رسیدگی به پرونده‌ها سرعت گرفته است
همکاری صندوق تامین خسارت های بدنی در حوزه صنعت بیمه کشور از چه سالی و به چه نحوی آغاز شده است؟ صندوق تأمین خسارت های بدنی در بیست و سوم دی‌ماه سال 1347 به موجب قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی در مقابل شخص ثالث تأسیس گردیده و آیین‌نامه اجرایی آن در تاریخ 21/04/1348 به تصویب هیأت وزیران رسید. در آغاز اداره آن به عهده شرکت بیمه ایران بود ولی متعاقباً به موجب بند 6 ماده 5 قانون تأسیس بیمه و بیمه‌گری مصوب 30/04/1350 اداره صندوق به بیمه مرکزی واگذار گردید. در ادامه با تصویب قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث در 16/04/1387 مقررات موضوعه قبلی با هدف قضازدایی و گسترش حمایت از قربانیان حوادث رانندگی مورد بازنگری اساسی قرارگرفت و نهایتاً به موجب بند 94 قانون بودجه سال 1390 کل کشور، صندوق مذکور به عنوان نهاد عمومی غیردولتی به فهرست قانون نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب 19/04/1373الحاق گردید است.
با توجه به اختیارات قانونی، صندوق می تواند با ایجاد شعب و نمایندگی در جهت خدمت رسانی به زیاندیدگان درجای جای میهن عزیزمان اقدام نماید و در همین راستا با ایجاد شعب در استان اصفهان و کرمانشاه گام برداشته و در ادامه با ایجاد شعب در سایر مناطق کشور اقدام خواهد نمود.
میزان تعهدات صندوق برای میزان خسارت های بدنی معادل مبلغ مقرر در ماده 4 و تبصره ذیل آن در قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث می باشد.
لطفاً روند و سیر توسعه صندوق را شرح داده و بگویید عموماً خدمات ارائه شده از سوی شرکت شما چه طیفی از مشتریان را در بر میگیرد؟
توجه اساسی صورت پذیرفته در زمینه مأموریت، رسالت و هدف قانونگذار از تاسیس این صندوق که برمبنای حمایت از قربانیان و زیان‌دیدگان حوادث رانندگی قرار گرفته است، حاکی از آن است که قانون تاسیس صندوق از ارزشمندترین و مترقی‌ترین قوانین کشور عزیزمان می باشد که بدون منت و با حفظ شأن و منزلت، به دنبال ایجاد آرامش خاطر و عزت نفس در افراد جامعه، در قبال حوادث رانندگی فاقد پوشش بیمه‌ای، با جبران غرامت ایجاد شده می‌باشد.
هم اکنون این صندوق به عنوان یک نهاد عمومی- تخصصی و مجموعه سازمانی خدمتگزار، حلقه‌ای مهم از زنجیره ارزشمند پوشش ها و خدمات بیمه ای صنعت بیمه ،به مردم عزیز میهن اسلامی در سراسر کشور می باشد که در ارائه خدمات به گروه هدف خود در راستای تحقق عدالت اجتماعی ایفای نقش می نماید.
به استناد ماده 10 قانون اصلاح بیمه شخص ثالث رسالت صندوق عبارت است از :
« به منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی، خسارتهای بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضاء بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تأمین بیمه‌گر، فرار کردن و یا شناخته نشدن مسؤول حادثه و یا ورشکستگی بیمه‌گر قابل پرداخت نباشد یا به طورکلی خسارتهای بدنی خـارج از شرایط بیمه‌نامه (به استثناء موارد مصرح در ماده(۷)) تــوسط صندوق‌مستقلی به نام صندوق تأمین خسارتهای بدنی پرداخت خواهد شد. «
همچنین بنابر تکالیف مقرر گشته در زمینه شرکت های بیمه ، صندوق ملزم به تامین تعهدات این شرکت هادر صورت بروز وررشکستگی می باشد.
امکانات و توانمندی های شرکت شما به لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و نیز وجود پرسنل متخصص و آموزش دیده در حوزه این صنعت به چه نحو بوده و تا چه میزان در آموزش پرسنل برای خدمات رسانی به مشتریان موفق بوده اید؟
با عنایت به استراتژی های ترسیم گشته به منظور تحقق ماموریت و رسالت صندوق 2 چرخش بنیادین برای تداوم فعالیت تبیین و طراحی گشته است که عبارتند است:
هدف اول: ارتقاء جایگاه صندوق و تبدیل شدن به صندوق تخصصی و حرفه‌ای
هدف دوم: تبدیل از یک صندوق سنتی به یک مجموعه سازمانی نمونه
انتخاب این اهداف بر مبنای سرلوحه قراردادن دستورات مقام معظم رهبری، برنامه‌های دولت محترم تدبیر و امید و رهنمودهای اعضای محترم مجمع عمومی در جهت «ارتقاء جایگاه صندوق» و به چگونگی تحقق فرآیند «مجموعه سازمانی نمونه» بوده است.
