انتقاد امام جمعه مشهد از نبود نقد منصفانه و صمیمانه

دنیای اقتصاد، گروه خبر- آیت‌الله احمد علم‌الهدی در دیدار اعضای شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب خراسان رضوی گفت: مسأله ما اصول ما است که در این اصول چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا مشترک هستیم. ما با بحث اصلاح‌طلب و اصولگرایی بیشتر از دید اندیشه غربی برخورد می‌کنیم تا دینی. به گزارش Alamolhoda.com ، امام جمعه مشهد گفت: اصلاح‌طلب‌تر از امام حسین(ع) نداریم که برای اصلاح امت جدشان قیام کردند. اصولگرا هم همین است، چون حاکمیت از آن خدا است و مظهر اجرائی‌اش از دید ما شیعیان، امام معصوم است و الان با غیبت امام معصوم ما با اهل سنت مبنای سیاسی یکسانی داریم و این ولی فقیه و حاکمی است که از طرف مجلس خبرگان که براساس نظام شورایی است و نمایندگان مردم هستند، تعیین می‌شود که حجت امام زمان(عج) است، پس نظام ما یک اصل دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر معنای اصلاح‌طلبی ریشه‌کنی مفاسد در همه عرصه‌ها در نظام ما باشد همه ما اصلاح‌طلبیم. اصلاح‌طلب و اصولگرا مقابل هم نیستند چون از نظر مبانی غربی مقابل اصلاح‌طلبان، محافظه‌کاران هستند. ما در اصول متحدیم و این اختلاف ما در سلیقه است. مشکل ما در مملکت به‌خاطر این بوده که تفاهم ما در سلایق ضعیف است و نه نقد منصفانه و صمیمانه داشتیم و نه توجیه درستی از سلایق خود. امام جمعه مشهد تصریح کرد: بنده انسان متحجری نیستم و ۲۳ سال سابقه مدیریت دانشگاهی دارم که در همه عرصه‌ها نیروساز انقلاب بوده و هست و در همه ابعاد از آن تغذیه می‌کند. بنده با این ارتباط شدید و قوی با جوانان، مشکلات آنان را درک می‌کنم و این نرسیدن به وضع زندگی جوانان، مشکلاتی را درست می‌کند که در عرصه‌های مختلف توسعه مفاسد اجتماعی و ... تاثیر گذار است.

علم‌الهدی گفت: مبنای ما در مورد مسأله زن همان مبنای حضرت زهرا (س) و زینب (س) و یک مبنای دینی است که در همه عرصه‌ها جایگاه و خصوصیات زن محفوظ است. عقیده ما درباره فعالیت اجتماعی و سیاسی زن این است که او باید در جای خود قرار گیرد و نقشی را بپذیرد که مرد توان آن را ندارد و در عرصه اجتماعی و سیاسی دوشادوش مرد فعالیت کند. تعبیر امام علی(ع) درباره زن باید رعایت شود یعنی حالت ریحانه بودن زن چه از نظر حقوق و چه حدود در همه عرصه‌ها باید حفظ شود. امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنانش گفت: بحث ولنگاری فرهنگی که رهبری فرمودند، به‌خاطر نبود پدافند فرهنگی مناسب است. پدافند فرهنگی در کنار فرهنگسازی برای ما اصل است. باید پدافند فرهنگی بیاید و جامعه را پاک و تمیز کند، سپس کار فرهنگی مناسب جواب می‌دهد. متولیان فرهنگی ما باید همه نیروها را به‌کار گیرند و طرح و برنامه مناسب برای پدافند فرهنگی بدهند.

تخریب دولت، تخریب نظام است

به گزارش «دنیای اقتصاد»، رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب خراسان رضوی در این دیدار با بیان اینکه اصلاح‌طلبان، مبانی فکری امام خمینی(ره) را سرمایه اجتماعی نظام و منویات و مبانی فکری مقام معظم رهبری را نیز منطبق بر نظرات امام می‌دانند، گفت: معتقدیم باید در عمل از فرمایشات ولایت فقیه در جامعه حمایت کرد. وقتی رهبری از دولت و برجام حمایت می‌کنند، برای ما قابل‌فهم نیست که افرادی بیایند و این فرمایشات را زیر سوال ببرند. شهناز رمارم در ادامه گفت: ما برجام را سرمایه نظام و کشور می‌دانیم نه فقط سرمایه دولت و اعتقاد داریم حمایت از دولت در راستای حمایت از نظام است و تخریب دولت، تخریب نظام است.

