شوک‎درمانی و متغیرهای بی‏ثبات، عامل تشدید رکود

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- نمایشگاه بین‏المللی مشهد شامگاه ۲۶ تیر ماه میزبان تلاشگران و دست‎اندرکاران عرصه صنعت خراسان رضوی بود که گرد هم آمده بودند تا روز ملی صنعت و معدن(۱۰ تیر ماه) را گرامی بدارند. در این همایش که به دلیل همزمانی روز ملی صنعت و معدن با ماه مبارک رمضان با اندکی تأخیر برگزار شد، دو تن از نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، استاندار، فعالان بخش خصوصی و جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند.

صنعتی شدن زیربنای تحریکات‏ توسعه‏ای

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این مراسم، صنعتی شدن را زیربنای قابل توجه و مهم تحریکات توسعه‏ای در هر کشوری دانست و اظهار کرد: در کشورهایی که بخش‎های صنعتی رشد نکرده است، سایر بخش‏ها نیز نتوانسته‏اند رشد همه‏ جانبه‏ای در آن جوامع ایجاد کنند. غلامحسین شافعی با بیان اینکه خطرناک‏ترین عقب‏ماندگی در هر کشوری زمانی اتفاق می‏افتد که صنعت آن کشور به قهقرا برود، خاطرنشان کرد: درآمد پایدار و رو به رشد در هر جامعه‏ای صرفا با توسعه صنعتی میسر است؛ صنعت به عنوان جایگاه تحولات تکنولوژیک، بهره‎وری را در تمام بخش‏های اقتصاد ارتقا می‏دهد و توسعه صنعتی می‏تواند سایر بخش‎ها را نیز صنعتی کند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه توسعه صنعتی نیازمند توسعه علم و فناوری است، تصریح کرد: اگر قرار است در جامعه‎ای منابع انسانی نیز رشد کند، بالاترین اثرگذاری را در این امر توسعه صنعتی خواهد داشت. شافعی به این نکته اشاره کرد که امروز صنعت ما که می‎تواند محور توسعه کشور باشد، با مشکلات عدیده‏ای مواجه است و افزود: صنعت ما امروز در دام یک رکود و بیکاری گرفتار است.

افزایش قیمت و کاهش تولید!

شافعی با بیان اینکه بر خلاف تمام تئوری‎های اقتصادی، در کشور ما علیرغم افزایش قیمت، تولید و سطح آن به شدت در حال کاهش است، عنوان کرد: دولت اخیرا با کمک‏ ابزارهای پولی و مالی به دنبال جان‏ بخشیدن دوباره به تولید است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر در اصلاح ساختار صنعت و اقتصاد گام مؤثری برنداریم، ممکن است از این حرکت هم نتیجه مطلوبی حاصل نشود. نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر اینکه تجربه گذشته نشان داده صرفا تأمین منابع مشکلات را حل نمی‎کند، گفت: شوک‎درمانی در کنار متغیرهای بی‎ثبات اقتصادی عامل تشدید رکود است و نباید بدون فراهم آوردن بسترهای لازم اقدام به جراحی‎های عمیق اقتصادی کرد. شافعی با اشاره به اینکه تولید و صنعت ایران نتوانسته همپای توسعه جهان حرکت کند، تأکید کرد: توانایی تولید محصولات و خدماتی را داریم که اقتصاد جهانی در حال دورریخت یا بهینه‎سازی آن است و اگر این شرایط اصلاح نشود، صنعت و اقتصاد ما توسعه نخواهد یافت. وی با اعتقاد به اینکه رشد در تعداد واحدهای تولیدی بدون در نظر گرفتن چشم‏اندازی برای آن‎ها به توسعه منجر نخواهد شد، اظهار کرد: جامعه صنعتی ما باید به سمت پذیرش روش‎های جدید فکری برود و نباید رقابت را تنها در تکثر واحدها تعریف کنیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر لزوم ایجاد بستر مناسب و نظام انگیزشی برای سرمایه‎گذاری، یادآور شد: محیط کسب و کار ما هنوز انگیزه لازم را ایجاد نمی‏کند و بسترهای مورد نیاز سرمایه‏گذاری نیز فراهم نیست. شافعی با بیان اینکه قبل از ابزارها، باید به اهداف توجه کرد، گفت: تا زمانی که تولید، اقتصادی‎تر از سایر بخش‎های اقتصادی نباشد، تلاش‎های ما نتیجه لازم را نخواهد داشت؛ زمانی که واسطه‏گری در اقتصاد ما سود بیشتری داشته باشد، تمام منابع به این سمت سرازیر می‏شود و اکنون نیز شاهد این وضعیت هستیم بنابراین تولید باید اقتصادی شود.

