تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی با تدبیر دولت و تسهیلات بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن بعنوان تنها بانک توسعه‏ای در حوزة صنعت، معدن و زیرساخت، دردوره دولت تدبیر و امید موفق شده است با راه اندازی کامل ۱۲ طرح نیروگاهی، هریک به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات و ۲۴ نیروگاه کوچک مقیاس که در مجموع بیش از سه میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار تسهیلات ارزی توسط بانک صنعت و معدن به آن ها اختصاص یافته، افزون به دوهزار اشتغال مستقیم ایجاد نماید . از میان این طرح ها عملیات اجرایی ۵ طرح بزرگ شامل نیروگاه های آذرخش گلستان ، مولد برق یزد ، تولید برق خوزستان مپنا(بهبهان)نیروگاه کرمانیان(سیرجان) ماهتاب کهنوج و ۶ طرح مقیاس کوچک نیروگاهی با تسهیلات ارزی بالغ بر ۱ میلیارد و دویست میلیون دلار به پایان رسیده و راه اندازی آن ها با موفقیت انجام شده و ضمن ایجاد یکهزار و ۶۰ شغل مستقیم حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات برق به ظرفیت فعلی کشور اضافه نموده اند.

بعلاوه طرح های در دست احداث نیروگاهی تامین مالی شده بوسیله بانک صنعت و معدن عبارتند از: تولید و گسترش برق امیرکبیر(نیروگاه رود شور) ، تدبیرسازان سرآمد (نیروگاه ارومیه)، ساخت و بهره برداری انرژی نوین(نیروگاه کاشان)،توسعه انرژی شمال و جنوب (نیروگاه زنجان)، تولید نیروی جنوب شرق صبا (نیروگاه چاه بهار) ، تولید انرژی گستر قشم ، برق ماهتاب کاسپین و ۶ طرح مقیاس کوچک که با بهره مندی از حدود ۱ و نیم میلیارد دلار تسهیلات این بانک مراحل اجرایی خود را می گذرانند و با رسیدن به مرحله بهره برداری ۷۰۰ شغل مستقیم ایجاد خواهند کرد. در ضمن برای طرح جدید راشد تربت حیدریه و ۱۲ طرح نیروگاهی مقیاس کوچک با قابلیت اشتغالزایی ۳۰۰ نفر مبلغ ۳۷۵ میلیون دلار تسهیلات توسط این بانک به تصویب رسیده است . ظرفیت تولید برق کشور ۶۸ هزار مگاوات است که حدود ۹ درصد ، یعنی ۶ هزار مگاوات آن را بانک صنعت و معدن تامین اعتبار ارزی کرده است.

با اعطای تسهیلات بانک صنعت و معدن به بخش پتروشیمی ، نفت و گاز کشور برای ۶ هزار و ۵۲۰ نفر در یک دوره ۴ ساله ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ اشتغال مستقیم ایجاد می شود. این در حالی است که با اعطای تسهیلات ۸۵۵ میلیون یورو برای راه اندازی سه مجتمع عظیم پتروشیمی کاویان، لرستان و مهاباد در دوران دولت تدبیر و امید برای دوهزار و ۹۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. در حال حاضر طرح های پتروشیمی مسجد سلیمان، ایلام ، هنگام و بوشهر با یکهزار و ۲۷۸ میلیون یورو تسهیلات بانک صنعت و معدن در حال اجرا است که با اتمام آن ها دوهزار و ۶۶۷ شغل ایجاد خواهد شد. تصویب ۶۷۸ میلیون یورو برای دو طرح آدیش جنوبی و پالایشگاه گاز بید بلند نیز از دیگر اقدامات بانک صنعت و معدن در همین مدت و در راستای تامین مالی طرح های پتروشیمی، نفت و گاز است که نتیجه آن ایجاد ۹۰۰ شغل خواهد بود. رقم تخصیص تسهیلات به طرح های فوق ۲ میلیارد و ۸۱۱ میلیون یورو است که در دوران چهارساله ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ انجام یافته و برای ۶ هزار و ۵۱۷ شغل ایجاد می کند. این بانک در مدت یاد شده فعالیت های شرکت ملی نفت ایران شامل پیمانکاران میادین نفت و گاز خلیج فارس و صادرات محصولات نفتی ، هریک به میزان ۵۰۰ میلیون دلار را نیز تامین مالی کرده است. در زمینه طرحهای فولادی نیز با به بهره برداری رسیدن ۱۱ طرح جاری فولادی که با تسهیلات بانک صنعت و معدن در حال اجرا هستند برای ۷ هزار و ۳۴۰ نفر در کشور اشتغال ایجاد میشود.