اولین گام برای نیل به اهداف ترسیم گشته «طراحی و استقرار یک سیستم یکپارچه نرم‌افزاری» که در قالب استراتژی اول صندوق و به عنوان گام نخست این مهم طراحی شده است. در این راستا صندوق با شناسائی و احصاء فرایند مرتفع نمودن چالش ها و در نهایت با آسیب‌شناسی‌ که از مجموعه فعالیت‌ها صورت گرفت و همچنین با در نظر گرفتن حجم عملیات بالا، گردش مالی زیاد و دامنه فعالیت جغرافیایی گسترده، طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار یکپارچه و هوشمند با استفاده از ظرفیت‌های درونی و برون‌سازمانی شروع گردید و به لطف الهی در مدت هشت ماه نخست سال جاری با تلاش های صورت پذیرفته، گام های اساسی در زمینه طراحی ساختار مناسب جهت هوشمند سازی سیستم صورت پذیرفته و تا کنون بالغ بر 90 درصد از مراحل طراحی و اجرای این پروژه انجام شده است.
هدف کلی از طراحی سیستم هوشمند، از طرفی سرعت بخشی در زمینه تشکیل پرونده و حذف پروسه‌های زائد به منظور پرداخت هر چه سریعتر به گروه هدف و همچنین جلو گیری از هر گونه سوء استفاده احتمالی با استفاده از بانک های اطلاعاتی و هوشمند سازی سیستم بوده و از طرف دیگر دستیابی به ساختار مناسب سیستمی جهت گزارشگیری از عملکرد سازمان در سطوح مختلف مدیریتی می باشد.
بدیهی است در جهت نیل اهداف صندوق که همانا ارتقاء صندوق به عنوان مجموعه سازمانی نمونه ،توجه مدیریت سازمان به کارکنان به عنوان ارزشمندترین دارایی صندوق و در راستای افزایش انگیزه کارکنان، ارتقاء تعلق سازمانی، توانمندسازی، آموزش، افزایش مهارت‌ها و افزایش برنامه‌های رفاهی و پرسنلی، به لطف الهی تصمیمات بسیار مهمی اتخاذ شده است که در این زمینه به برنامه ریزی های صورت پذیرفته در راستای ارتقاء شغلی کارکنان، متناسب با نوع و میزان فعالیت آنها می‌توان اشاره نمود که این امر در گام نخست با تعریف شرح شغلی برای کلیه همکاران و در ادامه با به کار گیری روش های ارزیابی AHP و سایر نرم افزار های مرتبط زمینه برای ارزیابی کلیه کارکنان در دستور کار این استراتژی چهارم صندوق قرارگرفته است.
آیا در روند انجام فعالیت در حوزه صنعت بیمه با پیچیدگیهای خاصی در تصمیم سازی و نیز انجام امور اجرایی روبه رو شده اید؟
در زمیینه چالش های پیش رو در زمینه روند فعالیت در حوزه فعالیت های صندوق می توان به موانع ذیل اشاره نمود
الف)ساختار قانونی صندوق:اداره صندوق در قالب آیین نامه چگونگی اداره صندوق
ب)ساختار مدیریت منابع مالی صندوق:عدم تدوین فرآیند و مکانیزم اجرائی مناسب در خصوص وصول منابع الف و ب،عدم وجود مکانیزم نرم افزاری ،چالش های پیگیری مطالبات صندوق در حوزه بند ج...
ج)ساختار سازمانی اداره صندوق:
د)ساختار نرم افزاری صندوق:عدم وجود نرم افزار جامع و یکپارچه در سطح صندوق جهت پایش اطلاعات و چالش های پیش رو در زمینه گزارش گیری،...
و)مدیریت صندوق در حوزه های درون و برون سازمانی:عدم وجود ساختار سازمانی متناسب با وضعیت بهینه امور صندوق،عدم وجود شرح شغل و ضوابط در فرآیند های انتصاب ،استخدام،شناسائی و احصاءاشکالات صندوق با نهادهای برون سازمانی و تدوین فرایندرفع چالش های مذکور...
در مسیر حضور در بدنه صنعت بیمه کشور و انجام خدمات مرتبط به مشتریان، چه تجارت ماندگاری برای آن شرکت حاصل شده است؟
این زمینه از فعالیت ها را می توان به دو بخش تجارب حاصل گردیده در زمینه ساختار مجموعه‌ای وتجارب برون سازمانی صورت پذیرفته در جهت فعالیت های صندوق در زمینه همکاری با سایر نهادهای مرتبط در پیشبرد اهداف کلان و سازمانی صندوق تقسیم نمود.در زمینه های درون سازمانی می توان به ارزیابی و تسهیل چالش های موجود درزمینه مدت زمان بررسی پرونده،بهینه سازی روند وصول بند ج ماده ۱۱ قانون اصلاح بیمه شخص ثالث،...و در بخش دوم می توان به رایزنی های صورت پذیرفته در زمینه کاهش موانع قضایی،پیشنهادات ارائه گردیده در راستای الحاقیه بیمه شخص ثالث اشاره نمود.