لزوم ادغام بانک‎ها

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر لزوم یکپارچه کردن بخشی از تولیدات همگن و ادغام بانک‏ها تأکید و اظهار کرد: اندازه اقتصاد ایران توجیه‏کننده وجود این همه مؤسسات مالی نیست. شافعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بنگاه‏های دولتی و شبه‏دولتی جایگزین مناسب و پایداری برای بنگاه‎های خصوصی نیست، خاطرنشان کرد: نیازمند نگاه جدی دولت در توانمندسازی بخش خصوصی هستیم.. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی عملکرد نظام اداری کشور را غیرقابل اندازه‏گیری توصیف کرد و افزود: متأسفانه در چنین وضعیتی پاسخگویی مناسبی نیز وجود ندارد؛ برخورد دولت به ویژه رئیس‏جمهور با فیش‏های حقوقی برخی مدیران بسیار اقدام پسندیده‏ای بود و امیدواریم با افرادی که با تصمیمات اشتباه خود به اقتصاد کشور آسیب می‎زنند، برخورد شود.

مشکل مالیات بر ارزش افزوده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در بخشی از این همایش مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مشکلات صنعت برشمرد و تصریح کرد: در تمام دنیا مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‏کننده اخذ می‏شود اما در کشور ما به دلیل نامناسب بودن زیرساخت‏ها تولیدکننده باید آن را پرداخت کند که بار بزرگی بر دوش صنعت است. حمید گرمابی نرخ بالای بهره بانکی را از دیگر مشکلات صنایع کشور دانست و گفت: نرخ بهره بانکی در کشور ما جزء بالاترین نرخ‏های بهره در دنیاست و تولید ما با این نرخ‏ها نمی‏تواند با کشورهایی مانند چین و ترکیه رقابت کند. نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکود فعلی حاکم بر اقتصاد نیز به مشکلات صنعت دامن زده است، عنوان کرد: قاچاق کالا از دیگر مشکلات این بخش است و علاوه بر تلاش برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق، باید واردات نیز کنترل شود زیرا واردات فعلی علاوه بر نیاز بازار صورت می‏گیرد. گرمابی به این نکته نیز اشاره کرد که نرخ ارز باید ارتباطی با تفاوت نرخ تورم داخلی و جهانی داشته باشد اما در حال حاضر این نسبت برقرار نیست و از این بابت نیز صنعت ما متضرر می‏شود و با در نظر گرفتن تمام این مشکلات، رقابت برای صنعت ما در مقیاس جهانی بسیار دشوار است.

ناتوانی برای استفاده از علم تولیدی در صنعت

گرمابی با بیان اینکه صنایع های‏تک و دانش‎‏بنیان می‎تواند به افزایش ارزش افزوده صنعت کمک کند، افزود: در تولید علم رتبه پانزدهم دنیا را داریم اما رتبه تولید تکنولوژی ما حدود ۷۰ است که این رقم اصلا مطلوب نیست و به نظر می‎رسد نمی‏توانیم از علم تولیدی خود در صنعت استفاده کنیم؛ برای رفع این مشکل باید ارتباط تنگاتنگی بین صنعت و دانشگاه‏ها و پژوهشگاه‎های ما برقرار باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالگرد برجام، اظهار کرد: انتقاداتی به برجام مطرح می‎شود و برخی نیز از آن حمایت می‏کنند؛ اگر منصفانه نگاه کنیم، برجام فرصتی برای تولید کشور فراهم آورده است اما برای حصول نتایج بهتر باید زمان بیشتری به آن داد؛ بعد از برجام حدود سه میلیارد دلار سرمایه‏گذاری خارجی در کشور انجام شد. گرمابی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حمایت از صنایع تأکید و با اشاره به نرخ بالای بیکاری در بین فارغ‎التحصیلان دانشگاهی، خاطرنشان کرد: سالانه ۱.۲ میلیون نفر به خیل بیکاران کشور اضافه می‏شود که درصد بالایی از آن‌ها فارغ‎التحصیلان دانشگاهی هستند که ایجاد اشتغال برای آن‏ها نیازمند سرمایه بالایی است و یکی از بهترین راهکارها در زمینه اشتغال‎زایی برای آن‎ها، تأمین سرمایه برای فعالیت واحدهای تولیدی است.