طرح های یاد شده شامل فولاد روهینا جنوب دردزفول خوزستان، فولاد مادکوش هرمزگان ، ذوب آهن پاسارگاد فارس ، ذوب آهن ازنا لرستان ، فولاد میانه آذربایجان شرقی، فولاد سپید دشت چهار محال و بختیاری ، فولاد قائنات خراسان جنوبی ، فولاد سبزوار خراسان رضوی ، فولاد شادگان خوزستان ، فولاد نیریز فارس و فولاد بافت کرمان می گرددکه با آغاز به کار آنها تحول بزرگی در عرصه تولید و اشتغال کشور ایجاد خواهد شد. یاد آور میشود که شرکت فولاد و آهن ارفع در اردکان یزد با ۱۹۴ میلیون یورو تسهیلات بانک صنعت و معدن در استان یزد به بهره برداری رسیده و ۸۱۷ شغل مستقیم ایجاد کرده است. تصویب ۱۵۳ میلیون یورو تسهیلات برای احداث فولاد مکران در چابهار سیستان و بلوچستان با ۵۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم مجموع تسهیلات تخصیصی بانک صنعت و معدن را برای افزایش ظرفیت فولاد در کشور ، به ۳ میلیارد یورو و مجموع اشتغال حاصل از آن را به ۸ هزار و ۶۶۰ نفر می رساند.

معادل ۵۰ درصد از ظرفیت تولید فعلی فولاد کشور که بالغ بر ۱۷ میلیون تن است ، در دوران دولت تدبیر و امید توسط بانک صنعت و معدن به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی بخش صنعت و معدن کشورمان تامین مالی ارزی شده است و بدینوسیله طی سه سال آینده تولید فولاد کشور از رقم ۲۵ میلیون تن در سال عبور خواهد کرد و سهم ایران را از تولید جهانی فولاد از ۱ درصد به ۱ و نیم درصد افزایش خواهد دادکه منجر به ارتقاء جایگاه ایران از رتبه ۱۴ به ۱۱ خواهد شد. یاد آور می شود که منابع ارزی تخصیص یافته به صنعت فولاد ، از محل منابع صندوق توسعه ملی و خط اعتباری چین تامین شده است. در صنعت کاشی در دوران دولت تدبیر و امید ۶ طرح تولید کاشی با استفاده از تسهیلات بانک صنعت و معدن به بهره‏برداری رسیده و تعداد ۷ طرح در حال اجراست.

میزان تسهیلات ارزی این طرح‏ها حدود ۱۵۶ میلیون یورور، تسهیلات ریالی ۵۵ میلیارد تومان بوده و مجموع اشتغال ایجادشده به یکهزار و ۱۱۰۰ نفر می‏رسد. در صنعت سیمان نیز بانک صنعت و معدن تسهیلاتی بالغ بر۹۸۲ میلیارد تومان را به ۶ طرح سیمانی کشورمان تخصیص داده است که با بهره برداری از آنها برای ۱۳۶۰ نفر اشتغال مستقیم فراهم می شود. از میان این طرح ها ، طرح های سیمان غرب آسیا در خراسان رضوی ، سیمان خاکستری نی ریز در استان فارس ، سیمان مهر ماکو در آذربایجان غربی و خاور سیمان پارسیان در چهارمحال و بختیاری با ۸۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانک صنعت و معدن در حال اجرا هستند که با راه اندازی آن ها ۱۰۲۰ شغل مستقیم ایجاد می شود. تصویب ۱۶۳ میلیارد تومان برای دو طرح سیمان سفید زاگرس در لرستان و سیمان فارس در استان فارس از دیگر اقدامات بانک صنعت و معدن در زمینه تامین مالی طرح های سیمانی بانک صنعت و معدن به عنوان مبانی توسعه صنعتی است که حاصل آن ایجاد شغل برای ۳۳۵ نفر خواهد بود.