لزوم حفظ جایگاه روحانیت

این فعال اجتماعی سیاسی در ادامه با سرمایه تاریخی و مردمی دانستن نهاد روحانیت، این نهاد را ملجاء و پناهگاه مردم خواند و گفت: هرجا مردم با حاکمیت مشکل داشتند به روحانیت پناه می‌بردند و این نهاد، نقش موتور محرکه حرکت‌های اجتماعی را در تفکر سیاسی ما دارد. رمارم ادامه داد: وقتی با اندیشه مذهبی و نگاه دینی به مسائل نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم و معتقدیم اگر نهاد و مرجع روحانیت تضعیف شود، طبیعتا تفکرات دینی مردم نیز سست می‌شود. ما در طول تاریخ به‌گونه‌ای شکل گرفته‌ایم که دین بدون روحانیت معنا نمی‌شود و می‌خواهیم شأن و منزلت روحانیت حفظ و خلأ ایجاد شده میان مردم و روحانیت برطرف شود. رمارم ادامه داد: روحانیت باید قبل از مردم و بهتر و زودتر از آنان مشکلات را درک و فهم کنند که لازمه‌اش داشتن ارتباط مستمر با مردم است.

سلیقه متفاوت جوانان به معنی دوری از دین نیست

رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب خراسان رضوی در ادامه با پراهمیت دانستن فراهم کردن وسایل پیشرفت، کار و شادی جوانان، غفلت از آن را موجب بالارفتن آمار اعتیاد، خودکشی و طلاق دانست و افزود: وجود این آسیب‌ها در میان جوانان به این دلیل است که به مسائل آن‌ها اعم از شغلی، فکری و فرهنگی توجه لازم نمی‌شود و یا با یک نگاه تنگ‌نظرانه و یک‌سویه با جوانان برخورد می‌شود. رمارم با اشاره به معضل جدی شکاف بین جوانان، خانواده و حکومت، گفت: مشکل ما این است که جوانان را نمی‌فهمیم و نتیجه آن شکاف بین‌نسلی شده است و حتی در خانواده‌های مذهبی هم عدم‌فهم متقابل جوان‌ها و خانواده باعث ایجاد شکاف و دوری از هم شده است و با وجود انبوه اطلاعات در فضای مجازی این قشر از جامعه که به صورت بالقوه فرصت محسوب می‌شوند، به تهدید تبدیل شده‌اند. وی ادامه داد: نباید جوان را در مقابل خود احساس کنیم و سلیقه متفاوت جوانان را به معنای دوری از مذهب و دین ببینیم بلکه باید این سلیقه متفاوت را نوعی زیست جوانان امروزی محسوب کنیم.

دنیای امروز، خانه‌نشینی زنان را برنمی‌تابد

رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب خراسان رضوی با بیان اینکه به فمینیسم مصطلح در نگاه عامیانه معتقد نیستیم، گفت: ما به فرصت‌های برابر که در قانون اساسی برای زنان دیده شده است، معتقد هستیم و دادن فرصت‌های برابر به زنان را مستلزم نگاه و تعریفی دوباره از زن می‌دانیم که بازهم به تعریف مجدد روحانیت به‌عنوان گروه مرجع که چگونه به زن نگاه می‌کند، نیازمندیم. رمارم ادامه داد: شرایط کنونی دنیا خانه‌نشینی زن را برنمی‌تابد، ما هرچه به خانه‌داری زن تاکید کنیم، جهان امروزی نمی‌پذیرد. امروزه دنیا به این ۵۰ درصد به‌عنوان منابع انسانی و فرصتی برای بالابردن بهره‌وری اقتصادی و پیشرفت کشورها نگاه می‌کند. البته ما هم به اهمیت حفظ بنیان خانواده و نقش مادری و همسری زن واقف هستیم و بر آن صحه می‌گذاریم اما این به معنای ندیدن قابلیت‌ها و توانمندی‌های زنان و دختران مستعدمان نیست.

