قطب سوم خودروسازی  در چابهار؛ چرا؟
طرح ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار یکبار دیگر این منطقه آزاد اقتصادی را به دلیل موقعیت مکانی و جغرافیایی مورد توجه قرار داد حال آنکه منطقه مذکور به دلایل مختلف از جمله مشکلات زیرساختی مناسب هنوز نتوانسته موفقیت چندانی در تجارت و ترانزیت کالا به کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی پیدا کند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که در شرایط کنونی با توجه به کندی توسعه زیرساخت‌ها به دلیل کمبود اعتبارات و مشکلات خاص دیگر، این منطقه نتواند در میان‌مدت موقعیت مناسبی پیدا کند. با این حال طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این منطقه در دولت یازدهم تبدیل به قطب سوم خودروسازی و پتروشیمی کشور شود.
برنامه‌ریزان اقتصادی کشور با این توجیه که منطقه آزاد چابهار از مزیت‌های بی‌نظیری در بخش حمل‌و‌نقل و ترانزیت برخوردار است منطقه مذکور را به‌عنوان قطب دومین صنعت بزرگ کشور قرار داده‌اند این در شرایطی است که قطب سوم خودروسازی پیش از این قرار بود در اصفهان و خوزستان شکل بگیرد، اما در مورد مزایای منطقه آزاد چابهار برای شکل‌گیری دو قطب پتروشیمی و خودرو می‌توان گفت که برخی موقعیت مکانی و جغرافیایی این منطقه را با منطقه آزاد فرودگاهی دبی که به عنوان منطقه آزاد برتر آینده در خاورمیانه شناخته شده مقایسه می‌کنند اما این دو منطقه از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوت به‌نظر می‌رسند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که منطقه آزاد فرودگاهی دبی تاکنون توانسته خود را از نظر جهانی به‌صورت یک « ‌هاب» مهم تجاری حفظ کند و به‌عنوان پل ارتباطی آسیا، اروپا و آفریقا مطرح باشد.
حال آنکه منطقه آزاد چابهار نیز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان موقعیت مشابه و استراتژیک منطقه آزاد فرودگاهی دبی را داراست. این در شرایطی است که چابهار چهار سال زودتر از منطقه آزاد فرودگاهی دبی راه‌اندازی شد. در این زمینه یکی از کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کند که چابهار توانایی تبدیل به ‌هاب شدن بین‌المللی در حوزه حمل‌و‌نقل هوایی را دارد. این در شرایطی است که این منطقه فاقد یک فرودگاه مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی منطقه آزاد و گردشگران است. امروزه آنچه وجود مناطق آزاد را در بسیاری از کشورهای جهان توجیه می‌کند عدم دریافت انواع مالیات و آزادی مبادلات کالا و وجوه نقدی است.
به این ترتیب مناطق آزاد در کشور ما نیز بر همین اساس راه‌اندازی شد حال آنکه نبود زیرساخت‌ها، اعتبارات و دیگر مشکلات، این مناطق را از اهداف اولیه خود بسیار دور کرد.حال ایجاد دو قطب خودروسازی و پتروشیمی در چابهار اگر چه می‌تواند این منطقه را به رونق مدنظر برنامه‌ریزان اقتصادی برساند، اما در وهله اول ایجاد زمینه و ساختارهای مناسب است که منجر به موفقیت هر طرح و ایده‌ای می‌شود. حال به سوال اول خود برمی‌گردیم و اینکه چرا چابهار به‌عنوان قطب سوم خودروسازی برگزیده شده است. در این زمینه معاون بین‌الملل منطقه آزاد چابهار در گفت‌و‌گو با آخر هفته به موقعیت مکانی و جغرافیایی این منطقه اشاره می‌کند و انتخاب چابهار را بهترین گزینه قطب سوم خودروسازی می‌خواند.
رحمانی تاکید می‌کند که این منطقه تنها بندر اقیانوسی ایران است که موقعیتی ژئواستراتژیکی دارد و در همسایگی با کشورهای CIS و همجواری با بازار 300 میلیونی این کشورها است. رحمانی در ادامه نزدیکی به کشور ترکیه به‌عنوان دروازه اروپا و همچنین قرارگیری در کریدورهای بین‌المللی حمل‌و‌نقل (6 کریدور) و قرار‌گیری در مسیر جاده ابریشم را از دیگر مزایای منطقه آزاد چابهار به‌عنوان قطب سوم خودروسازی می‌داند.
در این بین ظاهرا برنامه‌ریزان و طراحان قطب سوم خودروسازی مهم‌ترین و اثرگذارترین بخش تولید خودرو یعنی صادرات را نیز مدنظر قرار دادند؛ چراکه انتخاب چابهار به‌عنوان منطقه آزادی که نزدیک‌ترین بندر به کشورهای آسیای میانه است و از سوی دیگر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان دارد نیز از جمله مزایای این انتخاب محسوب می‌شود.
در این زمینه رحمانی عنوان می‌کند که منطقه آزاد چابهار قابلیت ایجاد ارتباط جاده‌ای و ریلی بین کشورهای شمالی ایران با حوزه خلیج فارس در کوتاه‌‌ترین مسیر را دارد. در ادامه معاون بین‌الملل منطقه آزاد چابهار به نیروی کار ارزان و همچنین پتانسیلی که در این زمینه وجود دارد اشاره و عنوان می‌کند که در این منطقه امکان سرمایه‌گذاری خارجی تا هر میزان وجود دارد به همین دلیل هر خودروساز خارجی می‌تواند با تضمین و حمایت سازمان، سرمایه خود جهت تولید خودرو را وارد این منطقه کند. در این زمینه یک کارشناس منطقه آزاد نیز عنوان می‌کند که چابهار به دلیل دسترسی به بازار کشورهایی که صنعت خودروسازی ندارند و با محدودیت‌هایی در صادرات خودرو نیز مواجه هستند بهترین گزینه برای قطب سوم خودروسازی محسوب می‌شود به‌خصوص آنکه با بازار 300 میلیونی کشورهای آسیای میانههمجوار است.
وی تاکید می‌کند که صادرات خودرو از منطقه آزاد چابهار به دلیل بندر اقیانوسی که دارد و همچنین راه‌های ارتباطی زمینی به‌راحتی انجام می‌شود و این مزیتی است که چابهار نسبت به دیگر مناطق آزاد دارد.
وی همچنین معافیت مالیاتی 20 ساله سرمایه‌گذاران در قطب سوم خودروسازی را انگیزه‌ای برای ورود سرمایه‌های خارجی به این منطقه می‌داند.