هادی پژوهش
دوازدهمین استاندار عصر پهلوی در خراسان حشمت‌اله قضایی بود. وی بعد از سجادی استاندار شد و پس از تحصیل وارد خدمت قضایی شد و تا مرحله دادستانی کل کشور ترقی نمود. قضایی در کابینه دکتر مصدق در اواخر سال ۱۳۳۰ به سمت استانداری خراسان منصوب گردید ولی مدت ماموریت او در خراسان زیاد به طول نیانجامید و بعد از چند ماه به تهران احضار شد.
سیزدهمین استاندار
احمد امامی سیزدهمین استاندار خراسان در عهد پهلوی است. وی پس از اتمام تحصیلات، خدمت خود در کادر قضایی وزارت دادگستری را شروع و مراحل ترقی تا مقام دادستانی دیوان عالی کشور را طی کرد. امامی در کابینه دکتر مصدق در سال ۱۳۳۱ شمسی به سمت استانداری خراسان منصوب گردید و تا بعد از وقایع کودتای زاهدی علیه دولت مصدق در سال ۱۳۳۲ در این سمت باقی بود. از جمله حوادث ملی در این دوره، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توسط فضل‌اله زاهدی با کمک مستقیم آمریکایی‌ها و سقوط دولت قانونی دکتر محمد مصدق است.

چهاردهمین استاندار
سرتیپ سیف افشار از خانواده علی اکبر سردار، معروف به سیف‌السلطنه فرزند حسین وزیرنظام بود. سرتیپ افشار پس از اتمام تحصیلات به خدمت ارتش درآمد و مراحل ترقی را در ارتش طی کرد و بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ در کابینه زاهدی به سمت استانداری خراسان رسید اما مدت استانداری وی بیش از یکسال طول نکشید. از جمله وقایع دوره استانداری افشار، شناسایی کانون سازمان کمونیستی افسران در ارتش، شهربانی و ژاندارمری بود که در خراسان نیز عده‌ای از افسران پادگان‌های نظامی، شهربانی و ژاندارمری در شهرهای مختلف دستگیر و تسلیم دادرسی ارتش شدند. در این بین تعدادی از آنان با حکم دادرسی ارتش اعدام شدند. (۱)علی اکبر سردار از خانواده افشار ارومیه بود که در دوران صفویه به آذربایجان کوچانیده شدند. سیف اله افشار دوران تحصیل مقدماتی خود را در خراسان گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به روسیه رفت و به تحصیل در یکی از مدارس نظامی این کشور در شهر پطروگارد پرداخت. وی پس از فارغ التحصیلی به ایران بازگشت و به خدمت در قزاقخانه پرداخت. افشار توانست در مدت کوتاهی به مقام سرتیپ دوم و سپس میرپنج در نظام کشور برسد و پس از آن احمدشاه قاجار به وی درجه سرداری داد و وی را ملقب به سیف السلطنه نمود. سیف السلطنه در زمان حضور رضاخان در وزارت جنگ در ارتش متحدالشکل وی حضور داشت و توانست عضو شورای عالی نظام شود.

بعد از کودتا، رضاخان، تمام دسته‌های ارتشی (ژاندارم، قزاق و وزارت جنگ) را یکنواخت و درجات را نیز یکی کرد. سیف السلطنه به‌همین جهت به درجه سرتیپی رسید، درصورتی که بنابر سوابقش باید به درجه بالاتری می رسید. از همین‌روکدورتی بین او و رضاخان به‌وجود آمد و سیف السلطنه افشار پس از مدتی در سال ۱۳۱۸ه.ش از نظام کناره گیری نمود. در سال ۱۳۳۲ در ایران کودتایی رخ داد که در آن بسیاری از نظامیان حضور داشتند و توانستند دولت مصدق را از کار برکنار نمایند و به جای وی فضل الله زاهدی توانست به حکومت و نخست‌وزیری برسد. در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد یکی از اعضای فعال شرکت در کودتا، سیف‌السلطنه افشار بود و برخی جلسات اعضای شرکت کننده در کودتا در منزل وی تشکیل می‌شد. پس از شکل گیری کودتای ۲۸ مردادماه و سقوط دولت مصدق و نخست وزیری فضل الله زاهدی، سیف السلطنه به خاطر رفاقت با سرلشکر زاهدی و همچنین حضور فعال در کودتایی که به سقوط مصدق انجامید، توانست به حکومت گیلان دست یابد و بعد از مدت کوتاهی نیز حکومت را برعهده گرفت . از دیگر فعالیت های سیاسی سیف السلطنه افشار در زمان رژیم پهلوی، حضور در مجلس سنا بود. وی در دوره دوم، سوم، چهارم و پنجم، به‌عنوان سناتور انتصابی از ناحیه تهران، به مجلس سنا راه یافت و... وی تا پایان عمر خود سناتور بود و در سال ۱۳۴۸ در شهر تهران از دنیا رفت. سیف‌السلطنه در خراسان دارای املاک بسیاری بود و از ثروتمندان و املاک داران بزرگ این منطقه به شمار می رفت.