مسیر هموار

برای رئیس‌جمهور شدن در آمریکا ۲۷۰ آرای الکترال لازم است. هرکسی در روز هشتم نوامبر بتواند به چنین رای دست پیدا کند کلید کاخ سفید را به دست خواهد گرفت. به نظر می‌رسد با رویه به‌وجود آمده در عرصه انتخابات ایالات‌متحده، راه هیلاری کلینتون به کاخ سفید هموار شده است. دموکراتی که می‌تواند وارث یک دموکرات دیگر شود. سوای گاف‌هایی که حزب جمهوری‌خواه به رهبری دونالد ترامپ می‌دهد، اوضاع دموکرات‌ها از فردای کنوانسیون بهتر شده است. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که اوضاع کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون در نزد دانشگاهی‌ها در قوی‌ترین حالت خود است.

همچنین بر اساس آخرین تغییرات صورت‌گرفته در نقشه راه ریاست‌جمهوری ۳ ایالت به سمت هیلاری کلینتون متمایل شده‌اند. این ایالت‌ها هرکدام از وزن خوبی در انتخابات برخوردار هستند. در حال حاضر ایالت نیوهمپشایر با ۴ رای الکترال ایالتی رهبری را در میدان نبرد به وزیر سابق امور خارجه ایالات متحده داده است. در پنسیلوانیا نیز با ۲۰ رای الکترال، رهبری با نامزد دموکرات‌هاست. در ایالت ویرجینیا نیز میدان نبرد با ۱۳ رای الکترال به سود دموکرات‌هاست. در حال حاضر با توجه به مجموعه آرای الکترال، دموکرات‌ها با کسب این ۳۷ رای الکترال به ۲۷۳ رای الکترال رسیده‌اند. هیلاری کلینتون و دموکرات‌ها در حالی به این رقم رسیده‌اند که برای راهیابی به کاخ سفید داشتن ۲۷۰ رای الکترال کافی است و هر نامزدی که از مرز ۲۷۰ رای گذشت او رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده است.

دونالد ترامپ اگر قصد دارد در انتخابات آینده بازنده میدان نباشد باید رهبری یکی از ایالات بالا را دوباره به دست گیرد تا آرای هیلاری کلینتون به زیر ۲۷۰ رای الکترال برسد. در این شرایط اما نقشه راه موجود اگر تغییر نکند هیلاری کلینتون ممکن است با راهیابی به کاخ سفید به اولین زنی تبدیل شود که رهبری ایالات متحده را به عهده گرفته است. ۸۰ روز دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده باقی است و اخبار ناخوشایند پیرامون حزب جمهوری‌خواهان را دربر گرفته است. خبر فساد مالی رئیس کمپین انتخاباتی ترامپ و در نهایت استعفای او، با اول بودن هیلاری کلینتون در عرصه نظرسنجی‌ها همراه شده است. البته هنوز بخت و اقبال چندان از ترامپ فاصله نگرفته است و وی می‌تواند با کمی طرح و برنامه دوباره قدرتمندانه در نظرسنجی‌ها ظاهر شود. همچنین آرای هیلاری کلینتون به‌رغم اینکه رهبری را در نظرسنجی‌ها برعهده دارد اما در نظرسنجی‌های «PEW Research» مشخص شده پس از کنوانسیون کمی از آرای هیلاری کلینتون کاهش یافته است.

ترامپ عوض می‌شود؟

ترامپ برای اینکه بتواند دوباره موفق در عرصه‌ها ظاهر شود از هفته گذشته دست به تغییراتی زده است. ابتدا اینکه تیم تبلیغاتی و همچنین برخی از مدیران ارشد کارزار خود را تغییر داده است. از سویی وی با انتشار نامه عذرخواهی نشان داده است که قصد دارد تا لحن خود را کمی ملایم کند. این در شرایطی است که روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت که محافظه‌کاران به ترامپ ۳ هفته مهلت داده‌اند تا رفتار و گفتار خود را تصحیح کند، در غیر این‌صورت وی جایی در میان محافظه‌کاران نخواهد داشت. حالا به نظر می‌رسد ترامپ تغییرات مدنظر جمهوری‌خواهان را کلید زده است زیرا قصد ندارد به این راحتی عرصه را به هیلاری کلینتون واگذار کند. بیایید شرایط دو ماه گذشته را بررسی کنیم: موضوع رسوایی هیلاری کلینتون در ماجرای استفاده از ای‌میل شخصی به جای ای‌میل وزارت امورخارجه وی را در لبه پرتگاه قرار داده بود.

هر چند اف‌بی‌آی اعلام کرد که اظهارات هیلاری کلینتون را گرفته و وی خطای بزرگی انجام نداده است اما نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که اعتماد به وزیر امورخارجه ایالات‌متحده به مراتب پایین آمده است. همزمان با رسوایی دومی که برای حزب دموکرات به‌وجود آمد همگی بر این باور بودند که سقوط هیلاری کلینتون شدت پیدا خواهد کرد. رسوایی دوم هک شدن سرورهای مرکزی حزب دموکرات‌ها بود که در آن مشخص شده بود اعضای این حزب از هیلاری کلینتون جانبداری می‌کنند و همین امر بر طرفداران برنی سندرز گران آمده بود. البته برگزاری کنوانسیون جمهوری‌خواهان نیز مزید بر علت شد تا هیلاری کلینتون حتی در نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان برای نخستین‌بار از زمان آغاز مبارزات پایین‌تر از دونالد ترامپ قرار گیرد. اما با کنوانسیون دموکرات‌ها و حمایت بزرگان این حزب و همچنین جمهوری‌خواهان برجسته‌ای همچون بلومبرگ ورق به سود بانوی سابق نخست ایالات‌متحده برگشت. همچنین گاف‌های پیاپی خود دونالد ترامپ موانع را از پیش روی هیلاری کلینتون برداشت و چراغ قرمز برای وی سبز شد. زمانی که ترامپ در نظرسنجی‌ها، در دو سطح ملی و درون حزبی می‌درخشید، همزمان هیلاری کلینتون در هر دو عرصه با مشکل روبه‌رو بود. اما حالا هر چه عقربه‌های ساعت به جلو می‌روند اوضاع به سود هیلاری کلینتون در حال چرخش است. رسیدن به آرای الکترال ۲۷۳، درحالی‌که کمتر از ۸۰ روز دیگر به انتخابات باقی‌مانده است یک رکورد به حساب می‌آید.

مسیر هموار