لژیونرهای بنیادگرا؛ موبور و چشم‌آبی
حسین موسوی مانند خوره به جان جهان افتاده‌اند و در حال از بین بردن امنیت در دنیا هستند. از شرق تا غرب نیز دایره فعالیت خود را گسترش داده‌اند، اما مناطق عملیاتی آنها فعلا در خاورمیانه و عمدتا در عراق و سوریه است. بنیادگرایانی تکفیری که دیگر مثل سابق در کشورهایی مثل پاکستان دوره نمی‌بینند و در حال گسترش نفود خود هستند. اگر روزگاری در وزیرستان پاکستان یا در غارهای تورابورا یا در صحراها لانه می‌کردند اکنون در دل اروپا مشغول تبلیغ فرقه‌های خود هستند. ملانی فیلیپس، یکی از نویسندگانی است که کتابی با همین مضمون در سال 2007 منتشر کرده است. نام کتاب او هم عجیب و غریب است: «لندن-ستان»؛ یعنی جایی که تندروان و بنیادگرایان در دل لندن، مباحث تکفیری خود را تئوریزه می‌کنند و در نقط مختلف دنیا آن ‌را عملی می‌کنند.
برخی می‌گویند بزرگ‌ترین ضعف کشورهای اروپایی به قوانین آنها باز می‌گردد که نمی‌توانند برخورد قاطع (به دلیل فقدان مدرک مستدل) داشته باشند. دنیل پایپس، مدیر انجمن مطالعاتی حوزه خاورمیانه می‌گوید: گروه‌های سلفی در مقابل دیدگان مردم این کشور به راحتی و آزادانه در حال رفت و آمد هستند و در جایی که آمریکا برای آنها کشوری خطرناک به حساب می‌‌آید، انگلستان برای این دسته، کشوری امن و آرام است. برای این موضوع هم می‌توان داستانی عینی تعریف کرد که چالشی فراوان بین آمریکا و انگلیس ایجاد کرد. ابوحمزه المصری، یکی از این افراد است که سال‌ها از سوی ایالات‌متحده تحت تعقیب بوده است؛ اما هیچ‌گاه لندن حاضر به استرداد او نشده بود. ابوحمزه المصری سابقه حضور در جنگ بوسنی و افغانستان را داشت و به همین دلیل از سوی آمریکا تحت تعقیب بود، اما قوانین سختگیرانه انگلستان اجازه استرداد وی را نمی‌داد و به همین منظور ۸ سال رسیدگی قضایی المصری طول کشید تا در نهایت وی را در سال ۲۰۱۲ راهی آمریکا کردند؛ اما داستان بنیادگرایان به این موارد ختم نمی‌شود. در این میان می‌توان به چشم آبی‌ها و موبورها هم اشاره کرد. تا پیش از اینکه موضوع عراق پیش بیاید کشورهای غربی زیاد در این خصوص احساس خطر نمی‌کردند و در برابر حضور این افراد تکفیری حالتی انفعالی داشته‌اند. اما هم‌اینک روندها کمی فرق کرده است و غربی‌ها نیز احساس خطر کرده‌اند. سی‌ان‌ان در گزارشی از افراد حاضر در عراق نوشته است که بخشی از نیروهای موسوم به جهادی، کسانی هستند که تابعیت اروپایی دارند. آنها پیش از درگیری‌های عراق به سوریه رفته بودند و در آنجا علیه دولت اسد فعالیت می‌کردند. سی‌ان‌ان نوشت: «ابو اسامه در اواخر قرن بیستم ظاهر شد. با محاسنی بلند و یک اسلحه که از شانه‌اش آویزان بود به سوریه رفت و چندی بعد دوباره به آلمان بازگشت. او در نقاط شمالی سوریه لانه کرده بود و در آنجا بین بنیادگرایان ضد اسد فعالیت می‌کرد. او اینک در فیلمی دیده می‌شود که در میان پیروان خود در آلمان در حال سخنرانی است و می‌گوید که این اسم را برای خود پس از آشنایی با افکار اسامه بن لادن برای خود برگزیده است. او در این فیلم می‌گوید که اسامه «سر عدالت‌طلبی» بوده است. سپس او با حرارت رو به حضار می‌کند و از آنها با فریاد می‌پرسد: آیا از زندگی در آلمان احساس خوشبختی می‌کنید؟ اینکه هرشب به کلو‌ب‌های شبانه بروید و با دختران دوستی کنید، آیا این زندگی برای شما خوشبختی می‌آورد؟ او چندی بعد، نزدیک به ۹ ماه پس از انتشار این فیلم، این‌بار در عراق دیده شده است و خود را با افتخار عضوی از گروه دولت اسلامی عراق و شام می‌خواند.
در اروپا از این دست افراد که با تابعیت کشورهای اروپایی به سوریه و عراق سرازیر می‌شوند کم نیستند؛ اما اینکه افرادی موبور و چشم‌آبی نیز جذب این گروه‌های تندرو شوند برای اروپا موضوعی است که تازگی دارد. ابواسامه پیش از اینکه جزو نیروهای تکفیری شود، پیک پیتزا بوده است و حالا به‌عنوان یک نیروی مسلح در عراق در حال فعالیت است. کسانی که اعتقاد دارند عملیات آنها تروریستی نیست و آمریکا خود تروریست است و تروریست پرور.
یکی از نیروهای ضد تروریستی آمریکا که خواست ناشناس بماند در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» می‌گوید: اشتباه است که تصور کنید که داعشی‌ها تنها در ناامن کردن عراق و سوریه متمرکز خواهند شد. آنها به مدت کوتاهی تغییر مسیر خواهند داد و برای رعب و وحشت بیشتر به سمت کشورهای غربی خواهند آمد. از این رو است که در هفته جاری دولت اسپانیا اعلام می‌کند که آنها ۸ نفر را در این ارتباط در این کشور دستگیر کرده‌اند؛ زیرا این ۸ تن در حال فراخوان دادن برای جذب نیرو در عراق بودند. این در شرایطی است که با پیشروی این نیروها، فعالیت گروه‌های بنیادگرا با هر نامی در کشورهای مختلف افزایش یافته است. از منفجر کردن فرودگاه کراچی توسط گروه «تحریک» طالبان در پاکستان، تا دستور ایجاد ناامنی در هندوستان توسط نیروهای کشمیری. گفته می‌شود دستور این برنامه‌ها از سوی سعودی‌ها صادر می‌شود.
برخی می‌گویند که قطر و عربستان سعودی حامی اصلی این گروه‌های تکفیری هستند. قرضاوی، اخوانی فراری در قطر، داعشی‌ها را نه تروریست، بلکه انقلابی می‌خواند! و برخی سایت‌ها نیز خبر می‌دهند که عربستان 150 افسر خود را برای کمک به داعشی‌ها به عراق گسیل کرده است.
به همراه این افراد خبرنگار روزنامه الوطن این کشور نیز هست که وظیفه دارد اخبار مناطق تحت تصرف داعشی‌ها را گزارش کند.