نگاه حزبی مانع تحقق اقتصاد مقاومتی

استاندار خراسان رضوی دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، عنوان کرد: این نامگذاری فرصت مغتنمی برای اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است و هیچ بهانه‎ای از هیچ مدیر دولتی برای انجام ندادن اقدامات لازم برای تحقق سیاست‏های اقتصاد مقاومتی پذیرفته نیست زیرا امروز تمام قوا برای اجرای سیاست‏های اقتصاد مقاومتی آماده هستند. علیرضا رشیدیان ادامه داد: اگر صاحبان تریبون به جای کمک‏ کردن به اجرای سیاست‏های اقتصاد مقاومتی، به دنبال منافع جناحی و حزبی باشند، حرکت‏های ما در راستای تحقق این سیاست‏ها ناکام و ابتر خواهد ماند. وی همکاری همه اقشار جامعه اعم از مردم و مسئولان را لازمه تحقق سیاست‏های اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید و رسیدن به اقتصاد تولیدمحور دانست و بر لزوم تلاش همه برای فرهنگ‏سازی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و استفاده از کالاهای داخلی تأکید کرد. استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر اقتصاد ما دانش‏بنیان و بر اساس مزیت‏های بین‏المللی نباشد، آینده روشنی در اقتصاد نخواهیم داشت، عنوان کرد: مدیرانی که تولید خود را سر پا نگه داشته و اشتغال را درون مجموعه خود حفظ کرده‏اند، قهرمان ملی و قابل تقدیر هستند.

لزوم تفویض اختیار به استان

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این مراسم با انتقاد از اینکه برخی مسائل در استان قابل حل نیست، با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه خراسان رضوی در کشور، خواستار تفویض بخشی از اختیارات وزرا به استاندار این استان برای تسریع در رفع مشکلات و موانع واحدهای تولیدی شد. سیدحسن حسینی قاچاق کالا و تولیدات زیرپله‏ای را از مشکلات تولیدکنندگان دانست و همکاری بیشتر دستگاه قضایی در مواجهه با صاحبان واحدهای تولیدی مشکل دار‎، جلوگیری از پرداخت فله‏ای یارانه‏ها و هدفمند شدن آن، تداوم دیپلماسی خارجی دولت برای ارتباط بیشتر با کشورهای خارجی به منظور چرخیدن روان‏تر چرخ صنعت را خواستار شد.

تدوین نقشه راه صنعت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در بخشی از این همایش با اشاره به جهت‏گیری‎ها و اقدامات این سازمان در یک سال گذشته، گفت: یکی از انتقادات صاحب‏نظران نبود یک نقشه راه در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان بود که در یک سال گذشته برنامه‏ منسجم برای توسعه استان در این حوزه‏ها تدوین شد. راضیه علیرضایی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی توسعه صنعت و معدن هر شهرستان و برش استانی سند توسعه صنعت و معدن کشور برای خراسان رضوی در سال گذشته، تصریح کرد: در سال جاری نیز برش استانی برنامه ششم توسعه و برنامه اقتصاد مقاومتی تدوین و تصویب شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تقویت همکاری با تشکل‌های بخش خصوصی و مراکز علمی و دانشگاهی برای رفع موانع تولید و عارضه‎یابی واحدهای تولیدی، توازن توسعه و تمرکززدایی از مرکز استان از طریق توسعه بخش معدن و ... را از رویکردهای این سازمان برشمرد و افزود: در حوزه صادرات نیز برنامه ویژه‎ای برای حفظ بازارهای موجود و استفاده از فرصت‎های جدید پیش‏بینی کرده‎ایم و در این راستا نیازمند دیپلماسی فعال در شرق کشور هستیم.

