ولخرج‌ها
قراردادهایی که باعث تعجب همه می‌شدند در فوتبال ایران سابقه داشته‌اند، اما پرداخت‌های خارج از عرف آنقدر زیاد شده‌اند که دیگر باعث تعجب کسی نمی‌شوند. فهرست زیر شامل تمام تیم‌هایی است که برای اولین بار برای بازیکن یا بازیکنانی پرداخت‌های خارج از عرف داشته‌اند. کسانی که مقدار قراردادها را تغییر دادند.
پیکان: پیکان تهران اولین تیمی بود که قراردادهایش با بازیکنان خارج از عرف قراردادهای زمان خودش بود. پیکان سال 48 با مربیگری آلن راجرز و بازیکنانی که از پرسپولیس گرفته بود، قهرمان لیگ فوتبال تهران شد و سال 49 به علت اختلاف مدیران و بازیکنان تیم منحل شد. بازیکنان پس از انحلال پیکان و یکسال دریافت دستمزد بالاتر از عرف زمان خودشان، دوباره به پرسپولیس برگشتند.
بانک تجارت: بانک تجارت که با خرید امتیاز تیم فوتبال بوتان صاحب تیم شده بود، با انتخاب ناصر حجازی با قراردادی سنگین به‌عنوان سرمربی و داشتن بازیکنانی مانند مجید صالح و ترابپور اولین تیم بعد از انقلاب بود که برای بستن تیمش ولخرجی کرد.
کشاورز: سیروس قایقران، زرینچه، کریم باقری و مجتبی محرمی بازیکنانی بودند که برای کشاورز بازی می‌کردند. باشگاهی که توسط وزارت کشاورزی و با حمایت مستقیم وزیر تاسیس شد و می‌توانست بازیکنان بزرگ فوتبال ایران را از باشگاه‌های خود خارج کند و به خدمت بگیرد. امتیاز کشاورز در سال ۷۵ پس از سقوط این تیم به دسته دوم واگذار شد.
بهمن: بهمن کرج با سرمایه‌گذاری برادران بهمن تاسیس شد و در همان ابتدای تاسیس و با جذب فیروز کریمی که پاس را ۲ سال پیاپی قهرمان لیگ آزادگان کرده بود، بازیکنان این قهرمان دوساله، پاس، را جذب کرد. بهمن ۲ سال نایب قهرمان لیگ و یکسال قهرمان جام حذفی شد، اما سرنوشتی بهتر از کشاورز نداشت و امتیازش در سال ۷۹ واگذار شد تا باز هم باشگاه پیکان تاسیس شود.
پرسپولیس با مدیریت عابدینی: عابدینی برای پرسپولیسی که مهدوی کیا و دایی را در اختیار داشت، کریم باقری را با قراردادی ۲۰ میلیون تومانی جذب کرد. کافی است بدانیم پیشنهاد استقلال به باقری هفت میلیون تومان بوده است تا بفهمیم که این قرارداد در آن زمان چقدر بالاتر از قراردادهای بازیکنان دیگر لیگ بوده است.
استقلال با مدیریت فتح‌الله‌زاده: درحالی‌که احمد مومن‌زاده از پرسپولیس پیشنهاد ۵۰ میلیون تومانی داشت، فتح‌الله‌زاده تازه کار با پیشنهاد ۸۰ میلیون تومانی وارد کار شد و مومن‌زاده را از چنگ عابدینی ربود. مدیر تازه وارد استقلال برای کسب محبوبیت بیشتر مهدی هاشمی نسب، ستاره محبوب پرسپولیسی‌ها را با اولین قرارداد بالای صد میلیون تومانی فوتبال ایران آبی پوش کرد.
پاس با مدیریت آجرلو: نکونام کم کم در پاس به بازیکن شاخصی تبدیل شد. بازیکنی که استقلال و پرسپولیس به دنبال او بودند. آجرلو برای نگه داشتن نکونام در پاس مجبور شد قراردادی که ۲ برابر بازیکنان دیگر لیگ بود ببندد. هرچند آجرلو با قراردادی حدودا یک و نیم میلیاردی برای به خدمت گرفتن دنیزلی ولخرجی‌اش را بعدها نشان داد.
پرسپولیس با مدیریت غمخوار: پرسپولیس سال ۸۲ علی دایی و جواد کاظمیان را به خدمت گرفت و وبنکو بگوویچ، مربی موفق فولاد را سرمربی کرد تا همراه با پول هنگفتی که اکبر غمخوار هزینه کرده بود، دوره پس از پروین را با قهرمانی شروع کند؛ اما با وجود شروع خوب آنها در پایان لیگ ناکام ماندند.
سپاهان: تنها سه قرارداد یکساله مهدی رحمتی با سپاهان برای نشان دادن عملکرد یکساله محمدرضا ساکت در بستن قرارداد بازیکنان کافی است. سپاهانی که هادی عقیلی و جلال حسینی را هم با قراردادهای سنگین به خدمت گرفت و نویدکیا از گران‌ترین بازیکنان آن به شمار می‌رفت.
استیل آذین: حسین هدایتی با جیبی پر از پول وارد فوتبال ایران شد و بعد از خرید امتیاز باشگاه اکباتان و تغییر نام آن به استیل آذین موفق شد در سال‌های پایانی دهه هشتاد تیم خود را لیگ برتری کند. استیل در تجربه کوتاه حضورش در فوتبال ایران محل آمد و شد ستاره‌های بزرگ فوتبال ایران مانند علی کریمی، فریدون زندی و مهدی مهدوی کیا شد. استیل آذین هرچند در سایه سپاهان ساکت، نتوانست سقف قراردادهای رایج در زمان خود را جا‌به‌جا کند، اما به افزایش دستمزد بازیکنان متوسط فوتبال ایران کمک کرد. بازیکنانی که بعد از ورود استیل آذین به فوتبال، «آقای عابربانک» را مشتری خود می‌دیدند.
پرسپولیس با مدیریت رویانیان: با سودای کسب موفقیت از طریق موفقیت در فوتبال، رویانیان در سال ۹۰ وارد فوتبال شد. بعد از گذشت نیم فصل، او توانایی اقتصادی خود را با انجام خریدهای هنگفت به رخ همتای استقلالی‌اش کشید. رویانیان برای اولین‌بار به بازیکنان متوسط فوتبال ایران دستمزد سالانه میلیاردی داد و جهش عجیبی در قراردادهای فوتبالیست‌های ایرانی را موجب شد. رویانیان، اما به هیچ موفقیتی در پرسپولیس دست نیافت و در زمستان سال گذشته پرسپولیس را با بدهی بالای ۶۰ میلیارد تومانی گذاشت و رفت!
استقلال با مدیریت فتح‌الله‌زاده: بعد از جا ماندن از رویانیان، مدیرعامل استقلال دوباره دست به‌کار شد و برای عرض اندام، نکونام را آبی پوش کرد. فتح‌الله‌زاده که از خرید جدید خود با عنوان «صید قزل‌آلا» یاد می‌کرد، هرگز زیر بار هزینه‌های بالای استقلالی شدن نکونام نرفت؛ اما با اعتراف ستاره استقلال مشخص شد، فتح‌الله‌زاده برای صید قزل‌آلا بیش از سه میلیارد تومان هزینه کرده است؛ بدعتی که خوشبختانه بعد از گذشت یکسال هنوز رایج نشده است.