بدحجابی، ناهنجاری اجتماعی است نه دینی

این فعال مدنی با اشاره به ناهنجاری‌هایی در بعد حجاب که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم، گفت: ما به‌عنوان زنان اصلاح طلب این رفتارها را نوعی واکنش دختران نسل جدید در مقابل دیده نشدن می‌بینیم، یعنی وقتی دختران و زنان ما دیده نشوند، واکنش منفی و تقابلی نشان می‌دهند اما متاسفانه عده‌ای این رفتارهای هنجارشکن را علت می‌دانند نه معلول. رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب خراسان رضوی با درخواست از نهادهای دست‌اندرکار و متولیان فرهنگی برای هزینه نکردن سرمایه اجتماعی روحانیت برای رفع این ناهنجاری‌ها، گفت: تقاضای ما از محافل و مراجع دینی این است که این رفتار دختران ما را هنجارشکنی دینی نپندارند و آن را یک هنجارشکنی اجتماعی ببینند و راه حل آن را به روانشناسان، جامعه شناسان و متخصصان اجتماعی واگذار کنند.

رمارم در پایان با اشاره به شرایط حساس کشور در منطقه‌ای که دچار ناامنی و جنگ است، گفت: باید در برابر دشمن خارجی متحد شویم و اگر زمان‌شناس و موقعیت‌شناس نباشیم و توان خود را به جای مقابله با دشمن اصلی، صرف حذف و انزوای یکدیگر کنیم، به خطا رفته‌ایم. وی ادامه داد: ما اصلاح‌طلبی را نوعی خوانش و فهم از انقلاب معطوف به رهبری و اندیشه‌های امام و ولایت فقیه می‌بینیم که در کنار سایر خوانش‌ها، منظومه انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهند و معتقدیم این خوانش در چارچوب اصول اولیه انقلاب، امکان حل معضلات اقتصادی و فرهنگی جامعه را دارد.

آمارهای نامتناسب با شان مشهد

الهه قلی‌زاده، عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب خراسان رضوی نیز در این دیدار با برشمردن مشکلاتی که کلان‌شهر مشهد با آن مواجه است گفت: آمارهای نامتعارفی در کلان‌شهر مذهبی دنیا اعلام می‌شود و کسب رتبه اول و دوم در ۱۷ نوع بزه و همچنین رتبه اول خشونت کلامی علیه زنان در کشور، زیبنده مشهد نیست. قلی‌زاده با دعوت از مسئولان به سعه‌صدر بیشتر در برابر مسائل فرهنگی جوانان گفت: همه ما در این شهر سوار بر یک کشتی هستیم و برای حل مشکلات و معضلات شهر بهتر است از تمام طیف‌های فکری و جریان‌های سیاسی بهره گرفته شود و از روش تعامل‌محور به‌جای تقابل با یکدیگر استفاده کنیم.

درخواست رد رفتارهای خشونت محور

معصومه ریاحی، عضو دیگر شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح طلب نیز در این دیدار با تاکید بر نگاه فراگیر نماینده ولی فقیه که قوام در استان و تسریع زمینه تحقق مطالبات مردم را فراهم می‌کند، گفت: توجه به افکار سیاسی مختلف در استان می‌طلبد که اصلاح‌طلبان هم پیش از خطبه‌های نماز جمعه به ایراد نظرات و دیدگاه‌هایشان بپردازند. مشاور اسبق استاندار خراسان رضوی در امور بانوان با قابل‌توجه دانستن اقدامات اخیر آستان قدس پیرامون توجه به نیازمندان گفت: لازم است نماینده ولی‌فقیه و خیّرین با همراهی دولت، نسبت به تسهیل روند ایجاد اشتغال پایدار، فقرزدایی و زمینه‌سازی تبدیل مشهد به الگویی در این زمینه که از تعهدات اصلی ارکان حاکم در استان است، همت گمارند که انعکاس سیر و روند آن در پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه از ضروریات است. ریاحی در ادامه خواستار همراهی نماینده ولی فقیه در رد رفتارهای خشونت‌محور با موضوعات فرهنگی در جامعه، از طریق برگزاری جلسات تخصصی با حضور متولیان مربوطه و فعالان موثر افکار سیاسی شد. صدیقه موافق، یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب خراسان رضوی هم در ادامه این جلسه به بیان نظرات خود درباره موضوعات روز و ارائه راهکارهایی برای ارتباط هرچه بهتر نهادهای حاکمیتی با جامعه و به‌ویژه جامعه زنان و اقلیت های دینی پرداخت.

انتقاد امام جمعه مشهد از نبود نقد منصفانه و صمیمانه

انتقاد امام جمعه مشهد از نبود نقد منصفانه و صمیمانه

انتقاد امام جمعه مشهد از نبود نقد منصفانه و صمیمانه