آیا شرکت شما به عنوان یکی از اعضای خانواده صنعت بیمه کشور آمادگی حضور در پروژه های برون مرزی را دارد؟
با عنایت به اختیارات قانونی صندوق ،صندوق تامین خسارت های بدنی موظف به ارائه خدمات به زیاندیدگان ایرانی و غیر ایرانی در زمینه حوادث روی داده در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران می باشد و پروژه های انجام یافته در این راستا در زمینه تبادل تجربیات و اطلاعات صورت پذیرفته است.
آیا خدمات ارائه شده از سوی شما با نمونه های مشابه در کشورهای پیشرفته برابری دارد و اصولاً در چارچوب استاندارهای بین المللی قابل طبقه بندی است؟
از نمونه فعالیت های مشابه در زمینه اقدامات صندوق می توان به خدمات ارائه شده در کشورهای فرانسه،انگلیس،تایلند،ایرلند،هنگ کنگ ... اشاره نمود.در کشور فرانسه دامنه فعالیتهای سازمان مربوط در مقیاس کمک به قربانیان بسیاری از جرائم که خسارت دریافت نمی کنندتوسعه می یابد،در تایلند این نقش را شرکت های بیمه به عهده می گیرد،در آفریقای جنوبی این صندوق با منابع در آمدی و ساختار تعریف شده در حال فعالیت می باشد.
وضعیت حال حاضر صنعت بیمه کشور و ارائه خدمات مرتبط در این حوزه را در مقایسه با گذشته چگونه می بینید و چه چشم اندازی برای آینده آن متصورید؟
با عنایت به اینکه ماموریت صنعت بیمه ایجاد آرامش برای آحاد جامعه می باشد که این آرامش در ابعاد صنعتی،کشاورزی و خدماتی می تواند بستر مناسبی به جهت رشد و بالندگی کشور عزیزمان فراهم سازد.وضعیت صنعت بیمه در کشور را می توان از سه منظر سیاست های داخلی ،وضعیت منطقه ای و تحریم های سیاسی و اقتصادی وارد بر کشور مورد ارزیابی قرار داد که هر یک به نوبه خود سهم قابل توجهی در وضعیت این صنعت ایفا می نماید.هر چند تاثیر اقتصاد کشور بی تاثیر از تحریم های ناعادلانه نمی باشد ولی این امر به صورت مستقیم در رشد صنعت بیمه تاثیر گذار می باشد.بررسی روند فعلی صنعت بیمه در ماه های گذشته حاکی از آن است که این صنعت در سال جاری بر اساس آمارهای موجود از فعالیت شرکت های بیمه ،حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۳۷.۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۱۱۷.۱ هزار میلیارد ریال رسید واین دستاوردها و پیشرفت های فعلی در صنعت بیمه در شرایطی حاصل گردیده که برخی قدرت ها با بهانه جویی های واهی با توسل به تحریم های ناعادلانه و ضد بشری به اشتباه راهبردی خود علیه ملت مستقل و مقاوم و پرتوان ایران اصرار می ورزند. با توجه به استراتژی های پیش رو و سیاست گذاری ها در صنعت بیمه چشم انداز آینده، تقویت اثر بخشی اقدامات نظارتی و بالابردن بهره وری ... بوده و اثر گذاری این سیاست باتوجه به روند رو به رشد این صنعت کاملا مشهود می باشد.
به نظر جنابعالی صنعت بیمه در ایران به لحاظ تنوع، کیفیت و تعرفه خدمات در مقایسه با سایر کشورها دارای چه جایگاهی است؟
با توجه به آمار های موجود صنعت بیمه و مقایسه این روند با سایر کشورهای حوزه خلیخ فارس ، وضعیت فعلی صنعت بیمه در مقایسه با کشور های منطقه در وضعیت مطلوبی قرار دارد و لی مقایسه گزارش سال ۱۳۹۱ حاکی از ان است که صنعت بیمه کشورمان ۰.۲۳درصد ازکل بازار جهانی را به خود اختصاص داده که بیانگر فاصله قابل توجه این صنعت با سایر کشور ها می باشد. .با عنایت به دستورات مقام معظم رهبری در زمینه توجه بخشی به اقتصاد مقاومتی و چالش های بوجود آماده در سال های گذشته این صنعت به دلیل وابستگی در حوزه های هوایی و دریایی و ... نیازمند توجه بیش از پیش و حمایت بیشتر می باشد.
با توجه به فعالیتهای شرکت متبوع جنابعالی، چشم انداز توسعه آن را در آینده چگونه می بینید؟
با توجه به اهداف مشخص شده و در راستای ارتقاءجایگاه صندوق به عنوان یک مجموعه سازمانی نمونه، کلیه فعالیت های صندوق دراین استراتژی تبیین گردیده و درجهت دو محور برنامه ریزی شده که عبارتند از اول، ارتقاء جایگاه صندوق به صورت صندوق کاملاً تخصصی، حرفه‌ای و به عنوان حلقه‌ای از زنجیره خدمات و پوشش‌های بیمه‌ای صنعت بیمه و دوم، چرخش از یک سازمان سنتی به یک مجموعه سازمانی نمونه.