمن اینکه سازمان توسعه به منظور حفظ حاکمیت و استقلال، عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی براساس اصل۴۴ قانون اساسی تبصره ۱ ماده ۲ میبایستی ۲۰ درصد سهم دولت را در این نوع فعالیتها حفظ نماید.
وی ضمن ابراز خرسندی از عملکرد فولاد مبارکه گفت: براساس گزارش هیأت مدیره اهدافی که در مجمع سال92 تبیین شده بود، محقق گردیده حتی در بخش برنامه ها به بالاتر از اهداف هم رسیده بود.
باب اله زاده در پاسخ به این سؤال که آیا سرمایه گذاری در فولادمبارکه بازده مورد انتظار آن شرکت را فراهم نموده، اینچنین پاسخ داد: سرمایه گذاری در هرشرکت، کوتاه مدت؛ میان مدت و بلند مدت می باشد.
در این راستا هرچقدر سرمایه گذاری براساس توجیه اقتصادی صورت پذیرد، نتیجه خواهد داشت.که گزارش هیأت مدیره و صورتهای مالی ارائه شده این شرکت و میزان سهامداران شرکت کننده در این مجمع و رضایت سهامداران و تأیید صورتهای مالی نشان از رضایت می باشد.
وی خاطر نشان کرد: شرکت فولادمبارکه نهایت تلاش و کوشش خودرا درجهت توسعه فولادکشور بکار گرفته است لذا به دلیل رکود و شرایط تورمی و عدم نقدینگی در بخشهای مختلف صنعت رشد کمی همراه می باشد که در صورت بهبود شرایط اقتصادی و حذف تحریمها انشاء اله میتواند به چشم انداز ۱۴۰۴برسد.

متولیان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان:
سرمایه گذاری در فولاد مبارکه
بالاتر از سود بانکی

مهندس متولیان مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان تأکید کرد: شرکت فولادمبارکه اصفهان همواره بعنوان یک گزینه سود آور و مناسب در پرتفوی شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد قرار داشته است.
وی افزود: شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان در اسفند ماه سال 1386 به جمع سهامداران فولاد مبارکه اصفهان پیوست و به تدریج در طول سالهای گذشته بر سهام خود در این شرکت افزود به گونهای که در آخرین ترکیب سهامداران این شرکت ، سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با 13.66درصد، سومین سهامدار بزرگ فولاد مبارکه پس از سهام عدالت و ایمیدرو محسوب می شود.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان تصریح کرد: صنعت فولاد یکی از شاخص های مهم اقتصادی محسوب شده و نقش حساسی را در شالوده و زیربنای اقتصاد و به طور کلی در توسعه اقتصادی بازی می کند. صنایع پایه از قبیل حمل و نقل، ساختمان، ساخت ماشین آلات، معدن و دیگر صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی به صنعت فولاد، وابستگی زیادی دارند و به همین منظوردر سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور توجه جدی به صنعت فولاد به منظور تحقق اهداف رشد اقتصادی کشور شده است. شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان نیز در راستای تحقق مأموریت و رسالتهای خود از جمله سرمایه گذاری در صنایع مادر به منظور پیشبرد و تحقق توسعه اقتصادی کشور، بر خود لازم دانسته تا سهمی از این گذر داشته باشد.
متولیان در پاسخ به این سؤال که سرمایه گذاری در فولاد مبارکه تا چه حد بازده مورد انتظار شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان را تأمین نموده است اظهار نمود: فولاد مبارکه بعنوان بزرگترین واحد فولادی کشور با تولید بیش از نیمی از تولیدات فولاد کشور، در سالهای گذشته همواره با تعریف طرحهای توسعهای سعی در حفظ این جایگاه داشته است . رشد 50 درصدی تولید این شرکت از زمان سهامداری مهر اقتصاد در ابتدای سال87 تاکنون پس از گذشت 6 سال قابل تقدیر بوده است . در حالیکه تولید این شرکت در سال 87 در حدود 5 میلیون تن بوده است ، این میزان در سال 93 به حدود 7.5 میلیون تن رسید است .
همچنین در ادامه نیز فولاد مبارکه با توجه به سند چشم انداز و حفظ جایگاه خود برنامه های توسعهای عظیمی را تعریف نموده است در سند چشم انداز ۱۴۰۴ تولیدات خود را حداقل ۲ برابر میزان کنونی نماید این مهم برای شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان به عنوان یکی از سهامداران عمده بسیار حائز اهمیت بوده و در سالهای گذشته همواره با تزریق منابع مالی و شرکت در افزایش سرمایه های پی در پی فولاد مبارکه حمایت خود را از فولاد مبارکه نشان داده است.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با تأکید بر این مطلب که شرکت فولادمبارکه اصفهان همواره بعنوان یک گزینه سود آور و مناسب در پرتفوی شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد قرار داشته است گفت: متوسط بازده سالانه فولاد مبارکه از ابتدای حضور مهر اقتصاد به مراتب بیشتر از بازدهی سود بانکی بلندمدت بوده است،که با توجه به مقیاسهای سرمایه گذاری بسیار بالای آن مطلوب و مناسب ارزیابی می گردد. از این لحاظ این مجموعه، سرمایه گذاری در فولاد مبارکه را یکی از بهترین طرحهای سرمایه گذاری خود به شمار آورده و رضایت کاملی از آن دارد. ضمن اینکه در حال حاضر به دلیل رکود نسبی در صنعت فولاد چه در بازارهای داخلی و چه جهانی نمیتوان چشم انداز مطلوبی را در کوتاه مدت برای این صنعت متصور بود. اما از آنجاییکه شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان همواره نگاه بسیار بلندمدت در انتخاب طرحها و سهام شرکتها داراست، از اینرو برنامه ای برای خروج از این شرکت ندارد.
وی افزود: فولاد مبارکه در سالهای گذشته با پیشی گرفتن از نرخ رشد کلی صنعت فولاد در کشور توانسته سهم خود از کل تولیدات کشور را از حدود ۴۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش دهد و در مجموع ۵۰درصدتولیدات خود را در ۶ سال گذشته افزایش دهد که به منزله رشد سالیانه ۸.۳ درصدی بوده است. این در حالیست که متوسط رشد جهانی طی آن مدت ۴.۷ درصد بوده است. لذا تاکنون عملکرد بسیار مطلوبی از این شرکت شاهد بوده ایم. سند چشم انداز ۱۴۰۴ مبنی بر تولید ۵۴ میلیون تن فولاد می باشد که با عنایت به تمامی ملاحظات از جمله نیاز واقعی کشور، وجود زیرساخت های لازم از جمله برق، آب، گاز و بستر حمل ریلی در این افق کاملاً دور از دسترس میباشد.
متولیان با ذکر این مطلب که یکی از استراتژیهای اعلام شده از سوی فولاد مبارکه، حفظ سهم و جایگاه فعلی خود در بازار است، اذعان داشت: به منظور حفظ سهم 50 درصدی خود در تولید فولاد کشور و بازار، مطابق با سند چشم انداز، میبایست دوبرابر میزان فعلی تولید نماید باید در نظر داشت این امر غیر ممکن نبوده و به همت و جدیت بسیار بیشتری نیاز دارد . که انشاءاله با گشایش های که در سالهای آینده و پس از رفع تحریمها شاهد خواهیم بود، چرخهای توسعهای فولاد نیز با شتاب بیشتر به حرکت در خواهد آمد و شاهد تحقق برنامه ها خواهیم بود.