بازگشت تملک 60 واحد تولیدی به صاحبان آن

به گزارش ایرنا، معاون اجتماعی و فرهنگی دادگستری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: با تلاش دستگاه قضایی در این استان ۶۰ واحد تولیدی که بابت بدهی‏های خود به بانک واگذار شده بود، به صاحبان آن‎ها بازگشت. سید امیر مرتضوی با اشاره به اینکه طی ۲۰ ماه گذشته، با تشکیل کمیسیون حل اختلاف صنعت، ۴۰۰ واحد تعطیل در خراسان رضوی به عرصه تولید بازگشتند، اظهار کرد: تشکیل کمیسیون حل اختلاف صنعت ابتکاری از سوی دادگستری این استان برای رفع مشکلات بخش تولید بود تا واحدهای صنعتی مورد حمایت قانونی قرار گیرند و به جای تشکیل پرونده از مسیرهای دیگر بتوان مشکلات آن‏ها را حل کرد. وی با بیان اینکه دستگاه قضایی برای بسیاری از سازمان‎ها یک نهاد شبه قضا ایجاد کرده است، عنوان کرد: این دستگاه برای بخش صنعت نیز اقدام به تشکیل کمیسیون حل اختلاف صنعت کرده و شیوه‎نامه آن را برای تصویب در مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون برای اجرا تنظیم کرده اما یک سال است که معطل مانده است. محمد استادی، مدیرعامل شرکت نان قدس رضوی نیز به نمایندگی از واحدهای تولیدی نمونه، گفت: سال ۸۸ قانون هدفمندی یارانه‏ها تصویب و بر اساس آن مقرر شد از محل واقعی کردن نرخ حامل‏های انرژی ۱۰ درصد به صنایع پرداخت شود که نهایتا این رقم به ۳۰ درصد افزایش یافت اما این رقم پرداخت نشد و با افزایش قیمت حامل‎های انرژی، موجی از تورم در کشور ایجاد شد و واحدهای تولیدی در تأمین نقدینگی با مشکل مواجه شدند و بحران امروز کشور از آنجا شروع شد.

رونمایی از کارت ویژه کارآفرینان

همچنین در این مراسم برای اولین بار از کارت ویژه کارآفرینان خراسان رضوی رونمایی و این کارت به صورت نمادین به استاندار اهدا شد. در پایان این مراسم نیز بیانیه پایانی توسط حسین متین‏راد، عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی قرائت شد.

در حاشیه:

شافعی در ابتدای سخنان خود صنعتگران را سخت‏کوش خواند و گفت: شاید اگر لقب «افسرده» هم به آن‎ها بدهیم، بی‏جا نگفته باشیم و آرزو می‏کنیم حرکت افسردگی در آینده به شادی و امید تبدیل شود. استادی در بخشی از سخنان خود با اشاره به بدهی دولت به صنایع از محل قانون هدفمند کردن یارانه‏ها، صنعتگران را طلبکاران نجیبی خواند و بر اهمیت آداب تعامل با طلبکار بر اساس توضیح‎المسائل مقام معظم رهبری تأکید کرد و گفت: بر این اساس فرد بدهکار باید اول بدهی خود را پرداخت کند و سپس نماز بخواند! استاندار به دلیل حضور در جلسه‎ای قبل از اتمام همایش، مراسم را ترک کرده بود؛ متین‏راد هنگام قرائت بیانیه پایانی، گفت: کاش استاندار نیز حضور داشتند؛ طنز تلخی است اما رئیس دولت قبل خطاب به دنیا گفته بود که آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه‏دانتان ... شود، شاید مصداق این مسأله برای داخلی‏ها نیز صدق کند زیرا در همایش‏های سال‏های گذشته قطعنامه‎های بسیاری صادر شد اما نتیجه‎ای حاصل نشد.

شوک‎درمانی و متغیرهای بی‏ثبات، عامل تشدید رکود

شوک‎درمانی و متغیرهای بی‏ثبات، عامل تشدید رکود

شوک‎درمانی و متغیرهای بی‏ثبات، عامل تشدید رکود

شوک‎درمانی و متغیرهای بی‏ثبات، عامل تشدید رکود

شوک‎درمانی و متغیرهای بی‏ثبات، عامل تشدید رکود

شوک‎درمانی و متغیرهای بی‏ثبات، عامل تشدید رکود