بانک صنعت و معدن در این دوران ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات داخلی و ۱۰۲ میلیون یورو تسهیلات ارزی به صنایع داروسازی اختصاص داده که ضمن کمک به ایجاد خودکفایی در تولید داروهای انسانی و دامی زمینه اشتغال ۱۲۱۰ نفر را خواهد آورد. تامین پروژه های زیربنایی همچون پروژه قطار سریع‏السیر تهران-قم-اصفهان به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، تامین مالی طرح برق‎سازی قطار تهران-مشهد به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و تامین مالی ۱۰۰ میلیون دلاری برای تجهیز خط ۳ مترو تهران از دیگر خدمات بانک صنعت و معدن در دولت تدبیر و امید است. تامین مالی خرید هواپیمای ایرباس و تعمیر و نوسازی ۲۵ دستگاه موتور هواپیما در راستای نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل هوایی از دیگر اقدامات این بانک در دولت تدبیر و امید است. در زمینه تامین مالی بدهی سازمان‏های دولتی به نهادهای بین‎المللی توسط بانک صنعت و معدن در مدت یادشده، تامین مالی بدهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بیمه هرمس به میزان ۹۰ میلیارد تومان و تامین مالی بدهی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به بیمه هرمس به میزان ۵۶ میلیارد تومان و بیمه ساچه ایتالیا به میزان ۲۲۰ میلیون یورو از اقدامات مهم این بانک در دوران دولت تدبیر و امید بوده که موجب ایجاد تحرک منابع مالی بین المللی شده است.

بانک صنعت و معدن در سال های دولت یازدهم ( ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶)اعتبار احداث دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در یزد و سیستان و بلوچستان را تامین مالی کرده است. ایجاد ۳ واحد آب شیرین کن با ظرفیت ۳۰۰ هزار متر مکعب برای تامین آب مورد نیاز صنایع جنوب کشور با تامین مالی ۳۵۷ میلیون دلار از دیگر اقدامات این بانک است که گشایش اعتبار ۲ واحد آن ایجاد شده است. همچنین این بانک درزمینه تامین مالی صنایع دریایی پیشتاز بوده و مبلغ ۹۲ میلیون دلار تسهیلات ارزی و ۱۴۹ میلیارد تومان تسهیلات ریالی را به این صنایع اختصاص داده است. تامین مالی کسب و کارهای نوپا از دیگر اقدامات موثر این بانک طی چهار سال گذشته در جهت شناسایی موثر و تجاری سازی طرح های نوآورانه بوده است. تداوم اقدامات بانک در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و طرح رونق تولید طی در سال ۱۳۹۵، از تلاش بی‏وقفه کارکنان بانک صنعت ومعدن حکایت دارد. به نحوی که گرچه این بانک از بانکهای سپرده‏پذیر نمی‏باشد، لکن با تأمین مالی سرمایه در گردش حدود۱۵۸۶ واحد تولیدی کوچک و متوسط به میزان ۲۲۶۰ میلیارد تومان، رتبه سوم را در میان کلیه بانکهای کشوربدست آورده است. دستاوردهای بانک بعد از برجام نیز درخشان است. ایجاد رابطة کارگزاری با ۷۱ بانک خارجی در ۲۶ کشور مسیر گشایش اعتبار و جابجایی اطمینان‏بخش وجوه پروژه‏ها را، با هزینه‏ای کمتر از یک دهم در مقایسه با دوران تحریم، هموار ساخته است. بانک صنعت و معدن با اندوخته‏ای از دانش و تجربة ۶۰ ساله با حمایت دولت محترم، صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی گام‏های استواری را در مسیر «پیشرفت و توسعه» کشور برداشته و مصمم است که با اتکاء به خداوند سبحان این مأموریت را ادامه دهد.

تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی با تدبیر دولت و تسهیلات بانک صنعت و معدن