شیر محمد پور معاون اقتصادی و مالی شرکت صدر تأمین:
فولادمبارکه در سنوات اخیر مناسب بوده است
شرکت صدر تأمین از سال 1387 با هدف سرمایه گذاری در راستای سیاست هلدینگ مبنی بر فعالیت تخصصی در حوزه معدنی و صنایع فلزی، سهام فولاد مبارکه اصفهان را خریداری نمود. وی در همین رابطه ادامه داد: نظر به اینکه شرکت فولاد مبارکه یکی از شرکتهای مادر تخصصی و بزرگترین شرکت در حوزه صنعت فولاد و تأثیر گذار در اقتصاد ملی و همواره به دنبال اهداف توسعه صنعت فولاد در کشور میباشد و طرحهای توسعهای قابل اجرایی دارد و میتواند ارزش افزوده مناسب و مطلوبی داشته باشد، فلذا می تواند انتظارات این شرکت را فراهم نماید. معاون اقتصادی و مالی شرکت صدر تأمین افزود: بر اساس عملکرد سنوات اخیر فعالیت شرکت فولاد مبارکه از بازدهی مناسبی برخوردار بوده که این بازده ضمن تأمین انتظارات سهامداران، منجر به رونق اقتصادی و اشتغال زایی در استان و کشور گردیده است. ضمن اینکه در بحث رضایتمندی که تعامل برد - برد را باید درپی داشته باشد، بنابراین هر چقدر شرکت در راستای تأمین منافع ذینفعان همکاری و هماهنگی داشته باشد، به همان نسبت رضایت طرف مقابل نیز تأمین گشته است. شیر محمد پور خاطر نشان ساخت: شرایط کسب و کار تعیین کننده بر حفظ و نگهداشت سرمایه گذاری می باشد چنانچه بازدهی مناسب فراهم باشد، سهامدار از سرمایه گذاری حمایت می کند و حفظ و نگهداشت آن سرلوحه سازمانی می باشد.